مرکز تحقیقات علمی بسیج دانشجویی استان کرمان

اولین پایگاه خبری و اطلاع رسانی حوزه علم و پژوهش و فناوری در استان کرمان -- تلفکس :۲۴۴۵۰۸۰-۰۳۴۱

مرکز تحقیقات علمی بسیج دانشجویی استان کرمان

اولین پایگاه خبری و اطلاع رسانی حوزه علم و پژوهش و فناوری در استان کرمان -- تلفکس :۲۴۴۵۰۸۰-۰۳۴۱

سفر «غزال ایرانی» برای پیوستن به جمع 20 خودرو خورشیدی برتر جهان

«غزال ایرانی» نخستین خودرو خورشیدی مسابقات رالی در خاورمیانه که توسط تیمی از دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران ساخته شده و سال گذشته به رغم شایستگی‌های فنی به علت مشکلات ترانسپورت از حضور در مسابقات جهانی خودروهای خورشیدی استرالیا بازماند، با توجه به ویژگی‌ها و قابلیت‌های برتر این خودرو از سوی دانشگاه MIT (موسسه فن‌آوری ماساچوست) جهت همکاری در طرحی بین‌المللی با مشارکت 20 تیم برتر جهان در زمینه خودروهای خورشیدی به این دانشگاه دعوت شد. محمد همتی، ‌مسوول اجرایی تیم خودرو خورشیدی دانشگاه تهران با اعلام این مطلب به خبرنگار «علمی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: دانشگاه MIT آمریکا در نظر دارد تیم‌ورکی را با حضور 20 تیم برتر دنیا در زمینه خودروهای خورشیدی برای طراحی و ساخت یک نمونه جدید خودروی هیبریدی با دو منبع انرژی (توان خورشیدی و توان انسانی) برگزار کند. وی افزود: در این برنامه سه ماهه در دانشگاه MIT تمام امکانات و تجهیزات مورد نیاز در اختیار تیم‌ها قرار می‌گیرد که هر یک از آنها در محوطه خود به طراحی پرداخته و بعضا در مورد ایده‌های خود با یکدیگر تعامل داشته باشند تا بهترین نمونه‌های ممکن طراحی شده و زمینه جدیدی برای مسابقات دوره‌های بعد ایجاد شود.

استاد جوان ایرانی دانشگاه «پرینستون» در شمار10 مغز برتر آمریکا

استادیار جوان ایرانی دانشگاه «پرینستون» به عنوان یکی از 10 مغز برتر آمریکای شمالی معرفی شد. به گزارش  (ایسنا)، وی به همراه 9 محقق برجسته دیگر چندی پیش در چهارمین نشست «10 برلیان» نشریه Popular Science در آمریکا مورد تقدیر قرار گرفت.به نوشته USATODAY، این فهرست 10 نفره شامل محققان و نخبگان جوانی است که در حوزه‌های ابتکاری مشغول به فعالیت هستند و با این حال معمولا از چشم عموم پنهان مانده‌اند. این فهرست بر اساس پیشنهاد‌های ارایه شده از سوی سازمان‌های گوناگون، روسای دانشگاه‌ها و ناشران انتشارات علمی برگزیده شده‌اند. این محققان برجسته جوان در حوزه‌های گوناگونی از گرافیک رایانه‌یی گرفته تا ریاضیات و علوم رباتیک افق‌های تازه‌ای در مرزهای جهان اطراف ما گشوده‌اند که مریم میرزاخانی ریاضیدان 29 ساله ایرانی یکی از آنهاست. میزاخانی در سال 1999 میلادی موفق به پیدا کردن راه‌حلی برای یک مشکل ریاضی شد که بسیاری را به دام انداخته بود: محاسبه حجم‌های فضایی منحنی هندسی. ریاضیدانان مدت‌های طولانی است که به دنبال یافتن راه عملی برای محاسبه حجم رمزهای جایگزین فرم‌های هندسی هذلولی بوده‌اند و در این میان مریم میرزاخانی جوان در دانشگاه پرینستون نشان داد که با استفاده از ریاضیات شاید بتوان بهترین راه را به سوی دست یافتن به راه‌حلی روشن در اختیار داشت: محاسبه عمق حلقه‌های ترسیم شده بر روی سطوح هذلولی. میرزاخانی در تلاش است تا معمای ابعاد گوناگون فرم‌های غیر طبیعی هندسی را حل کند. در صورتی که جهان از قاعده هندسه هذلولی تبعیت کند، ابتکار وی به تعریف شکل و حجم دقیق جهان کمک خواهد کرد. در واقع مشکل این است که برخی از این اشکال هذلولی هم‌چون doughnuts و یا amoebas دارای ظاهری بسیار نافرم هستند که محاسبه حجم آنها را به معمایی جدی برای ریاضیدانان مبدل کرده است. اما میرزاخانی با یافتن راهی جدید در واقع دست به یک ابتکار عمل بزرگ زد و با ترسیم یک سری از حلقه‌ها بر روی سطح این گونه اشکال پیچیده به محاسبه حجم آنها پرداخت.جیمز کارلسون از انستیتو ریاضیات کلی (Clay Mathematics Institute) می‌گوید: میرزاخانی در یافتن ارتباطات جدید، عالی است. وی می‌تواند به سرعت از یک مثال ساده به دلیل کاملی از یک نظریه ژرف و عمیق برسد. مریم میرزاخانی که تحصیلات کارشناسی‌ارشد و دکتری را در دانشگاه هاروارد پشت سرگذاشته، از دانش‌آموزان نخبه المپیادی کشور است که در سال 74 در المپیاد جهانی ریاضی علاوه بر دریافت مدال طلا با کسب بالاترین امتیاز به عنوان نفر اول جهان شناخته شده است. به گزارش ایسنا این دانش‌آموز نخبه ریاضی، تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته ریاضی در دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد و از جمله بازماندگان سانحه غمبار سقوط اتوبوس حامل نخبگان ریاضی دانشگاه صنعتی شریف به دره در اسفندماه 76 است. در این حادثه اتوبوس حامل دانشجویان ریاضی شرکت‌کننده در بیست و دومین دوره مسابقات ریاضی دانشجویی که از اهواز راهی تهران بود به دره سقوط کرد و طی آن شش تن از دانشجوی نخبه ریاضی دانشگاه صنعتی شریف شامل آرمان بهرامیان، رضا صادقی - برنده دو مدال طلای المپیاد جهانی -، علیرضا سایه‌بان و علی حیدری، فرید کابلی، دکتر مجتبی مهرآبادی و یک دانشجوی دانشگاه تهران (مرتضی رضایی) که اغلب از برگزیدگان المپیادهای ملی و بین‌المللی ریاضی بودند در اوج بالندگی و شکوفایی علمی ناباورانه، جان باختند.

