میزان گاز دی اکسید کربن در جو زمین در سال گذشته میلادی ( (۲۰۰۵به میزان قابل توجهی افزایش یافت. منابع اینترنتی روز چهارشنبه اعلام کردند براساس گزارش گروهی از دانشمندان آمریکایی که تغییرات در میزان گازهای گلخانهای در جو زمین را زیر نظر دارند، جدیدترین اندازهگیریها نشان میدهد مقدار گاز دی اکسید کربن در جو زمین به ۳۸۱واحد در میلیون رسیده که حدود ۱۰۰واحد از میزان آن در دوره قبل از انقلاب صنعتی بیشتر است. بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۰۵میزان دی اکسید کربن در جو زمین ۲۶ واحد در میلیون افزایش یافت که بیشترین مقدار افزایش سالانه این گاز در جو زمین در خلال میلیونها سال گذشته است. دانشمندان با نمونهبرداری از هوا در نقاط مختلف جهان تغییر در ترکیب جو زمین را زیر نظر دارد و به گفته محققان، تغییر در مقدار گاز دیاکسید کربن در سال گذشته میلادی را باید تحولی بیسابقه توصیف کرد. سرپرست بخش بررسی گاز دی اکسید کربن در یک موسسه آمریکایی گفت ارقام جدید، تاییدکننده روندی نگرانکننده است که در سالهای اخیر ادامه داشته و نشاندهنده آن است که نرخ افزایش مقدار این گاز در جو زمین در سی سال گذشته تقریبا دو برابر شده است. به گفته وی، آنچه مایه نگرانی بیشتر شده این است که نشانی از کاهش در این روند دیده نمیشود و برعکس، مشاهده شده که بر سرعت افزایش مقدار گاز دی اکسید کربن در جو زمین افزوده میشود. گاز دی اکسید کربن، ناشی از استفاده از سوختهای فسیلی، و گاز متان که عمدتا از مزارع برنج، فضولات دام و حفرههای دفن زباله متصاعد میشود، مهمترین گازهای گلخانهای است. اندازهگیری مقدار دی اکسید کربن در جو زمین که عمدتا ناشی از کاربرد سوختهای فسیلی است، از آن روی اهمیت دارد که دانشمندان معتقدند با رسیدن نسبت آن در جو به آنچه که حد بحرانی نامیده شده، ممکن است یک رشته تغییرات شدید در آب و هوای زمین بروز کند. گازهای گلخانهای موجود در جو زمین به صورت عایقی عمل میکند که مانع از فرار گرمای خورشید شده و در نتیجه، شرایط محیطی مساعدی را برای ادامه حیات در این سیاره فراهم آورده است. پس از گذشت ۲۰۰سال از انقلاب صنعتی و بویژه در خلال چند دهه اخیر، استفاده گسترده بشر از سوختهای فسیلی مانند چوب، زغال سنگ و فرآوردههای نفتی بر سرعت آزاد شدن مقدار کربن موجود در این مواد از طریق ترکیب با اکسیژن و تولید گاز دی اکسید کربن افزوده و با حبس کردن دمای بیشتری در جو زمین، به گرمایش جو زمین و تغییرات شدید در آب و هوا منجر شده است.
ششمین همایش اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی مهندسی مواد و متالوژی آبان ماه سال آینده در دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار می شود. عبدالخالق حسن زاده" - دبیر اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی مهندسی مواد و متالوژی با بیان این خبر گفت: اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی دارای ارکان مجمع عمومی، شورای مرکزی و دانشگاه های بازرس است که 20 دانشگاه به عنوان عضو مجمع عمومی در آن فعالیت می کنند و شورای مرکزی این اتحادیه دارای 7 عضو است.وی افزود: دانشگاه های صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت ایران، سهند تبریز، بین المللی امام خمینی قزوین، شیراز و فردوسی مشهد به عنوان شورای مرکزی پنجمین دوره اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی مهندسی مواد و متالوژی فعالیت می کنند و انتخابات شورای مرکزی ششمین دوره این اتحادیه در نشست آبان ماه دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار می شود."عبدالخالق حسن زاده" اضافه کرد: ارائه مقالات تخصصی تحت نظر هیات داوران، برگزاری کارگاه های آموزشی با محورهای مدیریت و کنترل کیفیت و برگزاری میزگردهایی با حضور دانشجویان، اساتید، صنعتگران و مسئولین با موضوع آینده قطعه سازی در ایران و صنعت خودرو از دیگر برنامه های نشست ششم این اتحادیه است. | |
نظام آموزشی ترکیبی یک پروسه و فرآیند است و تنها یک جریان نیست. این نظام از سه ویژگی عمده تعامل، جذابیت و سادگی برخوردار است و از پیامدهای آن می توان به حذف ارتباط حضوری، عدم برابری دسترسی به تکنولوژی، سواد کامپیوتر و ... اشاره کرد. به گزارش مهر، "غفاری" در اولین گردهمایی دانش پذیران دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در محل مرکز همایش های بین المللی سازمان صدا و سیما، گفت: تاکنون دانشگاه تهران، شیراز، علم و صنعت ایران و دانشکده صدا و سیما از برگزاری دوره های آموزشی از راه دور استقبال کرده اند و دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی به عنوان پنجمین دانشگاه در راه اندازی این دوره ها وارد شده است که تعداد دانش پذیران در حدود 7 هزار نفر است.وی فرهنگ شفاهی و فرهنگ مکتوب را به عنوان دو دوره تاریخ تمدن بشر یاد کرد و افزود: عصر امروز، عصر ارتباطات و انفجاراطلاعات است و به تعریفی بهتر عصر جامعه اطلاعاتی است که مبتنی بر رسانه های همگانی است.قائم مقام موسسه فرهنگی سروش اضافه کرد: در عصر جامعه اطلاعاتی از عصر ارتباطات صرف باید فراتر رفت و به کمک توسعه دانش، خلاقیت و تولید اطلاعات به افزایش حجم تولیدات علمی پرداخت. وی در توصیف جامعه اطلاعاتی خاطرنشان کرد: اینترنت به عنوان یک ضرورت برای بشری که در جامعه اطلاعاتی زندگی می کند مطرح است و توسعه و کاربرد عمیق شبکه های ارتباطی، پیام های دیجیتالی و ایجاد زمینه هایی برای مشاغل جدید از پیامدهای ظهور جامعه اطلاعاتی است."غفاری" آموزش را یکی از رسالت های رسانه های همگانی خواند و گفت: آموزش رسمی در دانشگاه ارائه می شود و آموزش تکمیلی از رسانه ها انتقال پیدا می کند. باید نقش آموزش موازی، مکمل و دائمی برای رسانه ها وجود داشته باشد.قائم مقام موسسه فرهنگی سروش خاطر نشان کرد: در جامعه اطلاعاتی هیچ کس فارغ التحصیل نیست و تحول نظام آموزشی ترکیبی در جامعه دانش محور باعث می شود که مسائلی از جمله کنکور، محدودیت فضای آموزشی، کیفیت و امکانات پایین و ناکافی آموزش، مشکلات فرهنگی دوری از خانواده ها و تمرکزگرایی دانشگاهها در فرآیند یاد گیری و یاددهی، کوچکترین تاثیر مخل کننده ای را نداشته باشد. | |
