مرکز تحقیقات علمی بسیج دانشجویی استان کرمان

اولین پایگاه خبری و اطلاع رسانی حوزه علم و پژوهش و فناوری در استان کرمان -- تلفکس :۲۴۴۵۰۸۰-۰۳۴۱

مرکز تحقیقات علمی بسیج دانشجویی استان کرمان

اولین پایگاه خبری و اطلاع رسانی حوزه علم و پژوهش و فناوری در استان کرمان -- تلفکس :۲۴۴۵۰۸۰-۰۳۴۱

ذهن غیرهوشیار انسان در تصمیم‌گیری های بزرگ موفق تر عمل می‌کند

تحقیقات دانشمندان ایتالیایی نشان می‌دهد که استفاده از ذهن غیر هوشیار در انسان سبب می‌شود در تصمیم‌گیری های بزرگ موفق تر عمل شود. بر اساس گزارش خبرگزاری آنسا، ذهن هوشیار انسان می‌تواند برای تصمیمات ساده مثل خریدهای کوچک مفید باشد اما استفاده از ذهن غیر هوشیار قبل از تصمیمات مهم مفیدتر خواهد بود. این تحقیقات نیز نشان می‌دهد که رضایت انسان در زمانی که به صورت غیرهوشیارانه تصمیم‌گیری می‌کنند بیش از زمان تصمیم‌گیری هوشیارانه است. تفکر بیش از اندازه در مورد تصمیمات دشوار سبب ناکارآمدی ذهن انسان می شود بدین ترتیب شخص تصمیم گیرنده تنها بر اساس بخشی از اطلاعات خود که به نادرست ذهنش را درگیر کرد تصمیم می‌گیرد. این قبیل تصمیم‌گیری ها سبب می‌شود که فرد تصمیم گیرنده در آینده ای نزدیک از تصمیماتی که گرفته منصرف و حتی پشیمان شود. اما ذهن غیرهوشیارانه انسان تمامی اطلاعات را بررسی کرده و با بررسی های اساسی تصمیماتی را بگیرد که سبب رضایت و خشنودی فرد بدون پشیمانی شود. تحقیقات محققان ایتالیایی بر روی تعداد از افراد نشان می‌دهد که انسان در مورد مسایل پیش پاافتاده به خوبی از ذهن هوشیار خود می‌تواند برای تصمیم‌گیری استفاده کند. اما انسان در مورد تصمیم‌های پیچیده و سخت مثل خرید خانه یا غیره با تفکر بیش از اندازه سبب ناررضایتی فرد در آینده‌ای نزدیک می‌شود. تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد که انسان در یک مرحله از روند تکاملی خود استفاده از ذهن هوشیار را برای تصمیم‌گیری آغاز کرده اما هنوز در این زمینه به تبحر دست نیافته است. بر این اساس انسان باید روش‌های بهره‌گیری از ذهن غیرهوشیار خود را در تصمیمات مهم یاد بگیرد.

نخستین آزمایش موتور هواپیمای نسل آینده با شکست روبرو شد

آژانس اکتشافات فضایی ژاپن (جاکسا) اعلام کرد: نخستین آزمایش موتور هواپیمای نسل آینده در استرالیا با شکست روبرو شد. روزنامه سانکی روز پنجشنبه گزارش داد: جاکسا که مبتکر این طرح است انجام این آزمایش را به دانشگاه "کویینزلند" استرالیا سپرده بود. این موتور هواپیمای نسل آینده که سرعت آن بیش از چهار برابر سرعت صوت است، "اسکرام جت انجین" نام دارد. در این آزمایش قرار بود که موتور هواپیما که بوسیله موشک به فضا پرتاب شده در ارتفاع ‪ ۳۵۰‬کیلومتری رها شود و پس از آن با شتاب هشت برابر سرعت صوت، به مدت شش ثانیه عمل احتراق در آن انجام شده و حرکت کند. در این آزمایش باوجود آنکه موتور در مدار خود قرار گرفت، اما دریچه موتور باز نشده و عمل احتراق انجام نگرفته است. جاکسا از دانشگاه کویینزلند که در پوششی این موتور هواپیما را ساخته، خواسته که علت شکست این آزمایش را بررسی کرده و به آگاهی این سازمان برساند. هزینه پرتاب این موتور آزمایشی به آسمان حدود ‪ ۱۰۰‬میلیون ین بود، اما به دلیل قرارداد بسته شده، با وجود شکست آزمایش، جاکسا نمی‌تواند آن را از دانشگاه کویینزلند بازپس بگیرد.

اهداء جایزه یادبود «مرحوم دکتر فریدون منصوری» به پژوهشگر جوان

جایزه یادبود «مرحوم دکتر فریدون منصوری» از بنیانگذاران نظریه «ریسمان» طی مراسمی از سوی رییس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی به دکتر محمدرضا گروسی، عضو هیات علمی دانشگاه مشهد و محقق پژوهشگاه دانش‌های بنیادی اعطا شد. به گزارش (ایسنا)، این جایزه ویژه محققان برجسته زیر 40 سال در حوزه نظریه «ریسمان» است و داوری آن توسط یک کمیته مشورتی بین المللی متشکل از فیزیکدانان برجسته جهان - جانتان الیس، رابرت برندیژگر، ‌الکساندر بلاوین، آشوک سن و ورنر نام - صورت می‌گیرد. تحقیقات دکتر گروسی که تاثیری مستقیم در درک نظریه ریسمان و کیهان شناسی ناشی از آن داشته و در مجلات علمی معتبر متجاوز از 190 ارجاع گرفته است، در زمان حضور وی در پژوهشکده فیزیک پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و در دانشگاه بیرجند صورت گرفته است که بنابر نظر کمیته داوران شایسته تقدیر شناخته شد. دکتر محمد جواد لاریجانی - رییس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی - در مراسم اعطای این جایزه ابراز امیدواری کرد که با همکاری تنگاتنگ پژوهشگاه و دانشگاه‌های سراسر کشور محققان جوان دیگری نیز به این جرگه بپیوندند و بستر فعالیت‌های علمی پیشرفته در میهن اسلامی هرچه بیشترهموار شود. به گزارش ایسنا، پروفسور منصوری، فیزیکدان فقید ایرانی ازجمله پایه گذاران اصلی نظریه «ریسمان» بود که در دهه 1970 نقشی کلیدی در پدید آمدن این نظریه ایفا کرد. منصوری در سال 1316 در تهران متولد شد. وی پس از اتمام تحصیلات دوره متوسط به آمریکا رفت و دوره کارشناسی را تا سال 1962 در دانشگاه «پنسیلوانیا»، کارشناسی ارشد را تا سال 1964 در دانشگاه «تمپل» و تحصیلات دکتری را تا سال 1969 در دانشگاه «جانز هاپکینز» پشت سر گذاشت.

وب سایت "هلث نیوز ریویو" کیفیت اخبار پزشکی را رتبه‌بندی میکند

در حالی که روز به روز بر تعداد منابع ارائه‌دهنده اخبار پزشکی افزوده می‌شود، یک وب سایت جدید اخبار پزشکی منتشر شده توسط منابع مختلف را بررسی کرده و بر اساس میزان دقت و کیفیت، آنها را رتبه بندی می‌کند. به گزارش سایت اینترنتی "تک وب"، وب سایت جدید "هلث نیوز ریویو" (‪ ،(Health News Review‬با رتبه‌بندی اخبار پزشکی منتشر شده به کاربران در شناسایی معتبرترین و بهترین اخبار کمک می‌کند. این وب سایت توسط یک گروه ‪ ۲۰‬نفره از کارشناسان روزنامه‌نگاری و کارشناسان خدمات بهداشتی و پزشکی اداره می‌شود که این گروه جدیدترین اخبار علمی را بررسی کرده و با ذکر نقاط قوت و کاستی‌های اخبار پزشکی، آنها را از لحاظ کیفیت، دقت و مفید بودن رتبه بندی می‌کنند. وب سایت "هلث نیوز ریویو" توسط بنیاد موسوم به "تصمیم‌گیری آگاهانه در زمینه پزشکی"(‪ (IMDM‬تاسیس شده و توسط "گری شوایتزر" از دانشگاه "مینسوتا" در آمریکا منتشر می‌شود. پیش از این اقداماتی مشابه در سایر زمینه‌های خبری و به طور مثال برای رتبه بندی اخبار سیاسی صورت گرفته و هم‌اکنون علاقه‌مندان به اخبار پزشکی نیز می‌توانند با مراجعه به وب سایت "هلث نیوز ریویوز" از میزان صحت و دقت جدیدترین اخبار پزشکی مطلع شوند. وب سایت یاد شده در آدرس اینترنتی ‪ www.healthnewsreview.org‬منتشر می‌شود.