 

ساخت دستگاه شبیه‌ساز کشت گیاهان در فضاپیماها و ایستگاه‌های فضایی

یک عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان موفق به ساخت دستگاه تحقیقاتی شبیه‌سازی کشت گیاهان در فضا و سفینه‌های فضایی شد. حیدر علی مالمیر، عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا پیرامون دستاورد علمی خود به خبرنگار «پژوهشی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: تمام اجسام از جمله گیاهان روی زمین تحت تاثیر جاذبه زمین هستند به این ترتیب هر گیاهی دارای یک مرکز ثقل است که بر اساس آن جهت رشد، محور رشد و اجزاء جانبی محور تعادل ایستایی خود را حفظ کرده و گیاه به صورت مخروط عمود بر زمین قرار می‌گیرد. وی خاطر نشان کرد: بر اساس یک سری تئوری‌ها به نظر می‌رسد رشد در فضا در صورتی که جسم ساکن باشد همه جانبه به سمت نور بوده و در صورتی که جسم چرخان باشد از یک مرکز کره به همه جوانب خواهد بود. مالمیر افزود: دستگاه ساخته شده قادرست شرایطی مشابه آنچه در فضا وجود دارد را برای گیاهان در حال رشد در اجسام متحرک فضایی مانند سفینه‌ها و ماهواره‌ها شبیه‌سازی کند؛ به این ترتیب بدون این که نیازی به خروج از جو باشد می‌تواند شرایط رشد گیاهان را در فضا بررسی کرد. به گفته وی، از مشخصات دستگاه این است که می‌تواند گیاه داخل گلدان را در تمام جهات بچرخاند. عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا در گفت‌و‌گو با ایسنا تصریح کرد: این چرخش‌ها قابل کنترل زمانی و مکانی هستند؛ بنابراین با با تغییر مراکز ثقل می‌توان محورهای رشد یک، دو یا چند جانبه را ایجاد کرد. در اینجا به دنبال ایجاد ارتباط بین تغییرات جهت و محور رشد روی مورفولوژی و فیزیولوژی مختلف زیستی به خصوص برگ‌ها و جعبه ژنی هستیم. در واقع با این دستگاه می توان میانکش بین ژنوم عوامل فیزیکو شیمیایی را در مرفوژنز و اورگانوژنز گیاه کامل بهتر نشان داد. وی در پایان افزود: با بهره‌گیری از این دستگاه می‌توان با تغییر جهت و محور رشد تاثیر عوامل فیزیکی و شیمیایی مختلف را بر رشد گیاهان و فرم‌های مختلف گیاه بررسی کرد و در نتیجه دامنه فنوتیپی را در حد بسیار گسترده در گیاه کامل توسعه داد.

‬طرح تحقیقاتی بر روی گل محمدی در حال انجام است

دبیر شبکه ملی گیاهان دارویی ایران گفت: ‪ ۷۰‬طرح تحقیقاتی بر روی گل محمدی در حال انجام است. دکتر "محمد باقر رضایی" در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: این تحقیقات شامل خاک، کود، نوع کشت و طرح‌های ژنتیکی و اصلاح نژاد است.  وی اظهار داشت: تمام استانهای کشور از نظر گونه‌های گیاهان دارویی غنی هستند و هیچ استانی به لحاظ گونه‌های گیاهی دارویی به استان دیگر نیاز ندارد.  وی پیشنهاد کرد: با توجه به ازدیاد و تنوع داروهای گیاهی در کشور می طلبد که پرورش و کشت چند گیاه دارویی در هر استان متمرکز شود و در هر منطقه یکی دو گونه گیاه بیشتر کشت نشود.  وی گفت: با توجه به خواص درمانی گیاهان دارویی متاسفانه بهره‌برداری و استفاده گیاهان دارویی در کشور در حال از بین رفتن است و باید فرهنگ استفاده از گیاهان دارویی در کشور ترویج شود.  وی از اجرای طرح ملی شناسایی گیاهان دارویی توسط موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع خبر داد و افزود: در این طرح تمامی گونه‌های گیاهان دارویی استانها شناسایی شده‌است و بزودی در دو جلد کتاب با عنوان "شناسایی گونه‌های دارویی در استانها" به چاپ می‌رسد و در اختیار مردم قرار می‌گیرد. عضو هیات علمی موسسه تحقیقات و مراتع جنگلها خاطر نشان کرد: تاکنون شناسایی هشت هزار گیاهان دارویی در کشور مطرح شده و پژوهش و تحقیقات بر روی گونه‌های آنها در حال انجام است.  رضایی، کشت ارگانیک داروهای گیاهی ، راه‌اندازی سایت موسسه و با توجه به عضو پذیری ‪ ۴۰‬نفر در آزمایشگاه، راه‌اندازی آزمایشگاه‌این موسسه را از جمله اولویتهای کاری موسسه تازه تاسیس شبکه گیاهان دارویی ایران ذکر کرد.  وی گفت: به علت نوپا بودن این موسسه اعتبار مجزایی امسال برای آن در تخصیص داده شده، اما برای راه‌اندازی و تجیهز آزمایشگاه آن بیش از ‪۱۰‬ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.   طرح تاسیس شبکه ملی گیاهان دارویی ایران سال گذشته در شورای گسترش آموزش عالی کشور به تصویب رسید و از شش ماه پیش فعالیت خود را زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آغاز کرده است. دبیرخانه این شبکه در موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور متمرکز است و دانشگاه‌های شاهد، تهران، شهید بهشتی، موسسه ملی ژنتیک و موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع اعضای اصلی و دانشگاه کاشان و مرکز تحقیقات پارک فناوری اعضای علی‌البدل شبکه ملی گیاهان دارویی ایران را تشکیل می‌دهند. 