|
تمامی سازمان های مرتبط با تولید علم و فناوری باید در کشور دست به دست هم بدهند و حلقه های مفقوده بین علم و عمل را پیدا کنند.به گزارش "مهر"، دکتر"محمد مهدی زاهدی" صبح امروز در اولین جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری افزود: شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری باید بحث راهبری پزوهش و فناوری را در تمام زمینه هایی که به فناوری در کشور مربوط می شود، دنبال کند، لذا تمامی وزارت خانه ها و سازمان هایی که با تولید علم و فناوری سر و کار دارند عضو شورا هستند و باید نقشی را در این شورا داشته باشند. وی اظهار داشت: باید در این جلسه مقدماتی که در جلسه آینده شورای عالی مطرح می شود، جمع بندی و دستور جلسه آن شورا را تعیین کرد.وزیر علوم یادآور شد: در چشم انداز بیست ساله باید به جایی برسیم که تولیدات علمی مان را به صحنه عمل، اقتصاد و تولید ثروت برسانیم. باید برای رسیدن به این هدف همه دست به دست هم بدهند و حلقه های مفقوده بین علم و عمل را پیدا کنیم. پس از شناخت حلقه های مفقوده باید هماهنگی های مناسبی را در امر پژوهش به وجود آورد. وی با بیان این که در حال حاضر در کشور تحقیقات با هماهنگی انجام نمی شود، افزود: باید راهکارهای اجرایی و کاربردی در زمینه هماهنگی میان تحقیقات کشور ارائه شود. "زاهدی" با اشاره به این که تنها دانشگاه های بزرگ با صنایع ارتباط دارند، اظهار داشت: باید انسجام و هماهنگی بین هزینه هایی که در بخش پژوهش می شود، صورت گیرد و ارتباط با صنایع در تمامی دانشگاه های کشور گسترش یابد. | |
شاخص هایی در برنامه چهارم توسعه ذکر شده تا در انتهای سال 1388 به اهداف مورد نظر دست یابیم. شاخص دستیابی به فناوری از 26/0 باید به 45/0، شاخص توسعه آموزشی از 78 درصد به 84 درصد، شاخص اعتبارات پژوهشی که نگرانی عمده ما است از 87/0 درصد تولید ناخالص داخلی باید به 5/2 درصد برسد. همچنین تعداد دانشمندان شاغل در تحقیق و توسعه که در حال حاضر 336 نفر در هر یک میلیون نفر است باید به 2000 نفر برسد. | |
به گزارش "مهر"، دکتر منصور کبگانیان صبح امروز در اولین جلسه کمیسیون دایمی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در وزارت علوم افزود: امروز می خواهیم عقب ماندگی یک ساله را به خاطر تغییر دولت در تشکیل جلسه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری جبران کنیم. برای امروز سه محور اصلی را مورد بررسی قرار می دهیم. مروری بر جایگاه قانونی شورای عالی علوم و تحقیقات، مروری بر خلاصه مذاکرات و دستور جلسه اتی شورای عالی علوم و تحقیقات است. وی با بیان این که این شورا از نظر قانونی جایگاه محکمی دارد، اظهار داشت: جایگاه شورای عالی به تناسب نیاز در زمینه های تحقیقات زیاد تشکیل شد. اما این شورا تنها شورایی است که مصوب مجلس و شورای نگهبان است. بر اساس مصوبه قانونی شورای عالی در چارچوب قانون پس از تأیید رئیس جمهور برای کلیه دستگاه های تحقیقاتی لازم الاجرا است. معاون پژوهشی وزارت علوم خاطر نشان کرد: از تاریخ تصویب شورای عالی با ترکیب ریاست جمهوری به عنوان رئیس، وزیر علوم نائب رئیس و وزاری بهداشت و آموزش و پرورش، چهار نفر از اعضای هیات دولت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و رئیس بانک مرکزی، رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه ، روسای فرهنگستان های علوم و ادب فارسی و یک نفر از موسسات آموزش عالی غیردولتی، سه رئیس دانشگاه و .. از اعضای کمیته به شمار می آیند.وی تصریح کرد: منابع کشور محدود است و اهداف باید اولویت بندی شود. نمی توان تمام امور را اجرا کرد و باید استراتژی های تحقیقاتی کل بخش ها تعیین شود. با حضور رئیس جمهور منابع مالی مورد نیاز در این زمینه باید مشخص شود. کبگانیان اظهار داشت: شاخص هایی در برنامه چهارم توسعه ذکر شده تا در انتهای سال 1388 به اهداف مورد نظر دست یابیم. شاخص دستیابی به فناوری از 26/0 باید به 45/0، شاخص توسعه آموزشی از 78 درصد به 84 درصد، شاخص اعتبارات پژوهشی که نگرانی عمده ما است از 87/0 درصد تولید ناخالص داخلی باید به 5/2 درصد برسد. همچنین تعداد دانشمندان شاغل در تحقیق و توسعه نیز در حال حاضر 336 نفر در هر یک میلیون نفر است که این تعداد باید در سال 1388 به 2000 نفر در یک میلیون برسد. معاون پژوهشی وزارت علوم ادامه داد: تعداد ثبت جواز امتیاز علمی نیز باید به ازای هر یک میلیون نفر، از 1 به 4 افزایش یابد و صادرات کالاهای فناوری پیشرفته به کل صادرات غیر نفتی از 2 درصد باید به 6 درصد، باسوادان 6 سال به بالا از 5/85 به 90 درصد و کتب منتشره نیز باید از 7/33 به 9/54 افزایش یابد. وی به چالش ها و فرصت های پیش روی آموزش، پژوهش و فناوری اشاره کرد و گفت: بالا بودن جمعیت جوان کشور، افزایش نرخ بیکاری از 8/23 درصد در سال 1990 به 2/28 درصد در سال 2000، عدم تناسب ظرفیت و عناوین دوره های دانشگاهی با نیازهای جامعه، نبود ظرفیت جذب نیروی انسانی تحصیل کرده، نیاز حیاتی به ظرفیت سازی و تسهیل انتقال دانش در علم و فناوری، ضرورت استفاده موثر از تجربیات جهانی به منظور افزاش کیفیت آموزشی و افزایش شکاف فناوری میان کشور و کشورهای پیشرفته در صورت کم توجهی به ظرفیت نوآوری و کیفیت آموزشی، چالش ها و فرصت های پژوهش و فناروی است. کبگانیان افزود: دستور جلسه آتی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری شامل گزارش وزیر علوم، گزارش وضعیت علوم و تحقیقات، استماع رهنمودهای ریاست جمهور و نظرات اعضا، بررسی شرح وظایف تفصیلی شورای عالی، تصویب آئین نامه داخلی شورای عالی و کمیسیون دائمی آن، بررسی روش های ایجاد کارآمدی و هماهنگی در عملکرد بودجه های پژوهشی در کشور و بررسی نحوه تأمین منبع مالی مورد نیاز دبیرخانه خواهد بود. |