،GUGE‬ نام جدید گوگل برای کاربران چینی

بر اساس گزارش‌های اعلام شده شرکت گوگل در صدد است تا نام جدید چینی برای خود انتخاب کند. به گزارش سایت ایتالیایی ‪ ،KATAWEB‬هدف شرکت گوگل از انتخاب نام چینی افزایش تعداد کاربران و جذب بیشتر چینی‌ها به این شرکت اعلام شده است. بر این اساس مقامات شرکت گوگل نام جدید خود را ‪ GUGE‬به معنای ترانه شاد انتخاب کرده اند. مقامات شرکت گوگل برای اینکه فعالیت‌های مستقلی در چین داشته باشند اقدام به انتخاب نام جدید چینی برای خود کردند. در حال حاضر این شرکت هیچگونه فعالیت مستقلی در چین ندارد و فعالیت های این شرکت از طریق وب سایت ‪ GINJI.COM‬صورت می‌گیرد. شرکت گوگل اعلام کرده است که که مقامات این شرکت در تلاش هستند که برای توسعه فعالیت‌ها در چین برای جذب بیشتر کاربران چینی برای استفاده از خدمات این شرکت نام جدید چینی برای خود در نظر بگیرد.

محققان ماده‌ای ساختند که گیاهان را به گل دادن وا می‌دارد

محققان موسسه تحقیقاتی "اگریسرچ" شهر پالمرستون نورث نیوزیلند ماده‌ای ساختند که پس از اسپری کردن به گیاه، آن را به گل دادن وا می‌دارد. روزنامه دومینیون پست چاپ نیوزیلند در شماره روز چهارشنبه خود نوشت:
" گرگ برایان" رییس تیم تحقیقاتی بخش "ژنومیک عملی گیاهان" اگریسرچ اعلام کرد که ما بروی مکانیسمی که گیاهان از آن طریق گل دادن را کنترل می کنند، تحقیق کردیم تا راههای تقویت تولید در آنان را بیابیم.
وی افزود: ما موفق شدیم مسیر ژنتیک کنترل‌کننده گل دهی در گیاهان را شناخته و به روشهایی برای شروع شیمیایی گل دهی نیز دست یابیم. " در این روش به محض اینکه گیاهان با ماده شیمیایی مورد نظر اسپری می شوند، پروسه گل دهی آغاز شده و در مدت زمان معمولی که گیاه به گل دادن نیاز دارد، این روند تکمیل خواهد شد." برایان گفت: ما می‌توانیم تولید گل با این روش را تحت کنترل درآوریم. وی افزود: ما هم چنین می‌توانیم گل دهی گیاهان را به عقب بیندازیم و یا حتی متوقف کنیم و این دانش در بسیاری از گیاهان کاربرد دارد. " بطور مثال ما می‌توانیم در چمن "ری" که غذای اصلی گاوهاست و گل هم می‌دهد، بدلیل بد هضم بودن گل آن برای دامها، گل دادن آنها را با این روش متوقف کنیم تا مشکل گوارشی دامها تخفیف یابد." برایان اظهار داشت: با یک شرکت آمریکایی برای بازرگانی کردن این یافته جدید قرارداد بسته‌ایم و این ماده می‌تواند در سالهای آتی بصورت بازرگانی عرضه شود که در این صورت تحول عظیمی در صنعت پرورش گل و گیاه در کل جهان اتفاق خواهد افتاد.

تجهیزات پیشرفته نظامی در مراسم روز ارتش به نمایش درآمد

در مراسم روز ارتش در جوار حرم مطهر بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران و در حضور رئیس جمهور، تجهیزات پیشرفته زمینی، هوایی و دریایی ارتش به نمایش درآمد. به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، در مراسم روز ارتش در جوار حرم مطهر امام خمینی (ره) پس از سخنرانی رئیس جمهور و رژه یگان‌های نمونه ارتش، گوشه‌ای از تجهیزات نظامی پیشرفته جمهوری اسلامی ایران به نمایش درآمد. در این مراسم تجهیزات محمول رژه رونده، نیروی هوایی ارتش، سامانه موشکی پدافند هوایی، موشک‌ هدایت کننده «زوبین»، موشک راداری «R 27 و R73»، موشک حرارتی، موشک هوا به سطح «ماوریک»، موشک‌های هوا به هوا راداری و حرارتی «فینیکس، اسپارو، ساید وانیدر»، هواپیمایی بدون سرنشین «VSTT»، آتشبار موشکی زمین به هوای «هاگ»، سامانه موشکی «اسکای گار»، راکتهای زمین به زمین نازعات 6 و 10 و زلزال به نمایش درآمدند. همچنین تعدادی از انواع هواپیماهای جنگنده و شکاری میگ 29 و بالگردهای 206، 205 و 209 کبری با پرواز بر فراز حرم مطهر حضرت امام خمینی (ره) بخشی از قدرت هوایی جمهوری اسلامی ایران را به نمایش گذشتند. در ادامه مراسم روز ارتش، تجهیزات نیروی دریایی شامل اژدر الکترونیکی زیردریایی، زیردریایی مرطوب دو نفره و یک نفره با قابلیت حمل غواص، اژدر دو منظوره ضد سطحی و ضد زیردریایی، ناوشکن جماران و ناوچه موشک انداز به نمایش درآمدند. در بخشی از این مراسم نیز تعدادی از چتربازان ارتش جمهوری اسلامی ایران به نمایش پرداخته و در مقابل حرم مطهر حضرت امام خمینی (ره) فرود آمدند. این آیین نظامی که در آن رئیس جمهور، فرمانده کل ارتش، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، فرمانده کل سپاه پاسداران، وزیر دفاع و تنی چند از مقام‌های لشکری و کشوری و تعدادی از افسران کشورهای خارجی حضور داشتند، دقایقی پیش پایان یافت.

۷۵درصد دانشجویان دانشگاه‌های دولتی شهریه پرداخت می‌کنند

به گزارش  دفتر اطلاع رسانی مرکز پژوهش‌ها، این مرکز در یک اظهارنظر کارشناسی در مورد طرح «ساماندهی شهریه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی» اعلام کرد: با وجود تاکید اصل سی‌ام قانون اساسی مبنی بر رایگان بودن آموزش عالی تا حد خودکفایی کشور، در حال حاضر نه تنها در بخش‌های غیردولتی نظیر دانشگاه آزاد و مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی تمام هزینه‌ها را دانشجویان یا خانواده‌هایشان می‌پردازند، بلکه 75 درصد دانشجویان دانشگاه‌های دولتی نیز هزینه های تحصیلی خود را متقبل می‌شوند و در واقع فقط به 25 درصد از پذیرفته‌شدگان کنکور خدمات آموزشی رایگان ارائه می‌شود. دفتر مطالعات فرهنگی این مرکز در همین زمینه افزود: خانواده‌ها علاوه بر شهریه، هزینه معاش فرزندان دانشجوی خود شامل غذا، پوشاک، نظافت، رفت و آمد و امثال اینها را نیز تامین می‌کنند و این در حالی است که برای برخی خدمات تخصصی خارج از کلاس درس مانند ثبت‌نام، استفاده از رایانه، حضور در مسابقات و موارد مشابه نیز هزینه‌هایی به خانواده‌ها تحمیل می‌شود. در بخش دیگری از این اظهارنظر کارشناسی ضمن بررسی وضعیت مراکز آموزش عالی در تعدادی از کشورهای جهان آمده است: کشورهای بلوک شرق عملاً فاقد بخش خصوصی در آموزش عالی هستند و در بخش دولتی نیز شهریه‌ای دریافت نمی‌کنند. بلژیک و هلند بخش خصوصی عظیمی در بخش دانشگاهی دارند که منابع مالی آن را بخش دولتی تامین می‌کند. در انگلستان از دانشجویان شهریه گرفته می‌شود، ولی این شهریه را دولت تقریباً برای کلیه دانشجویان انگلیسی، خود به خود پرداخت می‌کند. دانشگاه‌های منطقه فرانسوی زبان آفریقا عموماً شهریه ندارند و در دفاع از این نگرش به مواردی مانند تفوق منافع عمومی آموزش عالی، لزوم دستیابی اقشار ضعیف به آموزش عالی، بالا بودن هزینه امرار معاش دانشجویان و مانند آن، اشاره می‌شود.

