مرکز تحقیقات علمی بسیج دانشجویی استان کرمان

اولین پایگاه خبری و اطلاع رسانی حوزه علم و پژوهش و فناوری در استان کرمان -- تلفکس :۲۴۴۵۰۸۰-۰۳۴۱

مرکز تحقیقات علمی بسیج دانشجویی استان کرمان

اولین پایگاه خبری و اطلاع رسانی حوزه علم و پژوهش و فناوری در استان کرمان -- تلفکس :۲۴۴۵۰۸۰-۰۳۴۱

فرارسیدن سال ۱۳۸۵ را که آکنده از عطر و یاد سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبد الله الحسین (َع) است را به همه دانشجویان - اساتید و پژوهشگران  تبریک و تهنیت عرض می نماییم .

یا مقلب القلوب و الابصار         یا مدبر اللیل  و النهار  

یا محول الحول والاحوال    حول حالنا الی احسن الحال

 

یک دانشگاه با ۱۸ دانشجو !!

دانشگاه آزاد ایوان با 18 دانشجو فعالیت خود را آغاز کرد .مجوز تاسیس مرکز آموزشی ایوان غرب زیر نظر واحد ایلام صادر شد و این مرکز دانشگاه آزاد با 18 دانشجو کار فعالیت خود را آغاز کرده است.

دکتر عادل نوروزی در گفتگو با  مهر افزود: فعالیت این مرکز با تاسیس رشته حسابداری بدون کنکور در مقطع کاردانی و جذب 18 دانشجوی بومی آغاز شده است.

ایجاد کرسی های نظریه پردازی در دانشگاه آزاد اسلامی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پیامی برنامه های دانشگاه آزاد در سال آینده را توسعه پژوهش و تحقیقات، ایجاد کرسی های نظریه پردازی و ارتقای کیفیت آموزشی این دانشگاه عنوان کرد.جاسبی در ادامه این پیام یادآور شد : بهره مندی از جایگاه شایسته در عرصه جنبش نرم افزاری و تولید علم، رشد چشمگیر مقالات علمی اساتید و دانشجویان و توسعه رشته‌های کاربردی نظیر نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، IT و پیشقدم شدن در زمینه دستیابی به تکنولوژی جوش هسته‌ای و تولید آب شیرین از فعالیت‌های نوین دانشگاه‌ آزاد اسلامی است.

آئین نامه کرسی های نظریه پردازی بزودی ابلاغ می شود

دکتر "محمد باقر خرمشاد" در گفتگو با  "مهر" با بیان این خبر افزود: با برنامه ریزی های صورت گرفته مقرر شده بود که آئین نامه کرسی های نظریه پردازی تا پایان سال 1385 به دانشگاه ها ابلاغ شود. اما برای این منظور، مشورت با معاونین پژوهشی و آموزشی وزارت علوم ضرورت دارد و جلسه مذاکره با این معاونت ها با تأخیر مواجه شد. وی اظهار داشت: معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم طی نامه ای جلسه مذاکره و مشورت با معاونین وزارت علوم را در هفته آینده اعلام کرده است و پس از تشکیل این جلسه و توافقات لازم، آئین نامه کرسی های نظریه پردازی تا پایان فروردین ماه به دانشگاه ها ابلاغ می شود.

جایگزینی مهارت علمی به جای مهارت تست زنی در گزینش دانشجویان

رعایت عدالت آموزشی در گزینش دانشجو که در حال حاضر به خصوص در مورد شهرهای دور افتاده خدشه دار شده است از برنامه ها و اهداف آتی من در سازمان سنجش آموزش کشور خواهد بود. جایگزینی مهارت علمی به جای مهارت تست زنی با حفظ امکانات تستی از دیگر برنامه های اصلی من در سازمان سنجش در زمینه برگزاری آزمون است.  

به گزارش  مهر، دکتر پورعباس ظهر امروز در مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان سنجش با بیان این مطلب افزود: تحول اساسی در سازمان سنجش و برگزاری آزمون های سراسری در کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت از برنامه های من در سازمان سنجش آموزش کشور خواهد بود. که امیدوارم این برنامه ها با کمک و همکاری دولت، مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی میسر شود. رئیس سازمان سنجش آموزش کشور اضافه کرد: رعایت عدالت آموزشی در گزینش دانشجو که در حال حاضر به خصوص در مورد شهرهای دور افتاده خدشه دار شده است از برنامه ها و اهداف آتی من در سازمان سنجش آموزش کشور است. وی تصریح کرد: جایگزینی مهارت علمی به جای مهارت تست زنی با حفظ امکانات تستی از برنامه های اصلی من در سازمان سنجش در زمینه برگزاری آزمون خواهد بود.رئیس سازمان سنجش افزود: باید به گونه ای عمل شود تا داوطلب پس از ورود به دانشگاه و دوران دانشجویی با انگیزه های فراوان به تحصیل علم بپردازد و دچار مشکلات روحی و روانی نباشد.

 

ایجاد رشته های میان رشته ای جدید در وزارت علوم

وزارت علوم در ابعاد مختلف آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و ساختاری حرکت جدی را در بخش تئوری آغاز کرده است که در سال 85 نیز این راه را در جهت عملیاتی کردن آن ادامه خواهد داد. 

به گزارش  مهر، دکتر "محمد مهدی زاهدی" در حاشیه مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان سنجش در جمع خبرنگاران افزود: توسعه دانشگاه ها در بعد تحصیلات تکمیلی و ایجاد رشته های میان رشته ای مهمترین استراتژی وزارت علوم در بحث آموزشی دانشگاه ها در سال 85 است.وی تاکید کرد: توسعه آموزش عالی در مناطق محروم بر اساس نیاز محرومان و شرایط جامعه از دیگر برنامه های وزارت علوم خواهد بود. در گذشته این توسعه بدون هدف و توجه به نیاز این مناطق انجام شده است که وزارت علوم سعی دارد تا این حرکت را با توجه به نیاز صنعتی، کشاوری و یا علوم پایه مناطق انجام دهد.وزیر علوم خاطر نشان کرد: از سال آینده نظارت جدی بر کیفیت آموزشی دانشگاه ها به خصوص دانشگاه ها غیر دولتی توسط وزارت علوم انجام خواهد شد تا با هدایت این دانشگاه ها برای کیفی سازی آن ها تلاش کنیم.وی به فعالیت وزارت علوم در بخش پژوهشی اشاره کرد و اظهار داشت: سند راهبری فرابخشی پژوهش تدوین شده است که امیدواریم با تشکیل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری هر چه سریعتر این سند تصویب و برای بهبود بحث پژوهش در دانشگاه ها اجرایی شود.دکتر زاهدی تقویت انجمن های علمی دانشجویی و راه اندازی مناظره های علمی و کرسی های آزاد اندیشی را از برنامه ریزی های معاونت پژوهشی وزارت علوم در سال آینده عنوان کرد.