مؤسسه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران در برخی رشتههای روانشناسی دانشجوی فرا دکتری میپذیرد. به گزارش سرویس صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران، موسسه روانشناسی و علوم تربیتی دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران از میان فارغالتحصیلان دوره دکتری دانشگاهها و مراکز آموزش عالی داخل و خارج از کشور که از تاریخ فارغ التحصیلی آنها بیش از سه سال نگذشته باشد، در رشتههای روانشناسی سازمانی و صنعتی، روانشناسی مشاوره، روانشناسی بالینی، روانشناسی سلامت و مدیریت آموزشی / آموزش عالی برای یک دوره یک الی دو ساله دانشجوی فرا دکتری می پذیرد. همچنین این مؤسسه در رشتههای روانشناسی سازمانی و صنعتی، روانشناسی مشاوره، روانشناسی بالینی، روانشناسی سلامت و مدیریت آموزشی / آموزش عالی از همکاران هیات علمی دانشگاه تهران و سایر دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور عضو هیات علمی میپذیرد.
آیت الله فاضل لنکرانی بر ضرورت ایجاد رشته شیعه شناسی درحوزه علمیه قم تاکید کرد و گفت: طلاب حوزه های علمیه باید با تمام سئوالات و مسائلی که در مورد شیعه در جهان مطرح می شود آشنا باشند که این مسئله می طلبد تا با ایجاد رشته ای در زمینه شیعه آنها را با کتب و مطالبی که در مورد شیعه نگاشته شده آشنا کنیم.به گزارش مهر، آیت الله فاضل لنکرانی امروز در دیدار ریاست و معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و مسئول و مدیران موسسه فرهنگی انتظار نور با تاکید بر اینکه وجود چنین موسساتی که با رویکرد مهدویت در جامعه فعالیت می کنند در شرایط کنونی امری واجب و ضروری است گفت: کار شما کار مقدس و لازمی است و به کار خود باید همچون واجبات الهی برخورد کنید و از لحاظ کمی و کیفی آنرا توسعه دهید. | |
دکتر حسین رحیمی، رییس سازمان سنجش آموزش کشور در گفتوگو با ایسنا ، با بیان این مطلب گفت: میزان فارغ التحصیلان دانشگاههای کشور در هر سال رو به افزایش است. وی میزان ورودیهای دانشجو به دانشگاههای سراسری کشور را سالانه 700 هزار نفر عنوان و افزود: ورود این تعداد دانشجو مشکلات و محاسنی را بدنبال دارد، ولی مهمترین مشکل این افراد بعد از فارغالتحصیلی جذب در بازار کار مناسب است. رییس سازمان سنجش تصریح کرد: میزان فارغالتحصیلان بیکار گروههای کشاورزی در کشور 30 درصد و گروههای دیگر زیر 15 درصد است که رقم بدی نیست. معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه با اشاره به دانشگاههای دولتی در استانهای محروم، اظهار داشت: وزارت علوم در نظر دارد در یک برنامه زمانبندی شده این دانشگاهها را به سطح دانشگاههای مادر و رشد یافته برساند.
سرمایه گذاری درتحقیق و توسعه نانو درسال 2007 نسبت به سال 2001در حدود 175 درصد یعنی به 1.3 میلیارد دلار ، افزایش یافته است. دولت بوش طی یک برنامه 6 ساله در مجموع مبلغ 5/6 میلیارد دلار ، جهت توسعه فناوری نانو سرمایه گذاری می کند. پیش بینی می شود که سرمایه گذاری درتحقیق و توسعه نانو درسال 2007 نسبت به سال 2001در حدود 175 درصد یعنی به 1.3 میلیارد دلار ، افزایش یابد. دولت بوش طی یک برنامه 6 ساله درمجموع مبلغ 5/6 میلیارد دلار ، جهت توسعه فناوری نانو سرمایه گذاری می کند. بنا به پیشبینیهای انجام شده درسال 2015 ارزش کالاها و خدماتی که در آنها از نانو استفاده شده است در حدود 1 تریلیون دلار می باشد، بطوریکه نیمی از محصولات جدید توسط ذرات نانو و با بکارگیری از علم فناوری نانو ساخته خواهد شد. همچنین فناوری نانو قابلیت ایجاد 2 میلیون فرصت شغلی را دارد. فناورینانو در زمینههای فیزیکی، زیستی و پزشکی پیشرفتهای بسیاری را حاصل کرده و بسیاری از محققین هم در سراسر جهان به بررسی دقیق این موضوع و ریسکهای موجود در این زمینه پرداختهاند. فناورینانو شامل تصویر برداری، اندازهگیری و تولید اجسام در اندازههای بین 1 تا 100 نانومتری است. یک نانومتر یک میلیاردم متر است و ضخامت یک ورق کاغذ در حدود 100.000 نانومتر است. بنا به اظهارات ادوارد سامولسکی یکی از شیمیدانان دانشگاه کارولینای شمالی "طبیعت انسان، ما را وادار به بررسی تغییرات ژنتیکی، ترکیبات هستهای، هسته سلولها و سایر مباحث مربوط میکند." این محقق به مدت یک سال به بررسی این موضوع پرداخت و اضافه کرد که در حال حاضر ابزارهایی موجود است که از اتمها میتوان ساختارهای نانویی ساخت. همچنین در پیشبینی ریسکهای موجود درمسیر تجاریسازی این فناوری پیشرفتهایی حاصل شده است. در حال حاضر در حدود 80 کالای تولید شده نانویی وارد بازار شده که از جمله آن میتوان محصولات ضدزنگ، لوازم آرایشی، کرم های ضد آفتاب ، راکتهای تنیس ، توپهای گلف، لباسهای جراحی، فیلترهای تصفیه آب، لایه محافظ نور در عینکها و اتومبیل ها وبسیاری موارد دیگر را نام برد. بیش از 600 ترکیب شیمیایی، مواد اولیه، فناوری جدید رسانش دارو و ابزارهای نرمافزاری مدرن در تحقیقات تکنولوژی نانو بکار برده شده است.