نشست خبری نمایندگان چهار تشکل دانشجویی

نشست خبری مشترک چهار تشکل فراگیر دانشجویی در محل تالار امیر کبیر معاونت امور دانشجویی دانشگاه تهران برگزار شدبه گزارش  فارس این نشست خبری که امروز سه شنبه به همت جامعه اسلامی دانشجویان برگزار شد،نمایندگان انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، بسیج دانشجویی و جامعه اسلامی دانشجویان حضور داشتند و تشکلهای دانشجویی به تبیین مواضع خود در مورد تحولات سیاست خارجی ایران پرداختند.
مهدی اقراریان نماینده بسیج دانشجویی به شرایط حساس کنونی ایران با توجه به دستاوردهای انرژی هسته‌ای انتشار اخباری در مورد مذاکره با آمریکا در مورد عراق،شعارهای عدالت محورانه ریاست جمهوری، بحث انتفاضه مردم فلسطین و سال پیامبر اعظم (ص) اشاره کرد و خواستار توجه به این مفاهیم و مباحث شد.

انتقال دانشگاه تهران، منتفی شد

معاون مالی و اداری دانشگاه تهران، گفت: بر اساس طرح ساماندهی دانشگاه تهران، ظرف دو ماه آینده خیابان «پورسینا» جزء دانشگاه تهران شده و تا بلوار کشاورز امتداد می‌‏یابد.دکتر محمدحسین امید، معاون مالی و اداری دانشگاه تهران، درگفت و گو با خبرنگار ایلنا، افزود: موضوع طرح ساماندهی دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران، بیش از 10 سال است که در دستور کار هیات رییسه دانشگاه تهران قرار دارد. وی، دلیل اجرای این طرح را گسترش رشته‌‏های دانشگاهی و ناکافی بودن ظرفیت دانشگاه اعلام کرد و افزود: با توجه به این مسایل، طرح انتقال دانشگاه تهران مطرح شد که مورد قبول دانشگاهیان و مسوولان کشور واقع نشد و مسوولان وجود دانشگاهی مانند دانشگاه تهران را با توجه به نقش ملی و بین‌‏المللی آن در تهران ضروری دانستند، به همین دلیل تصمیم گرفته شد که دانشگاه در جای خود توسعه و گسترش یابد. معاون مالی و اداری دانشگاه تهران، اعلام کرد: بر این اساس موافقت‌‏نامه‌‏ای که بین دانشگاه تهران و شهرداری وقت امضا شد، شهرداری تهران نیز در اجرای این طرح مشارکت داشت و با توجه به تغییراتی که در شهرداری رخ داد، این تعهدات انجام نشد. وی اعلام کرد: در مجموع در طرح توسعه دانشگاه تهران، مقرر شده که این دانشگاه تا خیابان کارگر در غرب، وصال شیرازی در شرق و انقلاب در جنوب و بلوار کشاورز در شمال، گسترش پیدا کند.به گفته امید، اجرای این طرح با اعتبارات اندکی که سالیانه اختصاص پیدا می‌‏کرد، شروع شد تا این‌‏که سال گذشته دانشگاه موفق شد وامی به مبلغ 160 میلیون دلار از یکی از بانک‌‏های خارجی دریافت کند که با دریافت این وام که دولت بازپرداخت آن را تعهد کرده، اجرای طرح به طور جدی شروع شد. معاون مالی و اداری دانشگاه تهران، تصریح کرد: با جلب مشارکت و جذب اعتبار از این بانک، از مهرماه سال گذشته خرید واحدهای مسکونی و تجاری واقع در محدوده طرح توسعه دانشگاه تهران شدت گرفت. وی اعلام کرد: طرح توسعه در سه فاز پیش‌‏بینی شده است که فاز یک، از شمال تا بلوار کشاورز، فاز دوم از خیابان قدس تا خیابان وصال شیرازی و فاز سوم از خیابان 16 آذر تا خیابان کارگر را در برمی‌‏گیرد که در حال حاضر بخش قابل ملاحظه‌‏ای از املاک واقع در فاز یک خریداری شده است. امید اعلام کرد: با خریداری املاک باقیمانده فاز یک، عملاً خیابان پورسینا در شمال دانشگاه تهران به دانشگاه ملحق می‌‏شود.

سازمان ناسا گزارش شکست ماموریت دارت را منتشر نمی‌کند

سازمان فضانوردی آمریکا ناسا با بیان اینکه اطلاعات مربوط به شکست ماموریت "دارت" بسیار محرمانه است اعلام کرد گزارش آن را منتشر نخواهد کرد. ماموریت این فضاپیما اولین مانور بدون دخالت انسان محسوب می‌شد. به گزارش پایگاه اینترنتی آسوشیتدپرس، مایکل براکاس سخنگوی ناسا گفت این سازمان قصد دارد خلاصه‌ای از علت شکست ماموریت فضاپیمای دارت در سال گذشته را منتشر کند. اما سند کامل ‪ ۷۰‬صفحه‌ای حاوی جزییاتی است که تحت حمایت "ترافیک بین‌المللی در مقررات تسلیحات" قرار دارد. فضاپیمای ‪ ۳۶۳‬کیلوگرمی دارت (‪for autonomous redezvous technology‬ ‪ (demostration‬آوریل سال ‪ ۲۰۰۵‬از پایگاه نیروی هوایی واندربرگ پرتاب شد و با موفقیت محل ماهواره پنتاگون را که قرار بود در فاصله ‪ ۹‬کیلومتری آن پرواز کند شناسایی کرد. این ماموریت به پایان نرسید و فضاپیما در وسط ماموریت ‪ ۲۴‬ساعته خود سقوط کرد و نتوانست چندین برنامه خود را از جمله گردش به دور ماهواره و نزدیک شدن به آن را محقق سازد. این طرح ‪ ۱۱۰‬میلیون دلاری به منظور آزمایش اینکه آیا روبات‌ها قادر به انجام برخی از کارهایی که اکنون فضانوردان باید انجام دهند هستند یا خیر برنامه ریزی شد. این پیشرفت‌ها می‌تواند به پرتاب روباتی فضاپیماها به ایستگاههای فضایی ، متصل شدن به ایستگاه و ترمیم فضاپیماها بینجامد. یک بررسی اولیه نشان داد دارت ‪ DART‬دچار مشکل سوخت شد، اما مهندسان نشست سوخت را تشخیص ندادند. مدیر ماموریت گفت فضاپیمای روباتیک متوجه بروز اشتباهاتی در سامانه هدایت فضاپیما و در رایانه‌های مستقر در آن شده بود. دارت برنامه ماموریت مرکز پرواز فضایی مارشال سازمان ناسا در هانتسویل بوده است.

افزایش ‪ ۲۱‬درصدی بودجه آی تی آمریکا در سال ‪۲۰۰۷‬

گزارش‌های اعلام شده نشان می‌دهد که دولت آمریکا در صدد است تا در سال ‪ ۲۰۰۷‬بودجه فناوری اطلاعات وزارت امنیت ملی را افزایش دهد. بر اساس گزارش سایت ایتالیایی ‪ ،KATAWEB‬بنابراین افزایش ‪ ۲۱‬درصدی را برای بودجه آی تی وزارت امنیت ملی این کشور در نظر گرفته شده است. بدین ترتیب بودجه کلی تخصیص یافته برای بخش آی تی سازمان‌های دولتی ایالت متحده با حدود ‪ ۳‬درصد افزایش در سال ‪ ۲۰۰۷‬به ‪ ۶۴/۳‬میلیارد دلار خواهد رسید. از این میزان بودجه یاد شده ‪ ۵/۲‬میلیارد دلار به بخش امنیت آی تی اختصاص خواهد یافت. مسایل امنیتی از جمله عواملی است که حساسیت سیاستگذاران این کشور را برانگیخته و آنها را وادار به توجه بیشتر به بخش آی تی کرده است. بر اساس گزارش‌های اعلام شده رقم بودجه سال ‪ ،۲۰۰۷‬آمریکا ‪ ۲/۸‬تریلیون دلار اعلام شده که از این میزان ‪ ۴/۴‬میلیارد دلار به بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات و آی تی اختصاص می‌یابد. بر این اساس در صورت تحقق یافتن این میزان بودجه یاد شده در سال ‪ ۲۰۰۷‬بیشترین میزان افزایش بودجه در بین کل وزارتخانه‌های این کشور وجود خواهد داشت. از دیگر عوامل یاد شده برای توجه و اختصاص بیشتر بودجه برای بخش آی تی، هک شدن شماری از زیرساخت‌های امنیتی ایالات متحده از سوی هکرهای خارجی به خصوص چینی اعلام شده است.