نیروگاه بوشهر تا پایان امسال راه اندازی می شود

رئیس نیروگاه اتمی بوشهر با اشاره به این که در حال حاضر احداث این نیروگاه 90 درصد پیشرفت کرده است و هیچ مشکل خاص فنی در آن وجود ندارد، گفت: در صورت تامین سوخت، تجیهزات فیلتر کنترلی و نصب قسمت‌های جزئی در نیروگاه، شاهد راه‌اندازی آن در پایان امسال خواهیم بود.  

 

دکتر شریف لو، رئیس نیروگاه اتمی بوشهر در حاشیه همایش «گامی به سوی فردا» در گفت‌و گو با خبرنگار«شبکه خبر دانشجو» در یزد، نقش نیروگاه اتمی بوشهر در پیشرفت کشور و رونق اقتصادی را بسیار مهم ارزیابی کرد. وی با اشاره به اینکه امروز توان تولیدی برق در کشور حدود 30 هزار مگاوات است، خاطر نشان کرد: برای تبدیل شدن به یک کشور صنعتی، باید توان برق کشور را به بالای 70 هزار مگاوات برسانیم. وی افزود: با توجه به این که نیروگاه اتمی بوشهر باید توسط کشور روسیه کامل شده و به ما تحویل داده شود، بنابراین عضویت ایران در NPT و کامل شدن چرخه سوخت هسته‌ای تاثیر زیادی بر این نیروگاه نخواهد

همایش علمی کاربردی خربزه در تایباد برگزار شد

نخستین همایش علمی و کاربردی خربزه با هدف بررسی توانمندیها و مشکلات پیش روی جالیزکاران تایبادی در این شهر مرزی برگزار شد. مدیر جهاد کشاورزی تایباد در این همایش گفت: خربزه محصول تاریخی و اقتصادی این شهرستان است و بهترین نوع خربزه کشور در تایباد برداشت می‌شود حسین الهامی پور افزود: به نوعی این محصول در زمره محصولات مهم منطقه که اقتصاد بسیاری از شهروندان به آن وابسته است بشمار می‌رود. وی گفت: ‪ ۱۲۰۰‬هکتار جالیز خربزه سالانه در تایباد کشت می‌شود که به دلیل طعم و مزه منحصربفرد سرآمد کشور می‌باشد.او همچنین از کشت آزمایشی زودرس این محصول به صورت زیرپلاستیکی و نشایی در تایباد خبر داد و افزود: لازم است مراکز تحقیقاتی روی بذور اصلاح شده مقاوم به آفات و بیماریهای این محصول، کشاورزان تایبادی را یاری کنند. وی فقدان مطالعه و تحقیقات مناسب پیرامون این محصول و وجود آفات گیاهی و واسطه‌ها در بازار را از مهمترین مشکلات کشاورزان جالیزکار تایبادی دانست و گفت: هرچند خربزه ا زجمله محصولات استراتژیک نیست ولی به لحاظ جایگاه تاریخی، کشاروزان به کشت این محصول علاقه نشان می‌دهند. معاون فرماندار تایباد نیز گفت: عمده جمعیت ‪ ۱۵۰‬هزار نفری این شهرستان با پنج هزار کیلومترمربع وسعت در بخش کشاورزی اشتغال دارند. محمد عارفی افزود: سالانه ‪ ۱۲۰‬هزار تن خربزه در تایبا دتولید می‌شود که این رقم معادل ‪ ۵۰‬درصد محصول خربزه تولیدی خراسان رضوی بشمار می‌رود.

هفدهمین کنگره فیزیوتراپی ایران آغاز به کار کرد

هفدهمین کنگره فیزیوتراپی ایران با حضور بیش از هزار فیزیوتراپیست امروز (سه‌شنبه) در مجموعه فرهنگی ،ورزشی وزارت کار گشایش یافت و تا ‪۲۸‬ اردیبهشت ماه ادامه دارد. دکتر "نورالدین کریمی " دبیر علمی این کنگره در افتتاحیه هفدهمین کنگره فیزیوتراپی ایران گفت: برپایی این کنگره مرهون فکر و اندیشه و تلاش انجمن فیزیوتراپی ایران است که به عنوان بیست و نهمین عضو کنفدراسیون بین‌المللی فیزیوتراپی توانسته در بسط و گسترش رشته فیزیوتراپی اقدامات مهمی به انجام برساند. وی گفت:حدود ‪ ۱۳۸‬مقاله به دبیرخانه کنگره واصل شده که از بین آنها ‪ ۴۰‬مقاله بصورت سخنرانی و ‪ ۳۶‬مقاله هم بصورت پوستر ارایه می‌شود. دکتر کریمی با بیان اینکه در کنگره امسال سخنرانانی از سایر کشورها حضور دارند افزود:در هفدهمین کنگره انجمن فیزیوتراپی ایران از کشور هند سه سخنران،فنلاند یک نفر و از کشور عراق یک سخنران حضور دارد. هفدهمین کنگره انجمن فیزیوتراپی ایران با هدف معرفی جدیدترین روشها و تکنیک‌های فیزیوتراپی توسط انجمن فیزیوتراپی ایران امروز (سه شنبه) در مجموعه فرهنگی ورزشی وزارت کار آغاز به کار کرد و تا ‪ ۲۸‬اردیبهشت ماه سال جاری به کار خود ادامه می‌دهد.