در سال 1959 نانوتکنولوژی توسط ریچارد فایمن برنده جایزه نوبل فیزیک و پروفسور موسسه فناوری کالیفرنیا مورد بحث قرار گرفت. او به بررسی ماشینهای مولکولی که از ذرات اتمی ساخته شده بود، پرداخت. نزدیک به دودهه بعد، اصطلاح فناوری نانو برای اولین بار ازطریق یک مقاله علمی توسط Eric Drexler در وب سایت موسسه Foresight Nanotech مطرح گردید. در سال 1981، میکروسکوپهای STM (میکروسکوپ تونلی روبشی ) ساخته شد ، که به دانشمندان اجازه بررسی جزئیات ساختارهای اتمی را داد. در سال 1985 کربن خالص با شکل کروی و اسفنجی کشف شد. اولین دانشگاه فناوری نانودر سال 1988 تاسیس گردید. نانوتیوپهای کربنی نیز در سال 1991 کشف شد. در سال 1993 دفتر علم و فناوری کاخ سفید آمریکا گزارشی را در مورد فناورینانو مولکولی و ساختارهای مولکولی ارائه کرد. وازسال1997 برنامه های دولت آمریکا برای توسعه فناوری نانو بطور منظم آغاز شد. که ازآن جمله می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
شروع فعالیت ناسا جهت فعالیت در زمینه فناورینانو.
برگزاری اولین کنفرانس NSF
تشکیل اولین شرکت فناورینانو با نام Zyvex در تگزاس
ساخت اولین ابزار نانو دارو مربوط به بحث DNA
تشکیل موسسه ملی نانوی آمریکا و 25 دفتر نمایندگی تحقیق و توسعه نانو بدستور دولت کلینتون
پیش بینی می شود که سرمایه گذاری درتحقیق و توسعه نانو درسال 2007 نسبت به سال 2001در حدود 175 درصد یعنی 3/1 میلیارد دلار ، افزایش یابد. دولت بوش طی یک برنامه 6 ساله درمجموع مبلغ 5/6 میلیارد دلار ، جهت توسعه فناوری نانو سرمایه گذاری می کند. بنا به پیشبینیهای انجام شده درسال 2015 ارزش کالاها و خدماتی که در آنها از نانو استفاده شده است در حدود 1 تریلیون دلار می باشد، بطوریکه نیمی از محصولات جدید توسط ذرات نانو و با بکارگیری از علم فناوری نانو ساخته خواهد شد. همچنین فناوری نانو قابلیت ایجاد 2 میلیون فرصت شغلی را دارد.
در اکتبر سال 2005، آژانس حمایت از محیطزیست آمریکا (EPA) ساخت نوع جدیدی نانوتیوب کربنی را تصویب کرد .همچنین این موسسه 32 پروژه تحقیقاتی درزمینه کاربرد فناوری نانو در حفاظت از محیط زیست با سرمایه بیش از 11 میلیون دلار در دست اجرا دارد و 12 پروژه هم به اثرات مضر فناوری نانو در محیط تمرکز دارد.
جلسه اختتامیه نشست بین المللی International Organization for Standardization(ISO ) باحضور 229 کمیته فنی درزمینه فناوری نانو در ماه نوامبر در لندن برگزار شد. در طول جلسه شرکتکنندگان تصمیم گرفتندگروه TC/ISO229 را جهت ایجاد استانداردهای بینالمللی نانوتکنولوژی در غالب سه گروه کاری، اصطلاحات فنی و فهرست نامگذاریهای علمی (توسط کانادا)، علم اوزان و مقایسها (توسط ژاپن) و سلامت و امنیت محیطزیست (توسط آمریکا) تشکیل دهند. جهت کسب اطلاعات بیشتر پیرامون این موضوع به سیاست اینترنتی www.nano.gov مراجعه کنید. ترجمه :مجید رمضانی - فارس
مهدویت شیعی به عنوان یک حقیقت ناب و روشن با حداکثر شفافیت در آیات و روایات و مستندات دینی ما بیان شده و بی تردید آنچه تشیع از اصل مهدویت و دنیای پس از آن ارائه می کند در چنان حدی از وضوح است که از هم اکنون می توان نگاهی واقع گرایانه به عالم پس از ظهور داشت.
یک:
بی تردید یکی از خصوصیات ویژه مهدویت در نگاه تشیع، وجود شخصی و تعین خاص ایشان است. درواقع اگر مهدویت در مکاتب و اندیشه های دیگر، یک امر مبهم و صرفاً آرمانی با زاویه ها و مشخصات جبرگرایانه است و بیشتر به عنوان اتفاقی در بستر تاریخ مورد توجه قرار می گیرد و به نوعی از جبریات در فلسفه تاریخ به شمار می رود در نگاه تشیع مهدویت یک اصل کاملاً روشن و یک آرمان با رویکرد واقع گرایانه است. به عبارت دیگر از زاویه نگاه دیگر مکاتب و به سبب آنکه آنچه در محدوده علم بشر قرار می گیرد توانایی به دوش کشیدن بار تقدیر را ندارد و آنچه در محدوده علم تجربی بشر نیست، قابل اثبات و در نتیجه اعمال، در زندگی معمولی بشر نیست بنابراین مقوله آخر الزمان و منجی آخرین به سبب لزوم تقدس و عدم اثبات علمی، یک آرمان صرف و یک مقوله کاملاً مبهم است چرا که موجودات عالم یا معلوم هستند و یا نیستند و این به معنای ابهام در حقایق است که اگر چه معلوم نیستند ولی درون بشر احساس می کند که برای ادامه حیات جداً به آن محتاج است. گفتمان منجی آخر الزمان در اندیشه های غیراسلامی و به بیان بهتر غیرشیعی چیزی فراتر از این نگاه مبهم و رمز آلوده نیست اضافه کرده این نکته که در نگاه اکثر مکاتب، منجی یا هنوز متولد نشده است و یا اگر متولد شده در عوالم دیگر مشغول ادامه حیات است و اثری و گذری در این دنیا ندارد و تنها در وقت موعود که باز با حساب جبری و محاسبات نجومی قابل درک و حسابگری است اجازه نفوذ آن هم در بالاترین حد و تأثیر در دنیای مادی پیدا می کند. دلیل دیگر این ابهام هم، ابهام در نیروی ماورایی ای است که باید به منجی، نیروی افسانه ای بدهد. در نگاه بسیاری از مکاتب جدید، این نیرو چیزی جز علم نیست و در نگاه مکاتب قدیم این نیرو برآمده از ارواح موجود در عالم هستی است...