مسکو در نشست «گروه هشت»، طرح هسته‌ای ایران را مطرح می‌کند

معاون وزیر خارجه روسیه، طرح هسته‌ای مسکو به تهران به منظور ایجاد مرکز بین‌المللی هسته‌ای در خاک روسیه را یکی از طرح‌های مسکو برای ارائه در اجلاس سران گروه هشت دانست که علاوه بر حل مسائل انرژی جهانی، به تقویت رژیم عدم گسترش فن آوریهای هسته ای نیز کمک میکند. الکساندر یاکوونکو، معاون وزیر امورخارجه روسیه در مصاحبه‌ای اختصاصی با روزنامه روسی «راسیسکایا گازیه تا»، متذکر شد طرح ایجاد یک مرکز هسته‌ای بین المللی برای به جریان در آوردن سیکل بسته غنی سازی اورانیوم که تاکنون فعلا در سطح همکاری با ایران مطرح شده است، و به امر تهیه سوخت هسته‌ای و آموزش کادر تخصصی در این زمینه خواهد پرداخت، یکی از پیشنهادات روسیه برای ارائه در نشست سران گروه هشت کشور بزرگ صنعتی جهان در سنت پترزبورگ روسیه است. یا کوونکو در خصوص میزان آمادگی روسیه برای برگزاری این اجلاس نیز گفت در وزارت خارجه روسیه گروه کاری ویژه‌ای به وجود آمده است و در حال حاضر آماده سازی طرح دستور کار و بیانیه نهایی نشست تکمیل شده است. وی با اشاره به اینکه روسیه طرح‌های زیادی برای پیشنهاد به شرکای خود در گروه هشت دارد، خاطر نشان کرد برای این منظور علاوه بر همکاری سازنده و نزدیک با شرکتهای بزرگ انرژی داخلی، رایزنیهایی هم با شرکتهای انرژی بین المللی صورت گرفته است تا از مهمترین مسائل جهانی درعرصه انرژی در حال حاضر اطلاع دقیق حاصل شود. یاکوونکو در خصوص هدف روسیه از مطرح ساختن موضوع «امنیت انرژی جهانی» به عنوان دستور کار اجلاس سران ماه جولای گروه هشت، گفت این انتخاب با توجه به نیاز روز افزون به انرژی، مشکلات موجود در عرصه تامین آن، لزوم متنوع سازی زیر ساختارهای انرژی و نیز رشد قیمت منابع انرژی صورت گرفته است.

دکتر حسین کدخدایی، اقتصاددان برجسته بر اثر بیماری درگذشت

دکتر حسین کدخدایی، اقتصاددان و عضو فرهیخته جامعه دانشگاهی کشور چهارشنبه گذشته در سن 52 سالگی بر اثر بیماری درگذشت. به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، کدخدایی از اساتید برجسته اقتصاد و عضو هیات علمی دانشگاه صنعت نفت بود و در دانشگاههای دیگری نیز نظیر علامه طباطبایی، تربیت مدرس، امام صادق(ع)، دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران و دانشگاه آزاد اسلامی تدریس می‌کرد. وی به دلیل انجام مطالعات و تحقیقات بسیار، در مسایل مختلف پولی و بانکی و صنعت نفت کشور صاحبنظر بود

دوازدهمین کنگره بین‌المللی دانشجویان علوم پزشکی برگزار شد

دوازدهمین کنگره بین‌المللی دانشجویان علوم پزشکی با حضور متخصصان ، اساتید و جمعی از دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی از سراسر کشور در تالار «معلم» تبریز برگزار شد. به گزارش  (ایسنا)، دکتر مهدی بیلان، دبیر کنگره در مراسم افتتاحیه این همایش اظهار داشت: دوازدهمین کنگره بین‌المللی دانشجویان علوم پزشکی با سیاست ایجاد ارتباط بین دانشجویان علوم پزشکی کشور و سراسر جهان و برقراری تبادلات علمی در سطح ملی و بین‌المللی با حضور چهره‌های برجسته کشوری برگزار می‌شود. ییلان گفت: هزار و 58 مقاله مرتبط با رشته‌ها و موضوعات مختلف پزشکی از سراسر کشور و برخی کشورهای خارجی به کنگره ارسال شد که از این میان 90 مقاله در قالب سخنرانی و 45 مقاله به صورت پوستر ارائه می‌شود. گفتنی است این کنگره همزمان با برگزاری کارگاه‌های آموزشی تا بیست و ششم اسفند ماه ادامه یافت.

دانشمندان رابطه قطر لایه ازن و گرم شدن هوا را بررسی‌ می‌کنند

مطالعات جدید دانشمندان سازمان فضایی آمریکا (ناسا)‌ نشان می‌دهد که کاهش آلودگی‌های لایه ازن موجب افزایش کیفیت هوا شده و موجب خواهد شد تا هشدارهای مربوط به وضعیت آب و هوا لغو شود و در این راستا اخیرا اعلام شده است که گازی که در مه‌دودهای تابستانی و آلاینده‌های جوی وجود دارد نقش مهمی در گرم شده یخ‌های قطبی ایفا ‌کند. به گزارش  (ایسنا)، وزارت کشور آمریکا در گزارشی تحقیقاتی اعلام کرده است، یک ارزیابی جهانی از تاثیر ازن بر گرم شدن آب‌و‌هوا که از سوی دانشمندان ناسا صورت گرفته نشان می‌دهد که ازن در پایین‌ترین بخش از اتمسفر که لایه تروپوسفر هوا نامیده می‌شود، دمای هوای زمین را طی 100 سال گذشته تغییر داده است.