هشتمین کنگره "ایمونولوژی و آلرژی ایران " گشایش یافت

هشتمین کنگره "ایمونولوژی و آلرژی ایران " روز سه‌شنبه با حضور وزیر بهداشت و جمعی از متخصصان برجسته در این رشته پزشکی به‌مدت سه روز در مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) گشایش یافت. ‪ ۴۰۰‬مقاله به این کنگره ارسال شده که ‪۲۱۰‬ مقاله آن به صورت سخنرانی و ‪ ۱۸۰‬مقاله نیز به صورت پوستر ارایه می‌شود. موضوعاتی همچون " ایمونولوژی تومور"، " ایمونولوژی قارچ" ، "تغذیه ایمونولوژی" ، "واکسیناسیون" ، "آلرژی"،" انگل و انقص ایمنی" "ایمونولوژی در دندانپزشکی" از جمله موارد مورد بحث در این کنگره است. در این کنگره سه روزه، نشست‌های علمی و تخصصی نیز برگزار می‌شود.

همایش پژوهشی بررسی آثار و احوال فردوسی در مشهد آغاز شد

همایش پژوهشی بررسی آثار و احوال فردوسی با عنوان "متن پژوهی شاهنامه از شیراز تا توس" عصر روز یکشنبه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دانشگاه فردوسی مشهد برپا شد. دهها نفر از فردوسی شناسان، محققان و مصححان شاهنامه از ایران و سایر کشورها از جمله تاجیکستان، ترکمنستان، افغانستان و روسیه در این همایش حضور دارند. دبیر علمی همایش در مراسم آغازین آن گفت: سبب ساز این گردهمایی فردوسی و اثر بزرگ او در ادبیات فارسی است، ایده همایش هم از نخستین کنگره سعدی در شهر شیراز گرفته شده است.

پنجمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی صنایع برگزار می‌شود

پنجمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی صنایع از پنجم اسفندماه سال جاری به مدت سه روز با شعار "مهندسی صنایع، مدیریت دانایی و توسعه انسانی" با حضور شخصیت‌های برجسته بین‌المللی و کشوری توسط دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار خواهد شد. "مهندسی کیفیت و قابلیت اطمینان"، "تحقیق در عملیات"، "سیستم‌های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات"، "مدیریت زنجیره تامین"، "مدیریت و برنامه ریزی تولید و عملیات"، "مدیریت برنامه ریزی پروژه" و "ایمنی صنعتی" محورهای اصلی مقالات کنفرانس بین‌المللی مهندسی صنایع را تشکیل خواهند داد.


نسخه چینی دایره‌المعارف "ویکی‌پدیا" راه اندازی شد

بزرگترین پایگاه جستجوی اینترنتی با آدرس ‪ Baidu.com‬با الهام از پایگاه مرجع ویکی پدیا، دائره‌المعارفی به زبان چینی راه اندازی کرد. دولت چین مانع از دسترسی کاربران چینی به این پایگاه اینترنتی شده است. به گزارش پایگاه اینترنتی آسوشیتدپرس، این پایگاه اینترنتی چینی که ماه آوریل شروع به کار کرد، حاوی مدخل‌هایی است که کاربران آنها را تهیه می‌کنند، اما هشدار داده شده است که موضوعات جنسی، تروریسم و حمله به دولت را حذف خواهد کرد. سانسورهای دولتی سال گذشته دسترسی به ویکی پدیا را مسدود کردند که ظاهرا علت آن اشاره‌هایی است که به "تبت"، "تایوان" و سایر موضوعات شده است. پیدایش دائره‌المعارف ‪ Baidu‬نشانگر تلاش کارآفرینان چینی برای بهره‌گیری از شرایطی است که دولت برای ارتقا و کنترل همزمان اینترنت فراهم کرده است. پایگاه اینترنتی "بایدو" که نام خود را "بای کوه" (‪ (baike‬اعلام کرده است می‌نویسد فقط در هفته گذشته کاربران بیش از ‪ ۲۵‬هزار مدخل در مورد آشپزی، بازار سهام، مکان‌های گردشگری چین و سایر موضوعات نوشتند. این در حالی است که ویکی پدیا در حال حاضر بیش از ‪ ۲/۷‬میلیون مدخل دارد. رابین لی رییس رییس بایدو در گفت و گو با روزنامه فایننشال تایمز گفت این کار با الهام از ویکی پدیا انجام شده است. وی ابراز امیدواری کرد این دایره المعارف به معتبرترین مرجع برای کاربران چینی تبدیل شود. چین با ‪ ۱۱۱‬میلیون کاربر از نظر شمار کاربران اینترنتی پس از آمریکا در رتبه دوم قرار دارد. اریک سیو یک دانشمند علوم رایانه در سال ‪ ۲۰۰۰‬پایگاه اینترنتی بایدو را بنیان نهاد. استفاده از بایدو نیازمند نصب نرم افزار خط چینی است. نشانی اینترنتی بایدو از این قرار است: ‪http://baike.baidu.com‬