دو:
گزینه های موجود در معالم و معارف بشری به دو دسته کلی تقسیم می شود. البته این تقسیم بندی طبیعتاً ناظر به حیثیتی است که در نظر ماست و قطعاً علم و دانش تقسیم بندی های گسترده و بسیاری دارد. گزینه های علمی یا حکایت کننده از یک حقیقت علمی است بدون آن که ناظر به متعلق و معلوم آن باشد و گاهی حکایت کننده از یک واقعیت خارجی است. درواقع آموزه ای که به عنوان یک معرفت طرح می شود یا آموزه ای معرفت شناختی است. بدون آنکه بخواهم لزوماً به نسبت آن با واقع بپردازیم و از این جهت ارزشگذاری کنیم یا آموزه ای هستی شناختی است بدان معنا که می خواهم در مورد امری که مرتبط با دنیای خارج است بگوییم. اینکه در حوزه معارف علمی مشخص شود گزینه های معرفتی و علمی ما، آموزه های معرفت شناختی هستند یا آموزه های هستی شناختی موضع ما را در بسیاری از بررسی ها و کاوش های پژوهشی روشن می کند و در تنقیح اندیشه ها نقش اساسی دارد. به طور مثال در بحث «عالم غیب» که به عنوان یک اصل اعتقادی در اندیشه دینی، وجود دارد عده ای معتقدند عالم غیب یک حقیقت معرفت شناختی است یعنی غیب الایمان به آن و علم نسبت به آن، تغییر دادن زاویه نگاه از امور مادی بر باطن عالم است و عالم غیب درواقع وجود خاص و ویژه ای ندارد حال آنکه اگر عالم غیب را یک حقیقت هستی شناختی بدانیم ـ آن گونه که شهید مطهری نیز بدان قائل است ـ ایمان به عالم غیب یعنی ایمان به یک واقعیت خارجی که برای علم و دانش نسبت به آن و ایمان مبتنی بر آن دانش، نیاز به سازوکاری کاملاً مشخص وجود دارد و باید ابزار خاصی در آگاهی و ایمان نسبت به آن طراحی کرد. آنچه بر ابهام مقوله منجی و نجات دهنده آخر الزمان در اندیشه های مختلف می افزاید خلط مباحث معرفت شناختی در مسئله منجی با آموزه های هستی شناختی است. لذا باید به طور مشخص دانست که آیا مهدویت و مقوله آخر الزمان تنها قابلیت های معرفت شناختی دارد یا تنها قابلیت های هستی شناختی یا اساساً شاید بتوان برای این موضوع مهم از زاویه های گوناگون قابلیت های گوناگون تعریف کرد.
سه:
جنبش نرم افزاری و تولید علم از جمله مسائل بسیار مهمی است که در چند سال گذشته از سوی فضلا و دانشمندان حوزه علمیه قم مورد دقت قرار گرفت و پس از آن بارها و بارها توسط مقام معظم رهبری تقدیر و تجلیل و بر آن تأکید شد. اینکه تعریف این دو واژه مهم در تاریخ و فلسفه علم چیست و مقوله تولید علم به چه معناست و آیا می توان علم را تولید کرد یا اساساً با وجود معلوم امکان تحقق یک علم به وجود می آید مسئله بسیار مهمی است که باید کسانی که به نحوی در این حوزه مشغول اندیشه و تفکرند جداً بدان بپردازند. اما به هر حال مسئله آن است که اگر انسان را در عالم به عنوان یک سخت افزار پیشرفته برای اندیشیدن، تفکر وآگاهی فرض کنیم و جهان خارج را به عنوان موجوداتی که معلوم بالقوه هستند بدانیم برای اینکه این سخت افزار مهم به عنوان برترین مخلوق پروردگار بتواند جهان خارج را پردازش، و بر آن تسلط پیدا کند نیازمند نرم افزارهایی است که توانایی ارائه اطلاعات و پردازش و ایجاد کارآیی نسبت به پدیده های خارجی را به انسان بدهند. این نرم افزارها همان علوم و چارچوب های معرفتی انسان است که از یکسو با باورهای پیشینی او پیوند خورده و از یکسو به مثابه یک هسته توانایی بسط پیدا کردن و تبدیل شدن به یک درخت تناور و بارور را دارد. اگر معتقد باشیم که علوم فعلی بشر چه در مقوله های تجربی و چه در موضوعات فراتجربی، کاستی ها و کژی هایی دارند و عمدتاً دارای پیشینه ها و ریشه های اومانیستی هستند بدون آنکه بخواهیم دستاورد بزرگ بشر را در طول قرن های گذشته کم ارزش کنیم یا به آنها غیرمنصفانه مهر غیردینی و غیرالهی بزنیم باید اذعان کنیم که نیازمند نرم افزارهای جدید و الهی ای در جذب، پردازش و نتیجه گیری در خصوص پدیده های عالم هستی هستیم و این به معنای ایجاد نهضت نرم افزاری و تولید علوم جدید است. پس بنابراین تولید علم نه یک اندیشه متعصبانه به معنای به هم ریختن تمامی دستاوردهای بشری از یک نگاه جبرگرایانه به معنای تسلط علم بر معلوم است بلکه به معنای اصلاح نرم افزارهای گذشته برای تحلیل عالم هستی و ساخت نرم افزارهای جدید برای رسیدن به درک و دریافت های جدید از پدیده های خارجی است...