طراحی نرم‌افزار تشخیص چهره از روی عنبیه چشم

یک دانشجوی مشهدی موفق به طراحی نرم‌افزار تشخیص چهره از روی عنبیه چشم شد. یوسف بوعلی، دانشجوی کامپیوتر دانشگاه غیر انتفاعی سجاد مشهد که در راستای تحقیقات پایان نامه خود به ایجاد یک سیستم شناسایی جدید براساس شاخصه‌های عنبیه چشم اقدام کرده به خبرنگار پایان‌نامه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در خراسان گفت: عنبیه چشم به عنوان یک عامل زیست شناختی می‌تواند کمک منحصر به فردی در شناسایی افراد باشد. وی در خصوص نرم افزار طراحی شده توسط خود اظهار داشت: این ماژول نرم افزاری با استفاده از نرم افزار Matlab و شبه کدهای ++C ، امکان تحلیل داده‌های موجود در عکس عنبیه چشم را داراست. این طراح نرم‌افزار مزیت این روش را در عدم استفاده از بانک‌های اطلاعات عنوان کرد و افزود: در قسمت شبکه عصبی که کار بررسی این اشکال را به انجام می‌رساند می‌توان ماهیت حدود 400 تا 500 نفر را تشخیص داد، ضمن آنکه حجم عکس‌های طراحی شده به دلیل پایین بودن و فشرده سازی از کارایی بالایی برخوردار است. وی با اشاره به نبود امکان مطالعاتی نظیر کتاب یا مقاله در کشور در این زمینه اظهار داشت: حتی در اینترنت نیز مقالات اندکی در این زمینه وجود داشت و برای بدست آوردن کتابی در این زمینه مدت 9 ماه در انتظار رسیدن کتاب بودم. وی افزود: این پروژه با راهنمایی مهندس شمسایی به انجام رسیده و از یک سری الگوریتم‌های نرم افزاری مشابه خارجی نیز به عنوان الگو استفاده شده است.

روش های تعیین موقعیت و ردگیری کاربران تلفن همراه بررسی شد

ویژگی های روش Matrix Pencil در ردیابی کاربران تلفن همراه در تحقیقات یک پایان‌نامه مهندسی برق بررسی شد. به گزارش (ایسنا) منطقه خراسان، کسری چگینی، دانشجوی مهندسی برق دانشگاه فردوسی در پایان نامه کارشناسی ارشد خود با راهنمایی دکتر ضمیری و دکتر میر صالحی به بررسی روش تخمین موقعیت و ردگیری کاربر در مخابرات سیار پرداخته است. در این پایان نامه با بیان اینکه در مخابرات سیار امروزی، تعیین موقعیت و ردگیری کاربران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، آمده است: در ردگیری کاربران سرعت و دقت تخمین موقعیت دو پارامتر اساسی به شمار می روند و یکی از روش‌های تعیین موقعیت، تخمین زایوه دریفت AOA می‌باشد . این پایان نامه روش Matrix Pencil را به عنوان یکی از روش‌های تحلیل و کارا با استفاده از سیگنال دریافتی معرفی کرده و آورده است: در این روش برای ردگیری کاربر از نرم‌افزاری کردن نقاط تخمین زده شده استفاده می‌شود که دقت تخمین را افزایش داده و در نهایت عملکرد تخمین در محیط‌ شهری افزایش می یابد. در این پایان‌نامه ابتدا به بررسی تحلیلی زاویه دریفت در آرایه‌ها پرداخته شده و دو روش تحلیلی Matrix Pencil و ESPRIT در دقت تخمین و همچنین توانایی ردگیری زاویه دریافت تاثیر داشته است. در این پایان نامه برای ردگیری کاربر از نرم‌افزارسازی بر روی نقاط تخمین زده شده، استفاده شده است که دقت تخمین را افزایش می‌دهد و در نهایت عملکرد تخمین به روش زاویه دریافت Matrix Pencil در محیط‌ شهری بررسی شده است.

پنجمین سالگرد درگذشت مرحوم استاد دکتر تقی ابتکار

۲۹ اسفند ماه مصادف است با پنجمین سالگرد درگذشت مرحوم استاد دکتر تقی ابتکار، عضو فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، مشاور رییس جمهور وقت در علوم و فن‌آوری و پیشگام حرکت علمی کاهش آلودگی هوا در ایران. به گزارش (ایسنا)، زنده یاد دکتر ابتکار علاوه بر جایگاه برجسته علمی به عنوان یک پژوهشگر، مخترع و استاد نمونه دانشکده فنی دانشگاه تهران، سهم موثری در آغاز حرکت‌های ماندگار در عرصه آموزش‌ عالی کشور داشته است که پایه‌گذاری آموزش‌های نوین علمی کاربردی و دانشگاه جامع تکنولوژی ایران، سرپرستی بخش‌های مختلف فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی و راه اندازی دوره‌های دکتری دانشگاه تربیت مدرس تنها بخش کوچکی از این خدمات را تشکیل می‌دهد. با این همه، برجسته ترین وجه خدمات و فعالیت‌های آن مرحوم را باید در تلاش‌های ماندگار ایشان در عرصه حفاظت از محیط زیست ایران جستجو کرد. نقش ممتاز دکتر ابتکار به عنوان اولین رییس سازمان حفاظت محیط زیست جمهوری اسلامی در جلوگیری از انحلال این سازمان - پیشنهاد گنجاندن اصل پنجاهم قانون اساسی در زمینه حفظ محیط زیست و مهمتر از همه پایه گذاری و تلاش موثر در گسترش تحقیقات و مطالعات کاربردی در زمینه‌های مختلف محیط زیست، آلودگی هوا و گاز سوز کردن خودروها ایشان را به عنوان یکی از سرسخت ترین مدافعان محیط زیست و حامیان پیشبرد طرح‌ها و ایده‌های زیست محیطی در کشور مطرح کرده است.  وی، در سال 1358 معاون نخست وزیر و رییس سازمان حفاظت محیط زیست شد که مسئولیت وی در زمان نخست وزیری شهید رجایی نیز ادامه داشت. پس از آن، مدتی معاون شهید چمران و به پیشنهاد او، قائم مقام وزیر دفاع ( شهید فکوری) در صنایع دفاعی شد. پس از سال 1360، دکتر ابتکار، تدریس در دانشکده‌ فنی را ادامه داد و علاوه بر آن در مشاغل اجرایی، علمی و فرهنگی متعددی خدمت کرد.