انرژی هسته‌ای از معدن تا نیروگاه

استفاده از انرژی هسته‌ای برای تولید برق روشی پیچیده اما کارامد برای تامین انرژی مورد نیاز بشر است. بطور کلی برای بهره‌برداری از انرژی هسته‌ای در نیروگاههای هسته‌ای، از عنصر اورانیوم غنی شده به عنوان سوخت در راکتورهای هسته‌ای استفاده می‌شود که ماحصل عملکرد نیروگاه، انرژی الکتریسته است. استفاده از انرژی هسته‌ای برای تولید برق روشی پیچیده اما کارامد برای تامین انرژی مورد نیاز بشر است. به طور کلی برای بهره‌برداری از انرژی هسته‌ای در نیروگاه‌های هسته‌ای، از عنصر اورانیوم غنی شده به عنوان سوخت در راکتورهای هسته‌ای استفاده می‌شود که ماحصل عملکرد نیروگاه، انرژی الکتریسته است. عنصر اورانیوم که از معادن استخراج می‌شود به صورت طبیعی در راکتورهای نیروگاه‌ها قابل استفاده نیست و به همین منظور باید آن را به روشهای مختلف به شرایط ایده عال برای قرار گرفتن درون راکتور آماده کرد. اورانیوم یکی از عناصر شیمیایی جدول تناوبی است که نماد آن ‪ U‬و عدد اتمی آن ‪ ۹۲‬است. این عنصر دارای دمای ذوب هزار و ‪ ۴۵۰‬درجه سانتیگراد بوده و به رنگ سفید مایل به نقره‌ای، سنگین، فلزی و رادیواکتیو است و به رغم تصور عام، فراوانی آن در طبیعت حتی از عناصری از قبیل جیوه، طلا و نقره نیز بیشتر است. عنصر اورانیوم در طبیعت دارای ایزوتوپهای مختلف از جمله دو ایزوتوپ مهم و پایدار اورانیوم ‪ ۲۳۵‬و اورانیوم ‪ ۲۳۸‬است. برای درک مفهوم ایزوتوپهای مختلف از هر عنصر باید بدانیم که اتم تمامی عناصر از سه ذره

دوره‌آموزش تخصصی "موتورهای دور متغیر" در قشم برگزار می‌شود

واحد بین‌المللی موسسه آموزش عالی علمی،کاربردی صنعت آب و برق در جزیره قشم دوره‌آموزشی کوتاه‌مدت تخصصی "موتورهای دور متغیر با درایو الکترونیکی" برگزار می‌کند. رییس این واحد بین‌المللی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: هدف از ارایه‌این دوره که نیمه‌نخست اردیبهشت سال جاری برگزار می‌شود، آشنایی کارشناسان صنایع مختلف بویژه صنعت آب، برق، نفت و فولاد با روش‌های کنترل فرآیندهای صنعتی با استفاده از درایوهای دورمتغیر ‪ AC‬الکترونیکی و میزان صرفه‌جویی در مصرف داخلی است. مهندس سعید عمیدی گفت: شرکت‌کنندگان دراین دوره‌تخصصی بافرآیندهای کنترلی صنایع به ویژه نیروگاه‌ها که در آنها از درایوهای دور متغییر الکترونیکی می‌توان استفاده کرد، آشنا می‌شوند. وی افزود: آشنایی با روش‌های مختلف کنترل دور در موتورهای‌القایی و مشکلات آن و نحوه رفع آنها از دیگر قابلیت‌های اکتسابی در این دوره است.   وی اضافه کرد: "بررسی سیستم‌های کنترل دبی مایعات و گازها"، " شناسایی فرآیندهای صنعتی که استفاده از درایوهای دور متغیر در آنها میسر است" ، "انواع درایوهای موتورهای الکتریکی ‪ AC‬و روش‌های کنترل سرعت"و "مزایای فنی و اقتصادی و مشکلات استفاده از درایو دور متغیر ‪ "AC‬از جمله موضوعاتی است که در این دوره ارایه می‌شود.   برنامه‌آموزشی،جزوه‌ها و لوح فشرده دوره‌آموزشی کوتاه مدت تخصصی "موتورهای دور متغیر با درایو الکترونیکی" که هم‌اینک آماده شده است ، پس از برگزاری این دوره و مرور مجدد آنها، به زبان انگلیسی تهیه می‌شود و در اختیار کارشناسان بخش نیروی کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس قرار خواهد گرفت. رییس واحد بین‌المللی موسسه آموزش عالی علمی، کاربردی صنعت آب و برق در قشم گفت: هدف از این‌اقدام، جذب کارشناسان خارجی و ارایه دوره آموزشی برای این کشورها و با توجه به تبحر کارشناسان‌ایرانی، صدور خدمات فنی مورد نیاز به این کشورها خواهد بود. عمیدی افزود: این موسسه همچنین گفت‌وگوهایی را با مراکز علمی و دانشگاهی برخی کشورها از جمله سوئد برای برگزاری دوره‌های مشترک در زمینه نیروگاهی انجام داده است که بزودی زمان و شرایط برگزاری این دوره‌ها اعلام می‌شود. وی اظهارداشت: برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت برای بخش صنعت آب‌وبرق از اهمیت بالایی برخوردار است پیش از این نیز دوره‌های تخصصی متعددی از جمله"دوره تخصصی تعمیرات اساسی توربین‌های بخار"،"کنترل آلودگی هوا در نیروگاه‌های بخار" و "تعمیرات اساسی ژنراتور نیروگاه‌های بخار" نیز از سوی واحد بین‌المللی‌موسسه‌آموزش عالی صنعت آب و برق در جزیره قشم برگزار شد.

"گوگل" جستجوی اینترنت با استفاده از صدا را ممکن می‌کند

شرکت "گوگل" فن‌آوری جدیدی را به ثبت رسانده که کاربران با استفاده از آن می‌توانند به جای تایپ موارد مورد نظر برای جستجو، توسط صدای خود آنها را جستجو کنند. به گزارش سایت اینترنتی "نیوزفکتور"، به کمک این فن‌آوری جدید شرکت "گوگل"، کاربران می‌توانند از طریق یک میکروفون موارد مورد نظر خود را در موتور جستجوی "گوگل" جستجو کرده و یا حتی با استفاده از تلفن و بدون دسترسی به رایانه، اطلاعات مورد نیاز خود را در اینترنت بیابند. هرچند شرکت "گوگل" هنوز به طور رسمی کاربردهای فن‌آوری جدید خود را منتشر نکرده اما با بررسی مقاله تحقیقاتی که دو تن از کارمندان همین شرکت در سال ‪ ۲۰۰۲‬با موضوعی مشابه منتشر کرده بودند، می‌توان به اهداف "گوگل" در این زمینه پی برد. "الکساندر فرنز" و "برایان میلچ" در مقاله یاد شده اعلام کرده‌اند که استفاده از صدا برای جستجوی اینترنت در هر مکانی که استفاده از صفحه‌کلید عملی نباشد، کاربرد خواهد داشت. با این وجود، در همین مقاله ذکر شده که جستجوی اینترنت با استفاده از صدا دارای مشکلات فراوانی نظیر چگونگی فهم انواع صداهای مختلف کاربران، نیاز به ترجمه درخواست کاربران از زبان گویشی آنها به زبان انگلیسی و فراهم‌آوردن بانک اطلاعاتی عظیمی از لغات برای امکان پذیر ساختن جستجوهای درخواستی کاربران، خواهد بود. به علاوه شناسایی و ترجمه درخواستهای کاربران عمل زمان‌بری است که با عملکرد بدون وقفه زمانی موتورهای جستجو در تعارض است. شرکت "گوگل" هم‌اکنون مشکلات یاد شده را تا حد ممکن برطرف کرده و فن‌آوری جستجوی اینترنت با استفاده از حرف زدن را بوجود آورده‌است اما هنوز مشخص نیست که این شرکت در چه زمان و چگونه فن‌آوری یاد شده را بکار خوهد گرفت.


قوی‌ترین چسب طبیعی کشف شد

دانشمندان معتقدند یک نوع باکتری که در رودخانه‌ها، نهرها و کانال‌های آب زندگی می‌کند، می‌تواند قویترین چسب طبیعی در جهان باشد. به گزارش پایگاه اینترنتی بی.بی.سی.نیوز، این گروه امیدوار است باکتری "کولوباکتر کرسنتوس" ‪ Caulobacter crescentus‬را به تولید انبوه برساند و در پزشکی مانند جراحی و یا دندان پزشکی بکار گیرد. محققان دانشگاه ایندیانا دریافتند این چسب در برابر فشار پنج تن در هر دو و نیم سانتیمتر مربع مقاومت می‌کند. "ایوس بران" یک محقق گفت: مشکل اصلی تولید مقدار کافی این چسب است بدون آنکه به ابزارهای تولید بچسبد. این باکتری خود را با کمک یک ساقه بلند و باریک که با زنجیره‌های حاوی مولکول‌های قند یا پلی ساخارید محکم شده است خود را به سنگ‌ها و لوله‌های درون آب می‌چسباند. این محققان دریافتند قدرت چسبندگی بسیار زیاد این باکتری به خاطر وجود این قندها است. گزارش این تحقیق در "‪"Proceedings of the National Academy of Science‬ منتشر شده است.