چهار:
مهدویت شیعی به عنوان یک حقیقت ناب و روشن با حداکثر شفافیت در آیات و روایات و مستندات دینی ما بیان شده و بی تردید آنچه تشیع از اصل مهدویت و دنیای پس از آن ارائه می کند در چنان حدی از وضوح است که از هم اکنون می توان نگاهی واقع گرایانه به عالم پس از ظهور داشت. آنچه به عنوان یک امر بسیار مهم و یک نقطه پرافتخار و پیشرفته در اندیشه های مهدویت شیعی مطرح است اولاً نوع حرکت حضرت بقیه الله در آغاز زمان ظهور و دعوت ایشان از تمامی انسان هاست که در فضایی کاملاً منصفانه، دلسوزانه، علمی، آگاهی دهنده و بدون استفاده از ابزارهای مقتدرانه صورت می گیرد و ثانیاً استکمال بشر در زمان ظهور از حیث علمی و اندیشه ای به عنوان مهم ترین نقطه ارزشمندی انسان است. در واقع حرکت، دعوت و حکومت مهدوی بیش از آنکه بر مبنای تسلط خارجی بر ظاهر آدم ها باشد و از سوی دیگر بر مبنای کمال بوجود آمده در انسان از حیث علمی و اخلاقی صورت می گیرد. مهدویت شیعی یک جنبش کاملاً علمی و یک حرکت اساساً درونی است و اگرچه یک حقیقت هستی شناختی است اما بر مبانی معرفت شناختی انسان ها پایه دارد و از آن مایه می گیرد. لذاست که بسیاری از مردم که اساساً هیچ گونه دینداری ای را تا پیش از ظهور حضرت برنمی تافتند با شنیدن ندای عالمانه حضرت و آگاهی ای که در سطر سطر سخنان و حرکات و دعوت های ایشان می بینند بر مبنای انسانیت خود و آنچه از عوالم دیگر در درونشان به یادگار مانده است به ندای آسمانی حضرت لبیک می گویند و ایمان می آورند. این البته به معنای عدم جنگ حضرت با بدکاران و ستمکاران عالم نیست بلکه بدان معناست که جنگ با کسانی صورت می گیرند که از روی تعصب برآمده از جهالت و عناد توانایی حضور در عالم نورانی و نور عالمگیر وجود حضرت ندارند و خود به خود باید کنار بروند چرا که جایی که نور است ظلمت معنایی ندارد ...
پنج :
بر مبنای آنچه تاکنون گفته ایم این نکته قابل فهم است که اعتقاد به مهدویت اگرچه اعتقاد به یک اصل هستی شناختی است اما دریافت و درک یک آموزه مهم معرفت شناختی نیز هست، آموزه ای که با درک شاخص های اصلی و اساسی آن می توان به افق های نویی در علوم و اندیشه های امروزی دست یافت. به عبارت دیگر با مطالعه شاخص های انسان در عصر ظهور و درک این نکته که مهم ترین شاخص انسان عصر ظهور ایمان داشتن بر مبنای علم و آگاهی است می توان با تنقیح این شاخص مهم و تعمیم آن به دنبال راه هایی جدید برای برداشتن گام های مهم در مسیر علم بشری بود. آموزه های معرفت شناختی عصر ظهور که به نوعی عصر ایمان در معنای واقعی آن است ما را کمک می کند که به عنوان انسانی که در مسیر بازشناخت ارزش های علمی و علوم ارزشی مشغول اندیشه و تفکر هستیم، آن آموزه های معرفت شناختی را تا حد امکان به زبان عصر خود ترجمه کنیم. این بدان معناست که در فرایند نهضت نرم افزاری و تولید علم آنچه می تواند به عنوان چراغ راهنما در مسیر ساخت نرم افزارهای جدید در حوزه اندیشه انسانی به صورت جدی مطرح باشد آموزه های معرفت شناختی در گفتمان مهدویت شیعی است. درک این نکته که منجی آخرالزمان به هر حال به عنوان یکی از اشتراکات بشری مورد تأکید تمامی اندیشه ها و مکاتب است، اهمیت این نقش جدید و نوین را در تولید و استکمال علم بشری بیشتر می کند ضمن آنکه شفافیت، وضوح و تشخص خاص مهدویت شیعی امکان چنین استفاده ای را در آخرین حد در مهدویت شیعی منحصر می کند. امروز که نهضت یا جنبش نرم افزاری و تولید علم در حد یک جریان فکری مورد توجه اصحاب اندیشه و فکر قرار گرفته است به نظر می رسد باید از قابلیت های معرفت شناختی گفتمان مهدویت بالاترین بهره را برد و این جز با پیراستن اندیشه های مهدویت از آرایه ها و خرافات بیهوده و رویکرد به علم،ایمان و آگاهی برآمده از مستندات دینی امکانپذیر نخواهد بود. نویسنده :محمد شیخ الاسلامی - فارس
| |||
بنا بر گزارش فارس در سال 1901م مظفرالدین شاه به ویلیام ناکس دارسی تبعه انگلستان امتیازی اعطا کرد که نتیجه نهایی آن حاکمیت مطلق دولت بریتانیا بر منابع عظیم نفتی ایران تا اواسط قرن بیستم میلادی بود. با این احوال فقط از واپسین سال های جنگ جهانی دوم بدان سو بود که منابع اساساً نامشروع بریتانیا در ایران در روندی تدریجی ولی مداوم از سوی مردم کشور از اقشار مختلف مورد تعرض و انتقاد قرار گرفته و چند سال بعد و در واپسین روزهای دهه 1320ش منجر به ملی شدن صنعت نفت ایران شد که خود البته تحولات سیاسی – اقتصادی قابل توجه و سخت اثر گذار و تعیین کننده ای را به دنبال آورد. آنچه بود همزمان با شکل گیری اعتراضات گسترده مردمی که از سوی بسیاری از گروه های سیاسی - مذهبی و نیز نمایندگانی از مجلس شورای ملی حمایت می شد، انگلیسیان جهت حفظ و تحکیم موقعیت خود در سر پل های نفتی ایران بر آن شدند با اعطای برخی امتیازات محدود بر اعتراضات پایان دهند. مهمترین این اقدامات قرارداد معروف گس – گلشائیان بود که به لایحه الحاقی نفت نیز مشهور شده است و دولت رزم آرا تلاش فراوان کرد تا بلکه مجلس شورای ملی آن را تصویب کند. اما به رغم تمام فشارها و تهدیدهایی که وجود داشت مجلس شورای ملی آن را رد کرد. مدت کوتاهی پس از آن کمیسیون مخصوص نفت