یک منبع فعالیت گرمایی در دل بزرگترین ابر آتشفشان زمین کشف شد

دانشمندان بتازگی به این نکته پی برده‌اند که پارک مشهور یلو استون در آمریکا که به داشتن چشمه‌های آب جوشان و مناظر طبیعی زیبا شهرت دارد در دل خود یک سیستم فعالیت آتشفشانی را جای داده که هر لحظه ممکن است به آتشباری بپردازد و فعال شود. به گفته دانیل ژروایسین ‪ Daniel Dzruisin‬زمین شناس ساختارهای آتشفشانی ، بسیاری از بازدید کنندگانی که به پارک یلو استون می‌آیند از این نکته خبر ندارند که زیر پایشان بزرگترین و دینامیک‌ترین سیستم مواد گداخته که در سیاره زمین یافت می‌شود، قرار دارد. اما آنچه که بر اهمیت ابر آتشفشان پارک یلو افزوده، کشف هسته فعالی در دل آن است که بر خلاف ابر-آتشفشان ممکن است در آینده‌ای نه چندان دور فعل و انفعالات گرمایی گسترده خود را از سر گیرد. دهانه آتشفشانی یلو استون در حدود ‪ ۶۴۰‬هزار سال پیش در جریان یک انفجار گرمایی که هزار بار قدرتمند تر از فوران اتشفشانی کوه سنت هلن در سال ‪ ۱۹۸۰‬بود شکل گرفت. هرچند دانشمندان به این نکته آگاهند که کف دهانه آتشفشان، یعنی سطحی که دهانه را می‌پوشاند، در طول زمان بالا و پائین می‌رود اما علت این امر هنوز برای دانشمندان روشن نیست. برمبنای یک نظریه رایج در گذشته تجمع سالات در زیر دهانه و خروج آنها موجب این تغییر سطح می‌شود اما ژروایسین که در رصد خانه آتشفشانها در ونکوور در واشنگتن تحقیق می‌کند، معتقد است که در دل این آتشفشان مرکز دیگری وجود دارد که مسوول این تحولات است. به نوشته نشریه نیچر یک گروه از متخصصان زمین شناسی به سرپرستی چارلز ویکس از موسسه تحقیقات جغرافیایی آمریکا واقع در منلو پارک در کالیفرنیا با استفاده از ماهواره مشخص ساختند که کف دهانه آتشفشان یلو استون در طول هفت سال حدود ‪ ۱۲۰‬میلی متر از حیث ارتفاع افزایش یافته است.هرچند کف این اتشفشان از سال ‪ ۱۹۹۷‬تاکنون در حال پائین رفتن است اما محققان کانون فعالییت تازه‌ای را در نزدیک بخش شمالی دهانه کشف کرده اند که از سال ‪ ۱۹۹۵‬تا سال ‪ ۲۰۰۲‬در حال بالا آمدن بوده است.

نتایج نگران‌کننده نخستین بررسی در مورد میدان جاذبه یخچاله ها

نخستین بررسی جامع در خصوص تغییرات میدان جاذبه زمین بر اثر تغییراتی که در یخچاله‌ها و صفحات یخی قطب جنوب ایجاد می‌شود این نکته را تایید کرده است که یخهای این قاره با اهنگ شتابنده و نگرانی آوری در حال ذوب شدن و از بین رفتن هستند. نتایج آزمایش اخیر با استفاده از دو ماهواره آلمانی و آمریکایی حاصل شده که در پروژه موسوم به "آزمایش مربوط به احیای گرانش و تغییرات آب و هوا ‪ "Gravity Recovery and Climate Experiment‬به دست آمده است. این دو ماهواره در یک آرایش منظم در فاصله ‪ ۲۲۰‬کیلومتری از یکدیگر به دور زمین می‌چرخند و تغییرات جزیی در میدان گرانش زمین را ناشی از تحولات کوچک در توزیع جرم زمین است اندازه می‌گیرند. ایزابلا ولیکوگنا و جان وار از دانشگاه کولورادو در شهر بولدور داده های جمع آوری شده به وسیله دو ماهواره را تحلیل کرده و دریافتند که در فاصله آوریل سال ‪ ۲۰۰۲‬و اوت همان سال از میزان ذخایر یخ و صفحات یخی قطب جنوب تا حد قابل ملاحظه‌ای کاسته شده است. کل میزان کاهش برای یکسال بر اساس محاسبات این دو محقق معادل ‪۱۵۰‬ کیلومتر مکعب بوده است. بخش اعظم یخهای ذوب شده متعلق به بخش غربی صفحات یخی قطب جنوب هستند. ولکوگنا و وار در محاسبات خود که در نشریه علمی ساینس به چاپ رسیده نشان داده‌اند که این میزان یخ سالانه ‪ ۰/۴‬میلی متر سطح آب اقیانوسها را بالا می‌برد.