گرم شدن زمین حیات میلیونها انسان را تهدید می‌کند

تازه‌ترین مطالعات نشان می‌دهد سیل ، قحطی، خشکسالی و خشونت ناشی از فرایند گرم شدن زمین زندگی میلیونها انسان را در سراسر جهان تهدید می‌کند. به گزارش پایگاه اینترنتی آسوشیتدپرس، گزارش گروه خیریه ‪aid‬ ‪ christian‬نشان می‌دهد ‪ ۱۶۲‬میلیون نفر در جنوب صحرای آفریقا تا پایان قرن حاضر به علت ابتلا به بیماریهای مرتبط با فرایند گرم شدن کره زمین جان خود را از دست خواهند داد. این گزارش خواستار اقدام فوری کشورهای ثروتمند برای جلوگیری از گرم شدن زمین شده است. براین اساس کشورهای فقیر باید به مصرف منابع انرژی تجدیدپذیر ترغیب شوند. چنانچه در جنوب صحرای آفریقا بجای سوختهای فسیلی از دیگر منابع انرژی مانند خورشید، باد و آب استفاده شود محیط زیست وضع بهتری پیدا می‌کند ، شغل بیشتری ایجاد می‌شود، وضع بهداشت بهبود می‌یابد و فرصتهای بیشتری برای آموزش فراهم خواهد شد. استفاده از منابع انرژی پاکیزه و تجدیدپذیر صرفه جویی زیادی را برای خانواده‌ها به همراه خواهد داشت. فناوری روبه رشد منابع انرژی تجدیدپذیر حتی می‌تواند فقیرترین قاره جهان را به صادرکننده انرژی پاکیزه تبدیل کند. سر جان هافتون می‌گوید این گزارش آثار ویرانگر تغییر اوضاع اقلیمی به دست انسان را بر بسیاری از فقیرترین کشورهای جهان به روشنی بیان می‌کند. این گزارش برای کشورهای توسعه یافته که بهره بسیاری از انرژی ارزان سوخت‌های فسیلی برده‌اند الزام اخلاقی ایجاد می‌کند. تغییر اوضاع اقلیمی باعث کاهش منابع و در نتیجه درگیری انسانها بر سر منابع اندک می‌شود که این روند افزایش خشونت را در پی دارد.

یک استاد دانشگاه: کرمان از نظر علم نجوم جایگاه ویژه‌ای دارد

استاد دانشگاه شهید باهنر گفت: استان کرمان از نظر علم نجوم از جایگاه ویژه‌ای در سطح کشور برخوردار است. دکتر سیدجلیل‌الدین فاطمی در برنامه "انس با آسمان" ویژه آموزش نجوم و رصد سیارات افزود: آسمان صاف و پرستاره کرمان، وجود رشته نجوم در دانشگاه شهید باهنر و بخش فعال نجوم در پژوهشکده تعلیم و تربیت زمینه کار تحقیقی پژوهشی را به نحو مطلوبی برای علاقه‌مندان در این خطه فراهم کرده است. وی ادامه تحصیل دارندگان مدرک کارشناسی نجوم در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه شهید باهنر کرمان را نیز امکانپذیر دانست.این استاد دانشگاه بر فعالیت پژوهشگران و محققین در زمینه پژوهشهای کاربردی تاکید کرد و گفت: این گروه باید با نگاهی عمیق و تفکری پژوهشی نسبت به پدیده‌های اطراف خصوصا آسمانها، کهکشانها و سیارات بنگرند. وی با اشاره به کاربردهای زیاد علم نجوم گفت: این علم در بخشهای مختلف زندگی از جهتیابی کشتیها و هواپیماها گرفته تا تعیین اوقات شرعی، رویت هلال ماه و حتی در برنامه‌های نظامی کاربرد دارد. در این برنامه که به همت بخش نجوم پژوهشکده تعلیم و تربیت و به مناسبت هفته جهانی نجوم برگزار شد همچنین احمد فتحی رییس سازمان آموزش و پرورش کرمان از برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی و احداث رصدخانه این سازمان خبر داد. مدیر پژوهشکده تعلیم و تربیت کرمان نیز کاربردی کردن پژوهشها و دستاوردهای علمی و ترویج تفکر پژوهش و تحقیق در نسل جوان را مورد تاکید قرار داد.  محمدرضا ناظری‌زاده با بیان اهمیت برگزاری نشستهای علمی از جوانان علاقه‌مند برای انجام فعالیت‌های علمی و پژوهشی در این پژوهشکده دعوت کرد. این برنامه با پخش فیلم و اسلایدهای نجومی و همچنین رصد ماه و سیارات دیگر بصورت زنده و توضیحات کارشناسان همراه بود.