مجلس شورای ملی طرح ملی شدن صنعت نفت ایران در سراسر کشور را به نمایندگان پیشنهاد کرد که پس از کش و قوس های متعدد در داخل و خارج از مجلس و بالاخص مدت کوتاهی پس از آن که رزم آرا نخست وزیر وقت در روز چهارشنبه 16 اسفند 1329 از سوی خلیل طهماسبی از اعضای جمعیت فدائیان اسلام هدف گلوله قرار گرفته و به قتل رسید مورد توجه جدی نمایندگان قرار گرفت. بدین ترتیب در فضای سیاسی – اجتماعی بسیار حساس آن روزگار و نهایتاً در روز 24 اسفند 1329 ماده واحده ای راجع به ملی شدن صنعت نفت ایران از تصویب نمایندگان مجلس شورای ملی گذشت و چند روزی بعد و در آخرین روز سال 1329 هم مجلس سنا مصوبه مجلس شورای ملی را تأیید کرد. بدین ترتیب روز 29 اسفند 1329 به عنوان روز تاریخی ملی شدن صنعت نفت ایران در حافظه ملت ایران باقی ماند. |
محققان استرالیایی درجنگلهای این کشور گروهی از مورچه هارا کشف کردند که لانههای آنها همواره با مقادیر زیادی آب احاطه شده است . به گزارش روز دوشنبه پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی اتریش "او.آر.اف" زیستگاه این مورچهها جنگلهای "مانگروون" استرالیا میباشد واین موجودات قادرند درآب شنا کنند. به گزارش این منبع خبری، موجودات مذکور، تنهامورچههای موجود در سراسر جهان هستند که محل زندگیشان دائما زیر آب بوده و قادر به ادامه زندگی در چنین وضعیتی هستند. بر اساس همین خبر ، مورچههای کشف شده موسوم به "پلیرهاکس سوکولووا" حتی میتوانند غذای مورد نیاز خود را از داخل آب تهیه و به لانه خود منتقل کنند. گروهی از محققان زمانی که سرگرم تهیه فیلمی مستند از زندگی حشرات جنگلهای استرالیا بودند مورچهای را دیدند که تلاش میکرد از روی سنگی که درون آب قرار داشت بالا برود. نکته جالب توجه در این کشف ،شنای این مورچه در سطح آب و پنهان کردن خود ازچشم گروه محققان بود. یکی از محققین درباره این کشف به شبکه تلویزیونی "ای بیسی "آمریکا گفت : خرچنگها و ماهیهای درون آب ،جان مورچههای آبی را همواره تهدید می کنند و به نظر میرسد زیستگاه آنها مکانی نا امن برای زندگی باشد. به گفتهاین محقق ، هنوز در مورد نحوه زندگی مورچههای مذکوراطلاعاتی به دست نیامده است.
با تایید نمایندگان مجلس شورای اسلامی , بودجه های تحقیقاتی سازمان انرژی اتمی ایران صددرصد , تخصیص یافته تلقی میشود .
در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی , در ادامه بررسی بخشهای هزینهای لایحه بودجه , 85 نمایندگان به شرکتهای مادر تخصصی تولید انرژی اتمی و تولید سوخت هستهای اجازه دادند برای ادای وظایف خود , شرکتهای فرعی تشکیل دهند.مجلس , همچنین دولت را مکلف کرد برای توسعه ظرفیتهای تولید برق و تامین نیازهای رو به رشد انرژی با هدف تولید بیست هزار مگاوات برق , به مطالعه ومکان یابی احداث نیروگاههای هستهای اقدام کند.همچنین سازمان انرژی اتمی موظف شد برای تولید و تامین بخشی از سوخت نیروگاههای هستهای , اقدامات لازم را انجام دهد . | |
|
رشته تحصیلی مرگ با درجه کارشناسی ارشد در یکی از دانشگاههای انگلیس تاسیس شد .دانشگاه بث تنها مرکز تخصصی مطالعات درباره مرگ در انگلیس است , و با ایجاد رشته مرگ و جامعه , از شهریور دانشجو پذیرش میکند.این رشته برای شناخت بیشتر پدیده مرگ و تاثیرات فرهنگی و اجتماعی آن ایجاد شده است.جامعه تحقیقاتی انگلیس از دهه 90 در تحقیقات درباره مرگ پیشگام بوده و هم اکنون بهترین پژوهشها در این کشور درباره مرگ و تاثیرات اجتماعی آنست . | |
|
نخستین ربات پلیس در اراک ساخته شد .
این ربات به منظور هشدار خطر در جاده ها ساخته شده و به جای نیروی پلیس در جادهها به رانندگان هشدار می دهد.عبدی سازنده و مدیر عامل شرکت تولیدی این ربات با اشاره به اینکه برای طراحی وساخت این ربات یک سال و نیم وقت صرف شده است گفت: این ربات مجهز به یک کنترل است و در مواقع ضروری قابلیت تشخیص سرعت خودروها به صورت خودکار, تصویربرداری از خودروهای متخلف و ثبت اطلاعات آنها رادر بانک اطلاعات دارد . | |
|
پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تبریز به تکنیک تصفیه بیولوژیکی گازهای آلوده به استایرن با استفاده از بیوفیلتر کمپوسی دست یافتند .
در این طرح برای تصفیه بخارات استایرن از یک بیوفیلتر آزمایشگاهی سه مرحله ای با بستری از مخلوط کود گیاهی و خرده های پی وی سی که با لجن فعال آبگیری شده تلقیح شده بود, استفاده شد.استایرن از جمله ترکیبات آلی فرار است که در زمان تولید و مصرف ایزومرهای آن مانند پلی استایرن, لاستیک مصنوعی, و رزین به اتمسفر منتشر می شود.تماس با بخارات غلیظ استایرن تحریک مخاط و چشم و اختلالات روده ای و در حالت های مزمن, سردرد, سستی, تهوع و تحریکات سیستم اعصاب محیط را سبب می شود.بیوفیلتراسیون به عنوان یکی از روش های کارآمد و کم هزینه با خصوصیاتی همچون سادگی در بهره برداری, امروزه به سرعت در حال جایگزینی باروش های سنتی فیزیکی - شیمیایی است که هم پرهزینه اند و هم از لحاظ کارایی, تصفیه و حذف ترکیبات آلی فرار را به صورت ناقص انجام می دهند . | |
|
گروه دانشگاه علم و صنعت در رشته میکرو موس مسابقات ربوتیک دانشجویی و دانش آموزی به مقام برتر رسید .