جنجال برسر " دالی"

دانشمندانی که نخستین موجود شبیه‌سازی شده را با استفاده از روشهای مهندسی ژنتیک خلق کردند، بر سر این نکته که کدام یک سهم اصلی را در این تحول بزرگ علمی داشته‌اند و نام چه کسی باید به عنوان خالق دالی ثبت شود اختلاف نظر دارند و این اختلاف به شورای رفع اختلافات شغلی کشیده شده است. خلق "دالی" نخستین پستاندار شبیه‌سازی شده در ژوئیه ‪ ،۱۹۹۶‬سرآغاز یک انقلاب علمی تازه شد. نشریه علمی نیچر در سال ‪ ۱۹۹۷‬گزارش این تحول را در مقاله‌ای که نویسنده اصلی آن پروفسور ایان ویلموت رئیس موسسه تحقیقاتی روزالین در ادینبورو بود، به چاپ رساند. از آن هنگام تا به امروز نام پروفسور ویلموت به عنوان طراح اصلی سلسله ازمایشهایی که به خلق ژنتیکی دالی منجر شد ثبت گردید. در مقاله پروفسور ویلموت وی اعلام کرده بود که با قرار دادن اطلاعات ژنتیکی موجود در سلول بدن یک گوسفند در درون تخمک گوسفندی دیگر که از اطلاعات اولیه خود خالی شده بود و جای دادن این تخمک مصنوعی بارور شده در رحم گوسفند دوم، گوسفند تازه‌ای خلق کرده که از نظر ژنتیکی عینا مشابه گوسفند اول بوده است. به نوشته روزنامه گاردین، در شورای رفع اختلاف که روز جمع در ادینبورو تشکیل شد پروفسور ویلموت اعتراف کرد که بخش اصلی کار به وسلیه محقق دیگری به نام پروفسور کیث کمبل به انجام رسیده و نقش خود او عمدتا نظارت بر کل کار بوده است. پروفسور ویلموت در شورا اظهار داشته که ‪ ۶۶‬درصد کارها به دست پروفسور کمبل انجام شده که نامش به عنوان همکار ویلموت در گزارش تاریخی مندرج در نشریه نیچر ذکر شده است. پروفسور کمبل اندکی پس از انتشار مقاله نیچر موسسه روزالین را ترک کرد و به همکاری خود با ویلموت پایان داد. اما دیگر همکاران پروفسور ویلموت نکاتی متفاوت با اظهارات او را مطرح ساخته‌اند. دو تکنسین موسسه روزالین به نامهای بیل ریتچین و کارن مایکاک مدعی شده‌اند که همه کارهای فنی و آزمایشگاهی منجر به خلق دالی به دست آن دو انجام شده است. پنیتچین می‌گوید که ویلموت دو سوم کار را به کمبل نسبت داده و یک سوم کار را به خودش و به این ترتیب سهم بقیه اعضای گروه را از قلم انداخته است. محقق دیگری به نام پریم سینگ نیز ویلموت را متهم ساخته که با رفتار دیکتاتورمابانه صدای دیگر همکاران خود را ساکت ساخته است. به گفته صاحبنظران مسائل علمی، بحث در مورد حق اولویت افراد در دستیابی به پیشرفتهای برجسته علمی یکی از منازعه برانگیزترین مباحث در جامعه علمی است و در بسیاری از موارد اختلاف نظر بر سر این نوع اولویتها و فضل تقدمها در بسیاری از اوقات به برهم خوردن روابط دوستانه و ارتباطات شغلی محققانی که در یک فعالیت دوران ساز سهیم بوده‌اند، منجر می‌شود.

اجلاس

اجلاس بین‌المللی " تعامل سازنده ادیان الهی، چهارچوب برای نظم جهانی "، صبح امروز  در شهر اصفهان پایتخت فرهنگی جهان اسلام گشایش یافت. آئین گشایش این اجلاس با آیاتی از قرآن مجید آغاز شد و همچنین فرازهایی از کتب آسمانی تورات ، انجیل و اوستا خوانده شد.درادامه‌این مراسم پیام ،" احسان اوغلی" دبیر کل سازمان کنفرانس اسلامی به اجلاس قرائت شد. وی در پیام خود اقدام جمهوری اسلامی مبنی بر برگزاری اجلاس " تعامل سازنده الهی " را حرکتی شایسته و سازنده عنوان کرد. اجلاس " تعامل سازنده ادیان الهی، چهارچوب برای نظم جهانی"به همت سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامی‌و با هدف گفت وگو بین‌ادیان براساس باورهای اخلاقی و حقوقی در جهت حفظ حریم قدسی انبیاء الهی و اماکن مقدسه وهم‌اندیشی بیشتر برای گسترش معنویت جهانی برگزار می‌شود. دراین اجلاس مباحثی همچون، مقابله فکری و فرهنگی باسیاستهای تفرقه افکن، تعامل معاصر ادیان رهیافتی برای تعالی معنوی بشری ، گفت‌وگوی بین ادیانی و نظم جهانی ،حقوق بشر و ادیان الهی و آزادی بیان و ادیان الهی طرح می‌شود. ‪ ۱۶۰‬نفر از استادان دانشگاه و علمای حوزه‌های علمیه و صاحب نظران داخلی و خارجی در اجلاس تعامل سازنده ادیان شرکت دارند و در طول دو روز برگزاری این اجلاس ، ‪ ۶۰‬مقاله از سوی اندیشمندان و رهبران مختلف دینی ‪ ۳۸‬کشور جهان در این اجلاس ارایه می‌شود. "نظم و امنیت بین‌المللی، ارزش‌ها و آرمان‌های مشترک بین ادیان توحیدی، انسان کامل از دیدگاه ادیان، احترام به مقدسات و اماکن مقدس از دیدگاه ادیان، پیامدهای اخلاقی و تربیتی قدسیت زدایی،حقوق بشر و ادیان‌الهی، آزادی بیان و ادیان الهی، دین، آزادی و عدالت ونقش ادیان درنوسازی و دگرگون‌سازی تمدن‌ها موضوع دیگر مقاله‌های این اجلاس است.همچنین سه نشست تخصصی در حاشیه این اجلاس توسط اندیشمندان و صاحب نظران داخلی و خارجی برگزار می‌شود.