همایش سیره نبوی در سیرجان برگزار شد

اولین همایش سیره‌نبوی روز سه‌شنبه‌از سوی اتحادیه انجمن‌های اسلامی سیرجان در تالار حکیم این شهرستان برگزار شد. علی احمدی گفت: این همایش به مناسبت نامگذاری امسال بنام پیامبر اعظم(ص) و با هدف آشنایی جوانان با زندگی پیامبر اسلام(ص) و روش زندگی آن حضرت برگزار می‌شود.

سومین مرکز پیوند مغز و استخوان کشور گشایش یافت

سومین مرکز پیوند مغز و استخوان کشور و دومین مرکز تهران روز شنبه با حضور اساتید و متخصصان برجسته، در مرکز درمانی ولیعصر(عج) واقع در مجتمع بیمارستانی امام‌خمینی (ره) گشایش یافت.  دکتر"محمدرضا لاریجانی"رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران در حاشیه افتتاح این مرکز گفت: بیمارستانهای امام خمینی(ره) و شریعتی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران از بزرگترین مراکز درمانی هستند و تاکنون پیوندهای مختلف در این مراکز انجام شده است. وی ، با بیان اینکه طی سالهای اخیر حدود سه هزار پیوند کلیه در بیمارستان امام خمینی (ره) انجام شده‌است، اظهارداشت: حدود یک هزار و ‪۴۰۰‬ پیوند مغز و استخوان نیز توسط متخصصان برجسته این دانشگاه انجام شده‌است. لاریجانی، ادامه داد: با توجه به ضرورت گسترش مراکز پیوند اعضا درکشور، این دانشگاه درنظر دارد مراکز پیوند کبد و پانکراس را نیز در شش ماه آینده تاسیس کند. وی، با اشاره به اینکه بین ‪ ۱۶‬تا ‪ ۲۲‬هزار بیمار تالاسمی ماژور در کشور وجود دارد، گفت: با توجه به اینکه رشد بیماران مبتلا به تالاسمی ماژور طی سالهای اخیر در کشور کنترل شده‌است، این بیماران نیازمند پیوند مغز و استخوان هستند. لاریجانی، هزینه یک پیوند مغز و استخوان در دنیا را ‪ ۱۲۰‬تا ‪ ۱۵۰‬هزار دلار ذکر کرد و افزود: ما نباید توقع داشته باشیم که این پیوند را در کشور بصورت رایگان انجام دهیم زیرا بسیار هزینه‌بر است. وی، با بیان اینکه هنوز تعرفه مشخصی برای انجام این پیوند در ایران تعیین نشده است، اظهار داشت: برای ارائه این خدمات درمانی ، نیازمند کمک دولت ، مردم و خیران هستیم. دکتر" عبدالرحمان رستمیان" رییس مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) در این مراسم با اشاره به اینکه حدود ‪ ۲۵۰‬میلیون تومان برای فضای فیزیکی و تجهیزات پزشکی این مرکز هزینه شده است، گفت: بیمارستان امام خمینی (ره) بزرگترین مرکز آموزشی و درمانی کشور است که با حمایتهای همه جانبه می‌تواند، بهترین مرکز روشهای تشخیصی و درمانی کشور باشد. وی افزود:درحال حاضر علم پزشکی کشورمان با عصرپزشکی دنیافاصله چندانی ندارد و با ایجاد مراکزی همچون پیوند مغز و استخوان، خون، کلیه در شهرها و استانهای کشوردیگر نیازی به اعزام بیماران به خارج از کشور نخواهد بود. رییس بخش خون و هماتولوژی مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) نیز در مراسم افتتاح این مرکز، پیوند مغز و استخوان در دنیا را برای درمان بسیاری از بیماریها یک ضرورت دانست.  دکتر" رمضانعلی شریفیان " افزود:پیوند مغز و استخوان از اهمیت بالایی نسبت به دیگر پیوندها برخوردار است، زیرا در پیوند کلیه بیمار هم دیالیز و هم پیوند می‌شود ولی در بیماران خونی وسرطانی از همان ابتدا باید پیوند مغز و استخوان انجام شود. شریفیان ادامه داد: سالانه ‪ ۷۰۰‬الی یک هزار بیمار در کشور نیازمند پیوند مغز و استخوان هستند و این مراکز موجود در بیمارستان شریعتی تهران و شهر شیراز پاسخگوی نیاز بیماران نیستند. به گفته وی، کشور به ایجاد هفت یا هشت مرکز پیوند مغز و استخوان نیاز دارد و ضروری است که ابتدا در استانهای آذربایجان، خوزستان و سیستان و بلوچستان این مراکز ایجاد شود.

امکان ارتباط اینترنتی با دولت فراهم شد

امکان ارائه مستقیم مسائل و مشکلات استان‌هایی که هیات دولت و ریاست جمهوری قصد سفر به آن‌ها را دارد، فراهم شد. به گزارش آنا از این پس افرادی که علاقه‌مند به ارائه مسائل و مشکلات عمومی و اداری خود هستند، می‌توانند از طریق پست الکترونیک به آدرس Safar@spk-Gov.ir مسائل و مشکلات خود را به دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت ارسال کنند.  ایمیل‌های دریافتی در مورد هر استان از این پس دسته‌بندی می شود و مسائل و مشکلات مطرح شده در آن‌ها برای بررسی‌ لازم به مراجع مسوول ارسال خواهد شد.

اخبار کوتاه بیوتکنولوژی

مدیر عامل شرکت ‪ BECKMAN‬اعلام کرد که این شرکت در حال بازسازی ساختار خود است تا مرزهای بین تحقیقات زیست پزشکی و فرآورده‌های تخیصس بالینی را از میان بردارد. به گزارش بولتن بیوتکنولوژی ، به نظر می‌رسد این تغییرات منجر به ایجاد محیطی شود که در ان تکنولوژی‌های جدید سرعت بیشتری خلق شده و از مرحله تحقیق و کشف در مدت زمان کوتاه تری به مرحله آزمون رسیده و نهایتا به بازار راه یابد.
* محققان در یافتند مه تخریب ماکولا در اثر کهولت سن دلایل ژنتیکی دارد.
* بر اساس یک مطالعه به عمل امده کارکنان موسسات بیوتکنولوژی آمریکا درآمدی بیش از هم ردیفان خود در اروپا دارند.
* فرصت‌های شغلی منطقه آسیا و اقیانوسیه به شدت رو به افزایش است و نتایج غیرقابل انتظاری در زمینه کشف دارو و رشد سرمایه‌گذاری در این منطقه مشاهده می‌شود.
* بازار جهانی اختلالات خواب بیداری در حال حاضر ‪۴/۳‬میلیارد دلار براورده شده و تخمین زده می‌شود که با ‪ ۱۵۸‬درصد رشد در سال ‪ ۲۰۱۲‬به ‪۱۱‬ میلیارد دلار برسد.
* شرکت داروسازی ‪ TEVA‬که قبلا در انگلستان شعبه داشت به دنبال حضور قوی تری در این کشور برای کسب سهم بیشتری از بازار ژنریک انگلستان در سال ‪ ۲۰۰۶‬است.

کوفی عنان تنها راه حل پرونده هسته ای ایران را مذاکره دانست

دبیرکل سازمان ملل خواستار انجام مذاکره برای حل مسئله پرونده هسته‌ای ایران شد و اظهار داشت هرگونه عملیات نظامی احتمالی علیه این کشور تنها به وخیم تر شدن وضعیت پیچیده بین المللی خواهد انجامید. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از مادرید، کوفی عنان همزمان با دیدار از اسپانیا در هفته جاری، طی گفتگویی با روزنامه اسپانیایی زبان ABC این سخنان را اظهار داشت. وی تاکید کرد که آژانس بین المللی انرژی اتمی می تواند به خوبی این مسئله را حل و فصل کند. عنان افزود: «به اعتقاد من مذاکره هنوز بهترین راه حل مسئله است و نمی دانم عملیات نظامی چه چیزی را می تواند حل کند.»  عنان ابراز امیدواری کرد جو مذاکره بر پرونده حاکم شود و گفت گزینه نظامی فقط ناشی از حدسیات است. رسانه های غربی اخیراً اخباری درباره احتمال حمله نظامی آمریکا به ایران را مطرح کرده اند اما بوش با رد این گزارش ها آنها را صرفاً حدس و گمانه زنی توصیف کرد.