نخستین نانوموتور خورشیدی ساخته شد

گروهی از محققان دانشگاه بولوگنا در ایتالیا و دانشگاه کالیفرنیا در آمریکا موفق به ساخت نخستین موتور مولکولی خورشیدی شدندکه همانند پیستون حرکاتی به جلو و عقب دارد. به گزارش آخرین شماره ماهنامه فناوری نانو، از این موتور می‌توان در خواندن اطلاعاتی که به صورت صفر و یک می‌باشند کمک گرفت. به عنوان مثال می‌توان از این موتور در الکترونیک و فوتونیک مولکولی برای ساخت رایانه‌های شیمیایی بهره برد. همچنین این موتورها می‌توانند به عنوا نانوشیرهایی که سطوح نانوذرات متخلخل سیلسیومی را می‌پوشانند عمل کنند. بدین ترتیب که با استفاده از نور این تخلخل‌ها را از نانوذرات مولکول های مختلفی همچون داروهای ضدسرطان خالی و یا پر کنند پس از هدفگیری غدد سرطانی با این نانوذرات کافی است شیر نانومقیاس استفاده از نور باز شده و دارو در محل مورد نظر رها شود. این موتور که طی شش سال طراحی و ساخته شده شبیه دمبلی ‪ ۶‬نانومتر است که حلقه‌ای به پنهان ‪ ۱/۳‬نانومتر در اطراف میله آن قرار گرفته است. این حلقه می‌تواند در طول میله حرکت کند اما نمی‌تواند از متوقف کننده‌های توده‌ای دو انتهای آن رد شود دو نقطه روی این شکل دمبلی وجود دارد که حلقه بیشتر در ان نقاط قرار می‌گیرد. وقتی یکی از دو انتهای دمبل نور خورشید را جذب می‌کند الکترونی را ب‌ه یکی از این دو نقطه انتقال می‌دهد و حلقه را به آن نقطه می‌کشد و سپس با یک حرکت چرخش به وضعیت دیگر بر می‌گردد. پس از آن که الکترون دوباره به سر دمبل بر می‌گردد حلقه نیز به محل سابق خود باز می‌گردد . چرخه مجددا تکرار می‌شود. حرکات انجام شده توسط این نانوموتور کاملا سریع است و یک چرخه کامل آن در کمتر از یک هزارم ثانیه صورت می‌گیرد که تقریبا معادل ‪ ۶۰‬هزار دور در دقیقه موتور یک خودرو است. جالب آن که این نانوموتور به هیچ سوخت شیمیایی نیاز ندارد و ماده زائدی تولید نمی‌کند در حالیکه موتورهای مشابه قبلی از جمله موتورهای بیولوژیکی به سوخت نیاز داشتند. درست همان نسبتی که بین یک خودروی خورشیدی با یک موتور بنزین سوز وجود دارد در اینجا نیز هست و این گامی مهم و رو به جلو در تلاش‌های شیمیدانان برای ساخت ماشین‌های مولکولی به شمار می‌آید بطوریکه دیگر دانشمندان هم تحت تاثیر پیچیدگی ساختار ترکیبی آن قرار گرفته اند. در حال حاضر این نانوموتورها می‌توانند در محیط محلول به طور تصادفی و نسبتا مستقل از هم و بدون انکه به هم بچسبند حرکت کنند. لذا فعلا نمی‌توان کاری از این سیستم انتظار داشت دانشمندان به دنبال آن هستند که بتوانند این نانوماشین‌ها را دنبال هم و روی یک سطح و حتی داخل غشای سلول‌ها قرار دهند بطوریکه بتوانند در کنار هم کاری انجام داده در نهایت یک کار مکانیکی در مقیاس ماکروسکوپیک به ثمر رسد.

کش آمدن نانولوله‌های کربنی

فیزیکدانان دانشگاه بوستن برای نخستین بار نشان دادند که می‌توان نانولوله‌های کربنی را در دمای بالا تا چهار برابر طول عادی ان کشید. به گزارش ماهنامه فناوری نانو، یافته این دانشمندان تاثیر قابل توجهی در طراحی نسل آینده نیمه رساناها داشته و به توسعه نانوکامپوزیت های جدید نیز کمک خواهد کرد. در دماهای عادی، اگر نانولوله کربنی تا ‪ ۱/۵‬برابر اندازه حالت عادی خود کشیده شود می‌شکند. اما این فیزیکدان‌ها طی تحقیقی که به سرپرستی پروفسور هوانگ انجام داده نشان دادند که در دماهای بالا این نانولوله ها قابلیت کشیده شدن فوق‌العاده‌ای پیدا می‌کنند. بطوریکه در دمای بیش از ‪ ۲۰۰۰‬درجه سلسیوس طول این نانولوله‌ها بدون آنکه شکسته شوند از ‪ ۲۴‬نانومتر به ‪ ۹۱‬نانومتر می‌رسد. محققان این کار را با اعمال جریان الکتریکی به نانولوله انجام دادند اعمال این جریان دمای بالایی را در ساختار ظریف نانولوله ایجاد کرده و این امکان را برای دانشمندان فراهم کرد که آنکه را همانند یک تافی شکلاتی بکشند. به اعتقاد این محققان تحقیق انها نشان‌دهنده ان است که می‌توان از این نانولوله‌ها در تقویت سرامیک‌ها و دیگر نانو کامپوزیت‌ها در دمای بالا استفاده کرد. در دمای اتاق معمولا یک نانولوله همانند یک فلز الکترون‌ها را از خود عبور می‌دهد محققان مشاهده کردند که با کاهش سطح جریان الکتریکی اعمال شده به این ساختار و با کشیده شدن آن در دمای بالا این نانولوله‌ها بیشتر یک نیمه رسانا عمل می‌کنند تا یک فلز رسانا. هوانگ همچنین برای این تحقیق روبشگر میکروسکوپی مخصوص اختراع کرده است که محققان به کمک ان می‌توانند یک سر نانولوله کربنی را گرفته و ضمن عبور جریان الکتریکی ان را بکشند.


همایش " نگویید کار نیست، تخصص نیست" در کرمان گشایش یافت

همایش یک روزه " نگویید کار نیست، تخصص نیست" روز چهارشنبه در تالار وحدت دانشگاه شهید باهنر کرمان گشایش یافت. یک مدرس انستیتو ایزایران در این همایش ، رایانه و انفورماتیک را موضوع سخنرانی خود معرفی کرد و درباره رمز موفقیت فارغ التحصیلان رایانه در بازار داخلی و بین‌المللی سخن گفت. بهروز سلیمانی ساده و عمومی شدن دانش‌های معمولی رایانه بین فارغ التحصیلان و کارشناسان غیر رشته رایانه را یک هشدار برای فارغ التحصیلان و کارشناسان رایانه مطرح کرد. وی گفت: علوم رایانه در بسیاری از صنایع وارد شده اما یک مهندس رایانه به آسانی نمی‌تواند وارد آن صنایع شود. وی بحث بیکاری فارغ التحصیلان را بی‌معنا دانست و افزود: بحث اصلی فقدان تخصص لازم و کافی است. سلیمانی شناسایی علاقه، استعداد و بازار کار را از رموز موفقیت در هر رشته تحصیلی برشمرد و تاکید کرد: دانشجوی رشته رایانه باید به یک مهندس خبره بدل شود. وی گفت: دانشگاه فقط بینش را یاد می‌دهد لذا باید جستجو کرد در بازار کار چه گرایش‌هایی وجود دارد. وی افزود: برای وارد شدن به صنایع، دانستن علوم معمولی رایانه کافی نیست بکله باید کارشناس حرفه‌ای بود. در این همایش معاون آموزشی انستیتو ایزایران به معرفی این انستیتو پرداخت و جلال حاجی غلامعلی نیز درباره لینوکس و کاربردهای آن سخنرانی کرد. در برگزاری همایش نگویید کار نیست، تخصص نیست مرکز توسعه منابع انسانی دانشگاه شهید باهنر، موسسه فرهنگی و هنری فرهنگ گستر و انستیتو ایز ایران مشارکت دارند.