دبیر نخستین دوره مسابقات ربوتیک دانشجویی و دانش آموزی افزود: رشته میکروموس مهمترین بخش این دوره از مسابقات بود که نخستین بار در ایران برگزار شد.شفق گفت: تیم های پژوهشسرای مشهد و دانشگاه صنعتی شریف نیز مقام های دوم و سوم را در این رشته کسب کردند.وی افزود : در این رشته 33 تیم شرکت داشتند که 5 تیم به مرحله نهایی راه یافتند.شفق با بیان اینکه در رشته تعقیب خط 187 تیم شرکت کردند که 69 تیم بهمرحله نهایی رفتند , گفت: از 10 تیم برتر این رشته قدردانی شد.وی افزود: در رشته لابی رنت نیز 51 تیم رقابت کردند که 9 گروه به مرحله نهایی راه یافتند و از 4 تیم برتر نیز تقدیر شد.شفق گفت: در این دوره از مسابقات که در مشهد برگزار شد752 , شرکت کننده در قالب 271 تیم به رقابت پرداختند . | |
|
وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با تاسیس مرکز تحقیقات پزشکی هستهای در دانشگاه علوم پزشکی تهران موافقت کرد .
در صد و هفتاد و دومین جلسه شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی, مقرر شد این دانشگاه تا یک سال دیگر برای تاسیس این مرکز اقدام کند . | |
|
واکسن جدید آبولا که در برابر هردو گونه ویروس آبولای سودانی و زئیری مقاومت می کند , ساخته شد .
پایگاه خبری یورک آلرت در اینترنت به نقل از محققان علوم پزشکی در دانشگاه کارولینای شمالی و مریلند گزارش داد, واکسن جدید که زبوو نام دارد در آزمایش های اولیه روی موش های آزمایشگاهی به میزان صد در صد ایمنی ایجاد کرده است.ویروس آبولا سبب تب شدید همراه خونریزی می شود و در 90 درصد موارد , مرگ بیمار را درپی دارد | |
|
مشاور رییس دانشگاه آزاد اسلامی به فعالیتهای باشگاه پژوهشگران جوان، نشریههای علمی و پژوهشی دانشگاه آزاد و ارتباط با انجمنهای علمی معتبر در سراسر کشور اشاره کرد و افزود: دانشگاه آزاد در زمینه علوم نوینی نظیر فیزیک پلاسما، HSE و IMS انرژی و علوم فنون دریایی در حال تحقیق و مطالعه است. دکتر تقی ترابی نیز در سخنانی با بیان اینکه دانشگاه آزاد بیش از 60 درصد مجموعه آموزش عالی کشور را تحت پوشش خود قرار داده است، گفت: این مجموعه دارای 330 واحد و مرکز دانشگاهی در 11 منطقه در سراسر کشور و چهار واحد در انگلستان، لبنان، امارات و زنگبار است و در 153 رشته در مقطع کاردانی، 234 رشته در مقطع کارشناسی، 206 رشته در مقطع کارشناسی ارشد و 151 رشته در مقطع دکتری تخصصی پذیرش دانشجو دارد. وی تعداد دانشجویان دانشگاه آزاد را یک میلیون و 200 هزار نفر، اعضای هیات علمی را 41 هزار و 563 نفر و کل فضای آموزشی و رفاهی را 11 میلیون متر مربع عنوان کرد. معاون پژوهشی دانشگاه آزاد با اشاره به تاسیس وسیع ترین کتابخانه دیجیتال برای نخستین بار در سطح کشور گفت: 341 کتابخانه با بیش از پنج میلیون عنوان کتاب و 300 هزار جلد کتاب خارجی در دانشگاه آزاد وجود دارد. وی به برگزاری مسابقات ربوکاپ و درخشش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در مجامع ملی و بین المللی اشاره کرد و گفت: قهرمانی جهانی در ربوکاپ 2005 آلمان و کسب رتبه چهارم در روبوکاپ 2005 ژاپن از عناوین و موفقیت های افتخار آفرین دانشگاه آزاد است. دکتر ترابی به برگزاری مسابقات بتن به میزبانی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد در سال گذشته اشاره کرد و گفت:در این مسابقات 300 تیم از 55 دانشگاه شرکت کرده بودند. وی افزود: تاسیس مرکز پژوهشهای فنآوری نوین و مرکز بین المللی مطالعات بین رشتهیی باشگاه پژوهشگران جوان مرکز مطالعات استراتژیک و ارتباط با بیش از هزاران انجمن فعال در رشته های مختلف از دیگر اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه پژوهش است. معاون پژوهشی دانشگاه آزاد تعداد طرحهای تحقیقاتی در حال اجرا را پنج هزار و 800 طرح عنوان کرد و گفت: شرکت دانشجویان و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی در همایشهای بین المللی به هزار و 200 مورد افزایش یافته و تا پایان سال تحصیلی 84-83، 42 هزار پایان نامه ارایه شده است. وی به تولید 400 مقاله ISI و ارتقای رتبه دانشگاه آزاد از یازدهم به چهارم اشاره کرد و گفت:تحقیقات دانشگاه آزاد در سطح ملی 17 مورد است که از آن جمله ایجاد مرکز مطالعات و تحقیقات کاربردی در واحد قشم با هدف تبدیل آب شور به شیرین، استفاده از منابع آب دریاها و طراحی و ساخت دستگاه آب شیرین کن با استفاده از انرژی خورشیدی در شهر ری، کنترل و بهینه سازی پلاسما در واحد علوم و تحقیقات و ... است.
مسوول دبیرخانه دائمی همایش موزه های علوم و تاریخ طبیعی گفت: مسئولان باید به این باور برسند که موزههای علمی می توانند مراکز مهمی برای تبادل اطلاعات تعامل فرهنگ های مختلف باشند. دکتر ناهید کسمتی در گفتوگو با ایسنا در خراسان خاطرنشان کرد: انجمن علمی موزه های ایران به زودی تشکیل می شود تا جایگاه رفیع موزه ها را در جامعه تبیین کند. وی افزود: با توجه به این که موزه ها در دنیا نقش والایی در ارتقاء فرهنگ هر جامعه دارند، متاسفانه به این وجه از موزه در ایران بسیار اندک پرداخته شده است. مسوول دبیرخانه دائمی همایش موزه های علوم و تاریخ طبیعی گفت: در کشورهای توسعه یافته که سابقه تاریخی وسیعی نیز ندارند فرهنگ زنده موزه در حال گسترش است به طوری که در امریکا، در هر ٥/٣ روز یک موزه احداث می شود. حال آنکه در ایران با سابقه تاریخی طولانی همین موزه ها، با قدمتی ٥٠ ساله در رکود و رخوت به سر می برند. دکتر ناهید کسمتی با تاکید بر این که هدف انجمن علمی موزه های ایران گام برداشتن در جهت ارتقاء فرهنگ موزه و موزه داری است افزود: این گام هم سو با علاقمندی اقشار مختلف جامعه به موزه و تقویت فرهنگ پژوهش موزهیی در میان متخصصان است.