محققان ایرانی موفق به تولید خاویار پرورشی شدند

محققان ایرانی برای نخستین بار در کشور موفق به تولید خاویار از ماهیان پرورشی شدند. به گفته مجری پروژه "امکان تکثیر مصنوعی ازون برون پرورشی"، این موفقیت با انجام یک پروژه ‪ ۱۰‬ساله حاصل شده است. "محمود بهمنی" روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگاران افزود: کیفیت خاویار استحصالی از ماهیان پرورشی، با خاویار استحصالی از دریای خزر برابری می‌کند. وی اظهار داشت: مقایسه‌ها نشان می‌دهد که میزان پروتئین و چربی خاویار پرورشی با خاویار استحصالی از دریا تفاوتی ندارد ضمن آنکه گوشت ماهیان خاویاری پرورشی از پروتئین بیشتر و چربی کمتری نسبت به ماهیان خاویاری طبیعی برخوردار هستند. بهمنی، درصد استحصال خاویار از ماهیان پرورشی را ‪ ۱۷/۳‬درصد و این میزان را از ماهیان دریای خزر فقط ‪ ۱۳‬درصد عنوان کرد. وی تصریح کرد: با توجه به کاهش ذخایر ماهیان خاویاری دریای خزر در سالهای اخیر، پرورش ماهیان خاویاری می‌تواند نقش موثری در حفظ نسل ماهیان این دریا و بازسازی ذخایر آن داشته باشد. وی با اشاره به وجود پتانسیلهای خوب در داخل کشور در زمینه تحقیقات و نیز بازسازی ذخایر ماهیان خاویاری، گفت: افق روشنی در زمینه اجرای فعالیت های تحقیقاتی پرورش ماهیان خاویاری در کشور وجود دارد. بهمنی ابراز امیدواری کرد: با تداوم پروژه‌های تحقیقاتی، ایران در آینده نزدیک به تولید انبوه خاویار پرورشی دست یابد. وی، میزان تولید خاویار پرورشی جهان را سالانه حدود پنج هزار تن برآورد کرد و افزود: حدود ‪ ۱۰‬کشور نظیر آمریکا، چین، روسیه، فرانسه و آلمان به عنوان تولیدکنندگان عمده این محصول به شمار می‌روند. معاون یقاتی انستیتو تحقیقات بین‌المللی ماهیان خاویاری در عین حال خاویار ایران را برترین نوع آن در جهان برشمرد و گفت: خاویار در جهان به نام ایران شناخته می‌شود. وی با بیان آنکه ماهیان خاویاری به عنوان یکی از گونه‌های مهم اقتصادی دریای خزر به شمار می‌روند، اظهار داشت: موسسه تحقیقات شیلات ایران جایگاه خاصی برای تحقیقات درخصوص این ماهیان قایل است و یکی از دغدغه‌های آن ایجاد شرایط برای تکثیر مصنوعی ماهیان خاویاری بود. وی افزود: خوشبختانه زمینه تکثیر مصنوعی با تلاش محققان داخلی هم‌اکنون فراهم شده است. بهمن پایان سرمایه‌گذاری صورت گرفته برای اجرای پروژه امکان تکثیر مصنوعی ازون برون پرورشی را در کشور با احتساب اجرای پروژه‌های فرعی و امکانات نرم‌افزاری حدود یک میلیارد ریال اعلام کرد.

نخستین تلسکوپ نوری برای جستجوی موجودات فضایی در هاروارد نصب شد

بهره برداری از یک تلسکوپ نوری جدید که فقط برای ردیابی علایم نوری تمدن‌های فرا زمینی طراحی شده است، در رصدخانه دانشگاه "هاروارد" در ایالت "ماساچوست" آمریکا آغاز شد. به گزارش روز دوشنبه پایگاه اینترنتی بی‌بی‌سی، این تلسکوپ که بطور بی‌وقفه تمام ‪ ۱۲‬ماه سال فعال خواهد بود، تمامی بخش قابل مشاهده راه شیری از نیمکره شمالی زمین را رصد خواهد کرد. دانشمندان با شروع بکار این پروژه اکتشافی که "ستی" (‪ (Seti‬نام دارد، امیدوارند در کاوش‌های کیهانی نشانه‌هایی از تمدن‌ها و فناوری احتمالی ساخت دست موجودات فضایی را بیابند. برخی کارشناسان معتقدند که احتمال استفاده موجودات فضایی از نور برای برقراری ارتباط ، از احتمال استفاده آنها از علایم رادیویی بیشتر است. این تلکسوپ تازه که دارای آینه‌ای به قطر ‪ ۱/۸‬متر است، نخستین تلسکوپ اختصاصی "مرکز مطالعات موجودات فضایی" در جهان است که در مرکز مطالعات علوم فیزیک نجومی در رصدخانه دانشگاه هاروارد در "اوک ریج" نصب شده است. "بروس بتس"، مدیر پروژه‌های "انجمن سیاره‌ای" که هزینه ساخت این تلسکوپ را تامین کرده است گفت: ساخت این تلسکوپ، نمایانگر یکی از لحظات نادر در تلاش‌های علمی است که جهشی بزرگ را در عرصه علم ممکن می‌کند. وی افزود: ارسال علایم لیزری در پهنه کیهان، روشی کاملا منطقی برای موجودات فضایی جهت برقراری ارتباط است اما ما تاکنون برای دریافت چنین علایمی مجهز نبودیم. ستاره شناسان از دهه ‪ ۱۹۶۰‬تاکنون با کمک رادیوتلسکوپ‌ها در جستجوی علایمی بوده‌اند که احتمال می‌دهند توسط موجودات هوشمند فرا زمینی ارسال شده باشد اما برخی دانشمندان معتقدند که تمدن‌های فرا زمینی ممکن است برای برقراری تماس از علایم نوری استفاده کنند.

جایزه جهانی‌ابن سینای یونسکو به پرفسور "عبدالله دار" اهدا شد

دومین‌جایزه‌جهانی ابن سینا برای کاربرد اخلاق در علم در یونسکو ، امروز جمعه در مراسمی در مقر سازمان علمی، فرهنگی وآموزشی ملل متحد (یونسکو) در پاریس به پرفسور "عبدالله دار" از اساتید دانشگاه تورنتوی کانادا اهدا شد. این جایزه که توسط جمهوری اسلامی ایران تهیه و با حضور دکتر "محمد مهدی زاهدی" وزیرعلوم ، تحقیقات و فناوری ایران توسط "کوشیرو ماتسورا" مدیرکل یونسکو و سایر مدعوین به پرفسور عبدالله دار اهدا شد، شامل یک عدد مدال طلای ابن سینا، گواهی مربوطه، به انضمام مبلغ ‪ ۱۰‬هزار دلار و اهدای یک هفته سفر علمی به ایران برای شرکت در مراسم سخنرانی‌های علمی می‌باشد. هیات داوران سازمان یونسکو، دومین جایزه جهانی ابن سینا برای کاربرد اخلاق در علم را به پاس انتشار کتب و مقالات متعدد توسط پرفسوردار در زمینه تاثیر علم و اخلاق بر فناوری و جامعه، به وی اختصاص داد. پرفسور عبدالله دار از دانش آموختگان دانشگاه سلطان قابوس عمان است. وی هم‌اکنون در دانشگاه تورنتوی کانادا درزمینه علوم بهداشتی و تندرستی تدریس می‌کند. جایزه جهانی ابن سینا برای کاربرد اخلاق در علم در یونسکو، در سال ‪۲۰۰۲‬ ازسوی جمهوری اسلامی ایران به این سازمان پیشنهاد و به تصویب رسید. این جایزه هر دو سال یک بار اهدا می‌شود و اولین جایزه آن در سال ‪۲۰۰۳‬ میلادی به خانم "مارگارت" استاد حقوق پزشکی دانشگاه مونترال کانادا اهدا شد. دومین جایزه جهانی ابن سینای یونسکو مربوط به سال ‪ ۲۰۰۵‬میلادی می‌شود که آیین اهدای آن در آوریل ‪ ۲۰۰۶(‬فروردین ‪ (۸۵‬برگزارشد.