اجلاس ادیان الهی، نخبگان و جوانان را مخاطب قرار دهد

پروفسور"حمید مولانا" استاد دانشگاه‌های آمریکا و صاحب‌نظر درامر ارتباطات و محیط های مجازی گفت: اجلاس بین‌المللی"تعامل سازنده، ادیان الهی" باید نخبگان و جوانان را مخاطب اصلی خود قرار دهد.وی که به منظور شرکت در این اجلاس در اصفهان به سر می‌برد امروز  در گفت و گو با ایرنا افزود: انعکاس درست اجلاس‌هایی از این دست که به تعامل و مفاهمه میان ادیان می‌پردازد، می‌تواند زمینه توجه افکار عمومی و نهادهای بین‌المللی به این مساله را فراهم کند. این استاد دانشگاه با تاکید بر اهمیت نقش رهبران مذهبی در ایجاد تعامل و مفاهمه میان ادیان الهی گفت: انعکاس ملی، منطقه‌ای و جهانی این اجلاس بسیار مهم است و رهبران ادیان الهی می‌توانند دراین زمینه نقش کلیدی داشته باشند. وی ادامه داد: مخاطب این اجلاس نهادها و مجامع بین‌المللی نیستند بلکه نخبگان و افکار عمومی هستند و آن‌ها تاثیر این اجلاس رابه‌نهادهای بین‌المللی منتقل می‌کنند. به اعتقاد وی، آن‌هایی که در گود سیاست هستند اهمیت این اجلاس را درک نمی‌کنند و به همین علت باید مخاطبان اجلاس از میان دانشگاهیان و نخبگان برگزیده شوند و پیام آن را به افکار عمومی منتقل کنند. اهداف‌اجلاس دو روزه "تعامل سازنده ادیان الهی: چارچوبی برای نظم جهانی" که به همت سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامی، برگزار می‌شود، گفت و گوی بین ادیانی براساس باورهای اخلاقی و حقوقی در جهت حفظ حریم قدسی انبیاء الهی و اماکن مقدسه و هم‌اندیشی بیشتر برای گسترش معنویت جهانی ذکر شده است. مقابله فکری و فرهنگی با سیاست‌های تفرقه افکن،تعامل معاصرادیان رهیافتی برای تعالی معنوی بشری، گفت وگوی بین ادیانی و نظم جهانی، حقوق بشر و ادیان الهی و آزادی بیان و ادیان الهی از دیگر اهداف این اجلاس است. این ‌اجلاس بین‌المللی امروز(شنبه) با حضور شخصیت‌های ادیان الهی سراسر جهان در اصفهان آغاز شد و ‪۲۸‬اسفند ماه به کار خود پایان خواهد داد.


نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

نوزدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از 13 تا 23 اردیبهشت سال 85 در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شود .
احسان الله حجتی رییس نوزدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: در پی مکاتبه برخی از ناشران پیشنهاد شده بود, با توجه به این که امسال نمایشگاه قرآن کریم با موفقیت در مصلای تهران برگزار شد, بنابراین نوزدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران هم در این مکان برگزار شود, که پس از کارکارشناسی و بررسی های به عمل آمده توسط مسئولا‌ن ستاد برگزاری نمایشگاه‌کتاب‌, مشخص شد که امکان برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلای امام خمینی (ره) تهران فراهم نیست .

بودجه پژوهشی دانشگاههای 3 برابر شد

معاون پژوهشی وزیر علوم‌, تحقیقات وفناوری گفت: بودجه پژوهشی دانشگاه‌های ایران در سال 85 در مقایسه با پارسال 3 برابر افزایش یافت .
معاون پژوهشی وزیر علوم‌, تحقیقات وفناوری دکتر کبگانیان مهمترین مشکل بخش پژوهش را عدم همگرایی و هماهنگی عنوان کرد و ابراز امیدواری کرد باسیاستگذاری‌های جدید بتوان از این پس کلیه تحقیقات سطح کشور را هماهنگ کرد.وی با اشاره به تشکیل شورای عالی علوم‌, تحقیقات و فناوری‌, یکی از مهمترین برنامه‌های فعلی این شورا را همسو کردن و انسجام بخشی سیاستگذاری پژوهشی‌کشور عنوان کرد
 

بانوی ایرانی , نخبه جهان درسال 2005

سازمان نویسندگان آفریقا و آسیا, طاهره صفارزاده شاعر, نویسنده و استاد برجسته دانشگاه ایران را به عنوان برجسته ترین چهره زن مسلمان و نخبه جهان در سال 2005 انتخاب کرد .به گزارش واحد مرکزی خبر- دکتر محمدمجدی مرجان رییس سازمان نویسندگان آفرو - آسیا گفت : به مناسبت جشن های جهانی سازمان زنان نویسنده افرو - آسیایی وانتخاب و قدردانی اززنان دانشمند و نخبه جهان , خانم دکتر طاهره صفارزاده شاعر و نویسنده بلند مرتبه ایرانی رابه عنوان زن نمونه نخبه مسلمان و برجسته جهان برگزیده است .

کلروفیل منشر شد

شماره دوم  نشریه علمی کلروفیل  به صاحب امتیازی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی جیرفت  و به مدیر مسئولی سعید امیری کیا  و سردبیری مهدیه مشیزی چاپ و منتشر شد . این نشریه حاوی مطالب علمی درباره علوم کشاورزی است .

رباتیک از راه رسید

شماره اول نشریه علمی رباتیک به صاحب امتیازی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی کهنوج و به مدیر مسئولی میثم پاینده چاپ و منتشر شد . این نشریه اولین نشریه علمی این دانشگاه می باشد .