طرح تسما (تولید و توسعه محتوای الکترونیکی) اجرا می‌شود

دبیر شورای عالی‌اطلاع رسانی گفت: به‌منظور شناسایی محتواهای الکترونیکی موجود در کشور و ساماندهی آنها، شورای عالی اطلاع رسانی اقدام به تعریف طرح تسما (تولید و توسعه محتوای الکترونیکی) کرده است تا این طرح بتواند بازده خوبی برای طرح تکفا داشته باشد. به گزارش ستاد خبری هفتمین نمایشگاه نشر الکترونیک، "حمید شهریاری" با اشاره به اینکه عدم طراحی طرح تسما موجب می‌شود که طرح تکفا با چالش مواجه شود، افزود: در صدد برگزاری جلسه‌ای با مدیران نشر الکترونیک برای معرفی طرح "تسما" هستیم تا با مشخص شدن حوزه فعالیت شرکت‌ها یک زیر کار گروه ایجاد شود. و ی تصریح کرد: هدف از این اقدام طراحی و برنامه ریزی یک نظام کلی برای شناسایی مجموعه شرکت‌های حوزه نشر الکترونیک است و این شناسایی می تواند برنامه عملی برای افرادی که پس از من به عنوان دبیر شورای عالی اطلاع رسانی منصوب می‌شوند شود.  وی زمان پایان طراحی طرح تسما را پایان خرداد ماه جاری اعلام کرد و افزود: در این طرح و سایر برنامه‌های شورای عالی اطلاع رسانی از تجربیات و اطلاعات سندیکا، مجمع ها، تشکل‌ها و اصناف قانونی حوزه استفاده خواهیم کرد.  وی تاکید کرد: با هیچ یک از فعالان حوزه خصومت و رفاقت نداریم و هر کدام که برای اجرای طرح تسما قوت داشته باشند ما هم او را تقویت خواهیم کرد.  شهریاری افزود: عرضه محتوای الکترونیکی جامعه اطلاعاتی ایران به سراسر دنیا در ابتدا نیازمند ساماندهی محتوای تولید شده در داخل کشور است.  به گفته وی، شاهد این مساله هستیم که هر از چند گاهی شرکت‌های کوچکی تشکیل شده و نرم افزارهای جدیدی به بازار عرضه می‌کنند که بیشتر آنها از نظر ظاهری مطلوب هستند اما از نظر محتوایی در حد متوسط و یا کمتر قرار دارند.

سهم پژوهش از اعتبارات بهداشت و درمان کشور یک درصد است

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی گفت : فقط یک درصد اعتبارات بهداشت و درمان کشور صرف پژوهش در سلامت می‌شود. دکتر حسین ملک افضلی روز سه‌شنبه در آیین گشایش سومین کنگره اپیدمیولوژی ایران در تالار فارابی دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: حدود ‪ ۹۰۰‬میلیارد ریال در سال برای انجام پژوهش مرتبط با سلامت در کشور هزینه می‌شود. وی حداقل اعتبار سالانه برای انجام پژوهش در سلامت را ‪ ۱۸۰۰‬میلیارد ریال اعلام کرد. وی گفت: سالانه ‪ ۹۰‬هزار میلیارد ریال در کشور صرف بهداشت و درمان می‌شود که ‪ ۴۰‬هزار میلیارد ریال آن را دولت و بقیه را مردم می‌دهند. معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این که افزایش اعتبار به تنهایی کافی نیست، گفت: این که آیا همین اعتبار کم هم درست به کار گرفته می‌شود یک سووال اساسی است.وی چگونگی‌مدیریت پژوهش را از معضلات جامعه دانست و افزود: اپیدمیولوژیست ها با اشرافی که دارند می‌توانند پژوهش‌ها را به مسیر درست هدایت کنند. ملک افضلی تعیین اولویت‌های پژوهش را از مسائل اساسی پژوهش خواند و گفت: تعیین اولویت‌ها تخصص اپیدمیولوژیست هاست. وی از پژوهش به عنوان ابزار مدیریت یاد و بیان کرد: پژوهش امری تفننی و تصادفی نیست و چنین نگاهی به پژوهش جفای به آن است. وی ارزشیابی تحقیق را ضروری برشمرد و گفت: باید به این سووال پاسخ داد که تحقیق به کدام سمت و سو می‌رود، چه گروهی را هدف قرار داده، آیا از اعتبار لازم برخوردار است و آیا نتیجه تحقیق کاربردی هست؟ او با اشاره به توسعه کمی و کیفی تحقیقات در ایران، اخلاق در پژوهش را زیربنای این توسعه دانست و گفت: اپیدمیولوژیست‌ها اخلاق را با نگاه کلان به عدالت اجتماعی و پاسخگویی به نیازها نهادینه می‌کنند. معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: اگر دانشگاههای علوم پزشکی براساس روش‌های علمی و مشارکت همه ذی نفع‌ها اولویت‌های پژوهش را تعیین و آنها را هدایت کنند این یک شاهکار مدیریتی است. وی گفت: اینکه پژوهش را فقط بر اساس نیاز پژوهشگر هدایت کنیم یک خطا است. ملک افضلی افزود: جامعه هم باید رشد و آگاهی یابد و درخواست کند که کارهایی که برای آن انجام می‌شود براساس دانش، علم و شواهد باشد. وی بر ضرورت تعمیم تفکر پژوهش و فرهنگ علمی به جامعه تاکید و اعلام کرد: به زودی کارگاههای انتقال دانش به عمل در کشور برپا می‌شود. وی نقش اپیدمیولوژیست‌ها را در این راستا موثر ارزیابی کرد و گفت: ما نگران این هستیم که این متخصصین نه در مراکز تحقیقاتی هستند و نه ساختارهای مدیریتی از آنها بهره می‌برند. وی تصمیم‌سازی را از دیگر توانایی‌های اپیدمیولوژیست‌ها عنوان کرد و افزود: تصمیم‌سازی باید براساس شواهد باشد و اپیدمیولوژیست‌ها باید این شواهد را بوجود آورند. ملک افضلی تاکید کرد: اگر سیاستگذاران کشور براساس شواهد تصمیم‌سازی نکنند خسارت‌های زیادی بر جای خواهد ماند. معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به کار گرفتن نتایج پژوهش را از مباحث جدی مدیریت پژوهش بیان کرد و گفت: اپیدمیولوژیست به دلیل زمینه علمی که دارا هستند نباید خود را دور نگه دارند. وی افزود: حضور اپیدمیولوژیست‌ها در عرصه عمل ناکافی است و لذا هر مرکز تحقیقاتی که راه اندازی می‌شود باید یک اپیدمیولوژیست عضو موسس آن باشد. سومین کنگره اپیدمیولوژی ایران که امروز در کرمان گشایش یافت تا ‪۲۱‬ اردیبهشت ادامه دارد.