فلسطین در کانون دوران بیداری اسلامی قرار گرفته است

حضرت آیت الله خامنه ای،رهبر معظم انقلاب اسلامی اشغال فلسطین و قدس شریف را به عنوان بزرگترین مصیبتی که در تاریخ معاصر با دسیسه‌های استعمار بر امت اسلامی وارد شده است، دانستند و فرمودند: " دوران کنونی ، دوران بیداری اسلامی است و فلسطین در کانون این بیداری قرار گرفته است. حضرت آیت الله خامنه‌ای در مراسم افتتاحیه کنفرانس بین المللی قدس و حمایت از حقوق مردم فلسطین فرمودند: درست است که امروز هم فلسطین عرصه‌ی قساوت آمیزترین جنایات بشری از سوی صهیونیست‌های بیگانه و غاصب، برصاحبان مظلوم آن است و بصورتی استثنایی ، فجیع‌ترین ستمها بطور علنی و با افتخار از سوی دولت صهیونیستی انجام می‌گیرد و اعلام می‌شود ، ولی یک نگاه به عرض و طول این ماجرای ‪ ۶۰‬ساله آشکارا از حقیقت تکان‌دهنده و عبرت آموزی خبر می‌دهد ، و آن چیزی نیست جز دگرگون شدن صحنه و جابجا شدن جایگاه اقتدار دو جبهه ، هم در خود فلسطین و هم در خاورمیانه و دنیای اسلام که اساسا فاجعه‌ی غصب فلسطین برای در قبضه گرفتن و سیطره بلندمدت و تضمین شده بر آن ، از سوی سیاستمداران غربی طراحی و اجراء شده بود. فلسطین دهه‌ی ‪ ۱۹۴۰‬را در نظر بیاورید ، سرزمینی در قلب دنیای عرب، کشوری فقیر ، حکومتی ضعیف ، مردمی بی‌خبر ، و همسایگانی دست نشانده‌ی استعمار. ثروتمندترین و مسلح‌ترین و شریرترین دولت غربی به تحریک صهیونیستها آن را از دست مسلمانان بیرون می‌آورد ، و به یک حزب نژاد پرست و جرار و تروریست می‌سپارد. همه‌ی دولتهای غربی و هر دو قطب سیاسی متخاصم عالم به آن کمک می‌کنند ، دولتهای دست نشانده‌ی منطقه از قبیل ایران پهلوی و بعضی دیگر ، به اسلام و عربیت پشت کرده در خدمت آن قرار می‌گیرند ، پول و سلاح و علم و صنعت از سوی همه در اختیارش گذاشته می‌شود . آمریکا مانند قیم و وکیل مدافع و کارپرداز او عمل می‌کند و شوروی هم تنها در این مساله با آمریکا هیچ مخالفتی نمی‌کند . قطعنامه‌های سازمان ملل در همان حد ضعیف و محافظه‌کارانه‌اش هم از سوی دولتی جعلی و یاغی صهیونیست ، مورد بی‌اعتنایی کامل قرار می‌گیرد. با پشت گرمی آمریکا و اروپا به مصر ، به سوریه ، به اردن ، به لبنان حمله‌ی نظامی می‌کند و بخشهایی را به قصد تصرف دائم اشغال می‌کند حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: ایران اسلامی که پرواننده و به عمل درآورنده اندیشه مردم سالاری دینی است، روز به روز قوی تر و پیشرفته تر شده است. ایشان افزودند: دنیای اسلام امروز بیدار شده و شعار حاکمیت اسلام در همه کشورهای اسلامی جایگاه نخست را در میان جوانان، دانشگاهیان و روشنفکران باز یافته است. مقام معظم رهبری فرمودند: فلسطین دهه ‪ ۱۹۴۰‬را درنظر بیاورید، سرزمینی در قلب دنیای عرب، کشوری فقیر، حکومتی ضعیف، مردمی بی‌خبر که ثروتمندترین و مسلح‌ترین دولت غربی آن را از دست مسلمانان بیرون می‌آورد و به یک حزب نژاد پرست، جرار و تروریست می‌سپارد. رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به نحوه تشکیل رژیم صهیونیستی خاطر نشان کردند: همه دولت‌های غربی به آن کمک می‌کردند و دولت‌های دست نشانده منطقه از قبیل ایران پهلوی و بعضی دیگر به اسلام و عربیت پشت کرده در خدمت آن قرار می‌گیرد. حضرت آیت الله خامنه‌ای تصریح کردند: پول، علم، سلاح و ثروت از همه طرف در اختیارش قرار می‌گیرد و آمریکا مانند قیم و کارپرداز آن عمل می‌کند و شوروی هم با آمریکا هیچ مخالفتی نمی‌کند. ایشان افزودند: قطعنامه‌های سازمان ملل در همان حد ضعیف و محافظه- کارانه از سوی دولت جعلی و یاغی صهیونیست مورد بی‌اعتنایی کامل قرار می- گیرد و با پشت گرمی اروپا و آمریکا به مصر، سوریه و لبنان حمله نظامی می- شود و بخش‌هایی از آن به قصد تصرف دائم، اشغال می‌شود. رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: آنان بی‌محابا از ترور و قتل و غارت دریغ نکرده و تروریست‌های معروف در آن به حکومت می‌رسند که آخرین آن قصاب صبرا و شتیلا است. ده‌ها سال در صحنه فلسطین این دولت غاصب با چهره خشن و شکست ناپذیر باقی می‌ماند. مقام معظم رهبری تاکید کردند: در جبهه مقابل پس از ضعف و انکسار نخستین و ناکامی تلاش‌های سال‌های اول، از یکایک تجارب خود می‌آموزند و دستاورهای فکری و عملی از قومیت و ناسیونالیسم را از بوته آزمایش ناموفق بیرون می‌آورند. ایشان افزودند: ایمان دینی که ملت به آن سخت پایبند است به همت مجاهدان در افق بسته و غم آلود پدید می‌آید و در این هنگام ناگهان خورشید انقلاب اسلامی از مشرق طلوع می‌کند و بر روی پرچم بلند این انقلاب الهی همراه با نام خدا نام فلصسطین نقش بسته است. آیت الله خامنه‌ای تاکید کردند: از این مقطع مسیر حوادث دگرگون می‌شود و روند زوال دولت غاصب و دولت آمریکا که در طول سال‌ها شریک جرم دولت غاصب بوده در منطقه آغاز می‌شود. رهبر معظم انقلاب اسلامی تصریح کردند: گروه‌های جهادی مومن به اسلام در فلسطین و لبنان سر بر می‌آورند و نسل مسلمانان صادق و کوشا پدید آمده و جهاد و شهادت زنده می‌شود و قدرت حقیقی یعنی قدرت ملت فلسطین جایگاه خود را در معادلات فلسطین باز می‌یابد. ایشان فرمودند: خون مطهر جوانان شهادت طلب همه محاسبات دنیاداران ماده پرست را بر هم می‌ریزد و میدان تازه‌ای را می‌گشاید که در آن خون بر شمشیر پیروز است. حضرت آیت الله خامنه‌ای افزودند: امروز پس از ‪ ۶۰‬سال از آن دوران محنت بار حبهه حق با امیدهای تازه نفس و جازم در میدان فلسطین روز به روز خود را نیرومندتر می‌سازد و شکست‌های نظامی و سیاسی را یکی پس از دیگری در لبنان و فلسطین بر دشمن تحمیل می‌کنند و به سوی فتح مبین می‌روند. مقام معظم رهبری با اشاره به اینکه جبهه باطل پس از عقب نشینی‌های پی در پی و از دست دادن امیدهای کاذب آغازین دچار تفرقه و تردید و سردرگمی است، خاطرنشان کردند: حامی اصلی صهیونیست‌ها یعنی آمریکا خود در خاورمیانه با مشکلات لاینحل روبرو است و با نفرت روز افزون ملت‌های این منطقه و بلکه همه جهان مواجه است. ایشان افزودند: شعار از نیل تا فرات به شعار امنیت آن هم در داخل دیواری که خود به دورش می‌کشد تبدیل شده و برای مقابله با فلسطین بپا خاسته و راهی جز ترور، غارت و بمب و بلدوزر نمی‌شناسد، یعنی همان ابزاری که بکار بردن آن در ده‌ها سال گذشته بر ملت فلسطین جز مقاوم تر کردن اثری دیگری نداشته است.

آغاز مذاکرات لاریجانی و البرادعی

گفت‌وگوهای علی لاریجانی و محمد البرادعی در باره مسایل هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بعد از ظهر امروز پنج شنبه در دفتر شورای عالی امنیت ملی آغاز شد. به گزارش   فارس محمد البرادعی دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای که بامداد امروز وارد تهران شد صبح امروز با آقازاده رئیس سازمان انرژی هسته‌ای کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد. سفر البرادعی به تهران در حالی انجام می‌شود که رئیس جمهور کشورمان رسماً دستیابی جمهوری اسلامی ایران به تولید کامل سوخت هسته‌ای را اعلام کرد. البرادعی در بدو ورود به تهران در فرودگاه مهرآباد گفت که امیدوار است مسایل هسته‌ای ایران از راه‌های سیاسی حل و فصل شود. قرار است پس از پایان گفت‌وگوهای دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان و البرادعی که پشت درهای بسته برگزار می‌شود،دو طرف به پرسشهای خبرنگاران حاضر در محل پاسخ دهند. هم اکنون خبرنگاران داخلی و خارجی و همچنین عکاسان رسانه‌هالی گوناگون در انتظار پایان مذاکرات هستند.