بزرگترین پژوهش درباره ریشه ژنتیکی بیماریها آغاز می‌شود

پژوهشگران بریتانیایی برای آغاز تحقیقات گسترده پیرامون تاثیرات محیطی و یا ژنتیکی در بروز بیماری‌ها آماده می‌شوند.منابع خبری روز پنجشنبه با بیان این مطلب افزودند:این طرح تحقیقاتی با شرکت ‪ ۵۰۰‬هزار داوطلب و طی چند سال به اجرا گذاشته می‌شود و پژوهشگران امیدوارند با نمونه‌برداری "دی.ان.ا" و زیر نظر گرفتن وضع جسمانی این افراد به اطلاعاتی در مورد تاثیر عوامل موروثی و شرایط محیطی در ابتلای بشر به انواع بیماری‌ها دست یابند. قراراست بانک اطلاعاتی که از این طریق تشکیل می‌شود در دسترس پژوهشگرانی که در مورد عوامل و ریشه بیماری‌های گوناگون تحقیق می‌کنند، با این شرط که تحقیقات آنان با معیارهای اخلاقی منطبق باشد، قرار گیرد. به گفته پرفسور "روری کالینز" سرپرست این پژوهش، تکمیل این طرح می‌تواند نقشی مهم در درک بیماری‌ها ایفا کند. وی افزود، با اتکا به نتایج این پژوهش می‌توان در خلال ‪ ۱۰‬تا ‪ ۳۰‬سال آینده به اظهارنظر درباره نظریه‌های متنوع در زمینه بیماری شناسی پرداخت و در نتیجه، برای پیشگیری از بیماری‌ها اقدام کرد. کشف راههای پیشگیری و درمان امراض کشنده‌ای مانند ناراحتی‌های قلبی، مرض قند و سرطان می‌تواند از جمله دستاوردهای این پژوهش باشد. این طرح تحقیقاتی با مشارکت سه هزار نفر از ساکنان جنوب شهر منچستر در شمال انگلستان آغاز می‌شود و انتظار می‌رود تا ماه سپتامبر سال جاری، ثبت نام از داوطلبان در نقاط مختلف صورت گیرد. پژوهشگران تخمین زده‌اند که در خلال شش سال آینده،سه‌هزار تن از داوطلبان به سرطان سینه ، چهل و پنج هزار نفر به حمله قلبی و شش هزار نفر دیگر به مرض قند مبتلا خواهند شد.

جلسه رسمی شورای امنیت برای بررسی پرونده ایران جمعه برگزار می‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان از برگزاری جلسه رسمی شورای امنیت سازمان ملل به منظور بررسی پرونده هسته‌ای ایران در روز جمعه خبر داد.به گزارش فارس حمید رضا آصفی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز چهارشنبه در آخرین کنفرانس خبری خود در سال 84، در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس، ایستادگی بر حق مسلم جمهوری اسلامی را از جمله دستاوردهای ایران در سال 84 عنوان کرد. آصفی در این جلسه همچنین با اشاره به ادامه مذاکرات با روس‌ها، خاطرنشان کرد:با چینی‌ها و همچنین کشورهای اروپایی نیز مذاکراتی داشتیم. سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص «تهدید تحریم ایران توسط آمریکا» گفت:این تهدیدها هیچ نتیجه‌ای جز شکوفایی بیشتر علمی ایران نخواهد داشت. وی همچنین تحقیقات هسته‌ای را حق مسلم کشورمان دانست و خاطرنشان کرد:از این تحقیقات صرف‌نظر نخواهیم کرد.

بسیاری ازموزه‌های علمی کشورده‌هاسال بدون تغییرمانده‌اند

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان این که بسیاری از موزه‌های علوم کشور از جایگاه و رسالت اصلی خود بازمانده‌اند، یکی از علل این امر را عدم واگذاری امور موزه‌ها به متخصصان این امر عنوان کرد. دکتر محمد بلوچ در گفت‌وگو با (ایسنا) در خراسان اظهار داشت: موزه‌های تازه تاسیس ایران که با هزینه‌های گزاف ساخته شده‌اند، تنها به مکانی برای نمایش اشیاء تبدیل شده‌اند، این در حالی است که رسالت اصلی موزه نمایش نیست. این پژوهشگر بیوسیستماتیک جانوری در ادامه تصریح کرد: برای افزایش سطح فرهنگ مردم، موزه ها باید رایگان و در دسترس همه باشد تا شاهد گسترش فرهنگ موزه باشیم. وی با تاکید بر نقش دولت در حمایت مالی از موزه‌ها گفت: دولت باید تمام هزینه‌های موزه را اعم از هزینه‌های جاری و حمایت از متخصصان تقبل کند و در مقابل موزه ها را رایگان در اختیار شهروندان قرار دهد. عضو هیات علمی دانشگاه تهران در خصوص بودجه های تحقیقاتی برای موزه ها ابراز عقیده کرد: بیشتر بودجه های تحقیقاتی در اختیار افرادی قرار می گیرد که در واقع محقق نیستند و بازده کار اغلب آنان جز اتلاف وقت و هزینه‌ها چیز دیگری نیست. دکتر بلوچ یادآور شد: تحقیق و پژوهش باید از سنین کودکی نهادینه شود تا امروزه شاهد عجین شدن موزه با زندگی مردم باشیم. وی افزود: موزه، آزمایشگاهی است که باید از آن بهره برد ولی در ایران از این امکان استفاده نمی‌شود. دکتر بلوچ با تاکید بر عدم واگذاری کارها به متخصصان خاطر نشان کرد: مشکل اساسی موزه‌های ایران این است که کارها به متخصصان واقعی واگذار نمی شود در نتیجه بودجه و هزینه ها به هدر می رود.وی با تصریح بر قابلیت افزایش سطح فرهنگ مردم توسط موزه‌ها یادآور شد: از زمان کودکی به بچه ها باید فرهنگ موزه را آموخت که فرهنگ کار با اشیاء موزه آشنایی با تحقیق و پژوهش است . عضو هیات علمی دانشگاه تهران  افزود: موزه در ایران جایگاهی برای تحقیق و پژوهش تلقی نمی‌شود، بلکه تنها به عنوان نمایشگاهی راکد است که به عرضه محصولات عصر گذشته می پردازد، درحالی که رسالت اصلی موزه به عنوان یک موجود زنده این نیست. وی با یادآوری این نکته که تمامی موزه‌های بزرگ در تهران جمع شده است: این تجمیع، گرایش اندک مردم و دسترس کم آنها به موزه‌ها را سبب شده است.

وضعیت جهانی محصولات زراعی تراریخته

سرویس بین‌المللی برای دستیابی و استفاده از بیوتکنولوژی کشاورزی» (ISAAA) در گزارشی، از ایران به عنوان تنها کشور مسلمان جهان و نخستین کشور منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا یاد کرد که به تولید انبوه و کشت مزرعه‌یی گیاهان تراریخته موفق شده است. به گزارش (ایسنا)، در گزارش ISAAA پیرامون وضعیت جهانی محصول‌های زراعی تراریخته (GM) در سال 2005، آمده است: «سال 2005، دهمین سال تجاری شدن محصول های تراریخته یا GM می باشد که امروزه اغلب به نام محصول های ناشی از بیوتکنولوژی (Biotech Crops) نامیده می شوند. در سال 2005، آکر (هر هکتار برابر با 47/2 acre است) بیلیونیم معادل 400 میلیونیمین هکتار از محصولات تراریخته توسط یکی از هفت میلیون و پنجاه هزار کشاورز در یکی از 21 کشور فعال در زمینه کشت محصولات تراریخته زیر کشت رفت. در دهه گذشته کشت محصول های تراریخته توسط کشاورزان با سرعت رشد دو رقمی سالیانه، از سال 1996 که تجاری شدن محصول های تراریخته شروع شد، افزایش یافته است. در همین دوره زمانی تعداد کشورهایی که این محصول هارا کشت می کنند از 6 کشور به 21 کشور رسیده است. قابل توجه است که سطح زیر کشت این محصول هادر اولین دهه تجاری شدن، به میزان50 برابر افزایش یافته است. سطح زیر کشت جهانی محصول های تراریخته از 81 میلیون هکتار در سال 2004 به 90 میلیون هکتار در سال 2005 رسیده است. یعنی در واقع رشد سالیانه آن درسال 2005 یازده درصد بوده است.

کاربرد شبکه‌های عصبی در تشخیص خطا و ناپایداری نیروگاه‌های هسته‌ی

اعضای هیات علمی گروه مهندسی هسته‌یی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در پژوهشی کارایی شبکه‌های عصبی را در تشخیص خطا و شرایط غیرعادی ویژه در نیروگاه‌های هسته‌یی بررسی کردند. به گزارش  (ایسنا)، تکنیک شبکه‌های عصبی بر پایه این اصل استوار است که هر وضعیت فیزیکی نیروگاه را می‌توان با یک الگوی منحصر به فرد برای خواندن ابزار نشان داد و می‌توان آن را با یک وضعیت خاص در نیروگاه مرتبط کرد. در این تکنیک شبکه‌های عصبی برای ارتباط این الگو به خطا یا شرایط حادثه در نیروگاه به کار می‌رود. دکتر روزبه رضوی‌فر و دکتر هادی دویلو، اساتید گروه مهندسی هسته‌یی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دکتر کارو لوکس، استاد گروه برق و الکترونیک دانشگاه تهران در پژوهشی با عنوان «تشخیص خطا و شناسایی ناپایداری‌های نیروگاه هسته‌یی با استفاده از شبکه‌های عصبی» با اشاره به این‌که در حین عملکرد نیروگاه هسته‌یی، اطلاعات و داده‌های عددی، نمادی و کمی بسیار زیادی باید توسط کاربران نیروگاه کنترل شود، خاطرنشان کرده‌اند: این وضعیت فنی درباره عملکرد معمول نیروگاه نیز وجود دارد. تعداد بسیار زیاد پارامترهایی که باید تحلیل شوند و رابط بین قسمت‌های مختلف سیستم، بخصوص در زمانی که وضعیت غیر عادی پیش بیاید، مشکلاتی را برای اپراتورها ایجاد می‌کند. رفع شرایط مشکل ساز و ناپایداری‌ها بستگی زیادی به سهولت دسترسی به اطلاعات خام و تبدیل آنها به اطلاعات مدون دارای مفهوم دارد. در یک نیروگاه کاربران گاهی تحت تاثیر فشارها و احساسات قرار می‌گیرند که این مساله می‌تواند با درجات مختلفی بر عملکرد آنها تاثیر بگذارد. با کمک تشخیص خطای سریع و به موقع نیروگاه می‌توان عدم قطعیت و یا احتمال خطا را از تصمیمات کاربران حذف کرد و بدین ترتیب باعث افزایش کارایی و دسترسی آسان‌تر، قابلیت اطمینان و امنیت بیشتر شد. این تکنیک، روشی است که باعث تشخیص همزمان در نیروگاه‌های هسته‌یی می‌شود.

آبگرمکن خورشیدی با تراکر مکانیکی در کرمان طراحی و ساخته شد

مبتکر کرمانی موفق به طراحی و ساخت آبگرمکن خورشیدی با تراکر مکانیکی با تولید 180 درجه سانتیگراد حرارت شد.عبدالوجید مومنایی کرمانی، مجری این طرح، در گفت و گو با خبرنگار «پژوهشی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: این آبگرمکن از دو قسمت تراکتر و گرم شونده تشکیل شده که با استفاده از انرژی تابشی خورشید اقدام به بهینه سازی مصرف سوخت می‌کند. وی درباره نحوه عملکرد این سیستم گفت: قسمت تراکر یا جهت دهنده خورشیدی سبب می‌شود تا همیشه سطح گرم‌شونده عمود بر جهت تابش خورشید قرار گیرد و با توجه به این که در طول زمان تغییراتی در جهت خورشید ایجاد می‌شود، این سیستم قابلیت تنظیم خودکار براساس این تغییرات را دارد. بخش گرم شونده نیز شامل یک آیینه مقعر با مقطع سهمی است که با ایجاد یک خط کانونی نورانی و پر حرارت (180 درجه سانتیگراد) لوله‌ای را که سیال مورد نظر از آن عبور می‌کند در خط کانونی قرار داده و سیال را گرم می‌کنیم. وی با اشاره به مصرف خانگی و صنعتی از این سیستم اظهار کرد: به دلیل حرارت بالای تولیدی می‌توان از آن در تهیه آب مقعر گرمکن کارخانه‌ها و یا چرخاندن توربین استفاده کرد. وی در پایان افزود: تمامی قطعات این سیستم داخلی بوده و هزینه تولید نیمه صنعتی هر دستگاه از آن 268 هزار تومان است که با فرهنگ سازی در خصوص جایگزینی انرژی تابشی به جای سوخت‌های فسیلی می‌توان بهره‌برداری بهتری از این منبع عظیم انرژی کرد.