برنامه تحقیقات مرتبط با همجوشی هسته‌ای در دانشگاه آزاد اسلامی

رییس مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما دانشگاه آزاد اسلامی برنامه تحقیقات و پژوهش‌های مرتبط با همجوشی هسته‌ای را در این مرکز ارایه داد.  دکتر "محمود قرآن نویس" طی یک نشست مطبوعاتی با بیان اینکه پژوهش‌ها و تحقیقات مرتبط با همجوشی هسته‌ای به روش محصورسازی مغناطیسی در دانشگاه آزاد اسلامی از سال ‪ ۷۳‬آغاز شده است، افزود: در طی سالهای اخیر تلاش‌های زیادی برای دستیابی به فن آوری تولید پلاسما در "توکامک" و آزمایش‌های مرتبط انجام گرفته‌است. دکتر قرآن نویس اظهار داشت:دانشگاه آزاد اسلامی نیز با هماهنگی و ارتباط با مراکز تحقیقاتی فعال همجوشی هسته‌ای در یک برنامه ریزی پانزده ساله که به سه بخش تقسیم می‌شود، تحقیقات مرتبط با همجوشی هسته‌ای را جهت دار نموده است. وی گفت: در حال حاضر تقریبا بسیاری از تجهیزات آن در دست بازسازی است به نحوی که سعی می‌شود عمده تجهیزات جانبی و اساسی آن در داخل کشور ساخته شود و برخی از تجهیزات جانبی آن نیز از منابع خارجی تامین می‌شود. وی تصریح کرد:توکامک ‪ IR-TI‬از گروه توکامک‌های با اندازه کوچک است که البته مرزبندی برای اندازه این ماشین‌ها تنها وابسته به ابعاد آن نیست بلکه پارامترهای پلاسمای تولیدی آن نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. وی افزود:به دلیل دمای نسبتا پایین پلاسمای توکامک‌های کوچک همانند ‪IR-TI‬که حدود ‪ ۲۰۰‬الکترون ولت (در حدود دو میلیون کلوین)است،برخی آزمایش ها را می‌توان در کل حجم پلاسمای تولیدی در توکامک‌های از این نوع انجام داد.اما در توکامک‌های بزرگ به دلیل دمای بسیار بالای پلاسمای آن این آزمایش‌ها قابل انجام نیستند. وی با بیان اینکه راکتورهای "توکامک" کوچک همیشه مورد توجه هستند افزود:راکتورهای بزرگ روزانه تعداد محدودی مرحله آزمایشی را که اصطلاحا به هر مرحله آن "شات" می‌گویند می‌توانند انجام دهند که هزینه هر مرحله آن بالغ بر چند ده هزار دلار می‌گردد اما مراحل آزمایش بر روی توکامک‌های کوچک با هزینه پایینی انجام می‌شود. بسیاری از تحقیقات مرتبط با همجوشی هسته‌ای به روش محصورسازی مغناطیسی با آزمایش‌هایی برای تولید، نگهداری و محصورسازی پلاسما در توکامک ها انجام می‌شود.لذا برای دستیابی به دانش مرتبط با همجوشی هسته‌ای ،آشنایی با هر نوع پدیده فیزیکی مرتبط با پلاسما در توکامک ضروری است.

ورود به باشگاه هسته ای افتخار غرور آفرین ملت ایران است

بسیج دانشجویی دانشگاههای استان کرمان در بیانیه ای به مناسبت دست یافتن ایران اسلامی به دانش بومی انرژی هسته ای در جهت اهداف صلح آمیز اعلام کرد  : ورود ایران به جمع کشورهای عضو باشگاه هسته ای افتخار افتخاری غرور آفرین برای ملت غیور ایران است .  به گزارش ایسنا منطقه کویر ؛  در این بیانیه  آمده است : این موفقیت چشمگیر مرهون پایداری ملت ایران ، نبوغ و تلاش خستگی ناپذیر دانشمندان فرهیخته ایران اسلامی است لذا بسیج دانشجویی استان کرمان ضمن شکر گذاری به درگاه خداوند متعال این موفقیت و افتخار بزرگ و چشمگیر را به ملت سر بلند و سر افرازی ایران تبریک می گوید .جوانان و دانشمندان خویش با وجود همه تحریمها به آن دست یافته است ورود جمهوری اسلامی ایران را در آستانه میلاد مبارک پیامبر اعظم (ص) به جرگه هشت کشور دارای چرخه سوخت هسته ای تبریک می گوید .بیانیه می افزاید : بسیج دانشجویی   دانشگاههای استان کرمان این پیروزی بزرگ را به مقام معظم رهبری ، دانشمندان ایران و ملت شهید پرور ایران اسلامی تبریک می گوید و از بزرگ مردان هسته ای خود می خواهد که همچنان در احقاق حقوق هسته ای ایران و تحقق کامل سوخت هسته ای ، بدون هراس از توطئه های استکبار جهانی ، چون آمریکای جنایتکار و اسرائیل غاضب و با توکل به خدای منان این موفقیت بزرگ را همچنان ادامه دهند . در پایان بیانیه ای آمده است بی تردید ایران اسلامی نشان خواهد داد با وجود قدرت الهی هیچ نیازی به سلاح های اتمی ندارد و همه ملت ها می توانند از این نعمت الهی در زمینه اهداف صلح آمیز بهره  جویند . .

وزیر دفاع از طراحی "بالگرد ملی" خبر داد

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح دولت جمهوری اسلامی ایران گفت: کار طراحی و تحقیق بالگرد ملی در این وزارتخانه آغاز شده است.  سردار سرتیپ مصطفی محمد نجار روز چهارشنبه در جریان بازدید از پایگاه پنجم رزمی هوانیروز در مشهد افزود: با تولید این بالگرد، نیاز نیروهای مسلح و مراکز خدماتی و امدادی کشور به این محصول استراتژیک برطرف خواهد شد. وی گفت: این بالگرد دارای قابلیت استفاده در تمامی شرایط آب و هوایی، برد زیاد، سقف پرواز بالا، قابلیت پرواز در شب، قابلیت بهره‌برداری در امور نظامی و غیرنظامی خواهد بود. او افزود: دوموتوره بودن این بالگرد نیز امنیت آن را بالا می‌برد. وی گفت: وزارت دفاع در صدد صدور این بالگرد نیز می‌باشد. وزیر دفاع همچنین افزود: هم‌اکنون در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تعمیرات بالگردهای مسلح و غیرمسلح انجام و ‪ ۶۰‬تا ‪ ۷۰‬درصد قطعات انواع بالگرد نیز توسط واحدهای تابعه ساخته می‌شود.

راه اندازی شش شهرک فن‌آوری در ایران در دست اجراست

قائم مقام سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: شش شهرک فن آوری در کشور در دست اجراست. "محمد مصدقی‌راد" روز چهارشنبه در آیین معارفه مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی همدان افزود: شهرک فن‌آوری غذایی و بیولوژیکی سال گذشته در خراسان راه‌اندازی شد و سال جاری نیز شهرک قطعات خودرو در تبریز به بهره‌برداری می‌رسد. وی اظهار داشت: ایجاد ‪ ۴۵۶‬شهرک صنعتی به تصویب هیات وزیران رسیده و در حال حاضر ‪ ۳۳۱‬شهرک راه‌اندازی شده است. وی اضافه کرد: در شهرک‌های صنعتی کشور ‪ ۱۳‬هزار واحد تولیدی فعالیت دارد که ‪ ۳۷۸‬هزار نفر در انها مشغول به کار هستند.قائم مقام سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی گفت: هم‌اکنون ‪ ۸۸‬شهرک در کشور از شبکه گاز بهره‌مند هستند و ‪ ۲۸‬شهرک نیز تصفیه‌خانه فاضلاب صنعتی دارند. مصدقی راد افزود: یک هزار و ‪ ۸۰۰‬واحد کارگاهی صنعتی برای صنایع کوچک در کشور در حال ساخت می‌باشد که تاکنون ‪ ۷۰۲‬واحد راه‌اندازی شده است. وی خاطر نشان کرد: صنایع کوچک نیاز به حمایت‌های بیشتری دارند و در این راستا صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری ایجاد شده است. معاون برنامه‌ریزی، اداری و مالی استاندار همدان نیز گفت: ایجاد سه شهرک صنعتی شامل بهاران، صنایع غذایی بهار و چشمه قصابان در این استان در دست اجراست . "محمدناصر نیکبخت" از کارآفرینان و صاحبان صنایع خواست در جذب سرمایه گذاری کمک کنند. وی اضافه کرد: برای گسترش کارگاه‌های زودبازده و کوچک زیر ‪ ۵۰‬نفر در استان شش هزار میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است.