بسیج دانشجویی :اولین کرسی نظریه پردازی را برگزارکرد

به همت بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران، به منظور ارتقاء‌فرهنگ و تولید علم، نشست اولین کرسی نظریه پردازی برگزار گردید . به گزارش روزسه شنبه خبرنگارایرنا، در این همایش که در راستای فرامین و فرمایشات رهبر معظم انقلاب در حوزه جنبش نرم افزاری برگزار شد، برپایی نخستین کرسی نظریه پردازی در دانشگاه بررسی گردید. در این همایش که با موضوع تاملی برمفهوم نظریه پردازی و مدیریت و سازمان برگزارگردید، صاحب نظران و اساتید فن به سخنرانی پرداختند که مورد استقبال دانشجویان و علاقه مندان در این زمینه قرار گرفت .

چهل و ششمین کنگره علمی سالانه انجمن دندانپزشکی ایران

چهل و ششمین کنگره علمی سالانه و سیزدهمین کنگره بین‌المللی انجمن دندانپزشکی ایران از ‪ ۱۳‬تا‪ ۱۶‬تیرماه امسال در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار می‌شود. انجمن دندانپزشکی ایران روز یکشنبه با ارسال نمابری به گروه علمی ایرنا با اعلام این خبر به نقل از دکتر "علی یزدانی" رییس انجمن دندانپزشکان ایران افزود:این کنگره با حضور بیش از ‪ ۳۵۰۰‬دندانپزشک و با هدف ارتقای سطح علمی همکاران دندانپزشک و حرف وابسته به دندانپزشکی و نیز ارایه آخرین دستاوردهای رشته دندانپزشکی برپا می‌شود. وی با اشاره به اینکه "نقش دندانپزشکی در ارتقای کیفیت حیات" محور اصلی کنگره چهل و ششم است یادآور شد:رشته‌های ارتودنسی ،رادیولوژی ، دندانپزشکی کودکان،کنترل عفونت،پریودنتولوژی ،پاتولوژی ،بیماری‌های دهان و دندان،ایمپلنت‌های دندانی،جراحی،اندونتیکز (درمان ریشه دندان)، دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی و نیز پروتزهای دندانی از عمده محورهای کنگره امسال است.دکتر یزدانی اضافه کرد:همزمان با برپایی این کنگره ،بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی تجهیزات ،مواد و لوازم دندانپزشکی برپا می‌شود که آخرین دستاوردهای این رشته را به دندانپزشکان ارایه خواهد کرد. وی افزود:برخلاف سال‌های گذشته که نمایشگاه بین‌المللی تجهیزات ، مواد و لوازم دندانپزشکی در محل دایمی نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شد،امسال به دلیل ایجاد محدودیت و ناهماهنگی‌هایی از سوی مسئولان نمایشگاه بین‌المللی ،نمایشگاه مذکور که همیشه بزرگترین نمایشگاه دندانپزشکی خاورمیانه بوده ،متاسفانه با ابعاد کوچکتر در محل اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار می‌شود. علاقه مندان به کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به پایگاه اینترنتی این انجمن به نشانی ‪ WWW.idaweb.org‬مراجعه کنند.

استفاده از عینک آفتابی یک ضرورت است

با فرا رسیدن تابستان، چشمها در معرض خطرات تشعشع ماورای بنفش قرار گرفته است. پایگاه اینترنتی "نیوز" روز شنبه نوشت:اگر چشمها به مدت طولانی در معرض این تشعشع قرار گیرد، سطح رویی چشم می‌سوزد و عوارضی همچون "آب مروارید"، "ضعف بینایی" و "لکه در چشم" به وجود می‌آورد. "نیوز" به نقل از "دانیل گارت" معاون یک موسسه پیشگیری از کوری در آمریکا نوشت:"هرچه از نگهداری و محافظت همه روزه چشمهابگوییم،کم گفته‌ایم. حتی وقتی که هوا ابری است، تشعشعات خطرناک فرابنفش خورشید، آثار خود را روی چشم، بر جای می‌گذارد."
"گارت" تاکید می‌کند که آثار ناگوار تشعشعات فرابنفش بر روی چشم، به مرور زمان ایجاد می‌شود." وی می‌گوید: درست است که عینک آفتابی چشم را محافظت می‌کند، اما موقع خرید عینک به نوع آن باید توجه شود. نباید تصور شود که وجود یک سایه در عینک آفتابی، چشم را از تشعشعات خورشید نگاه می‌دارد. اما محافظت از چشم هزینه زیادی ندارد، زیرا عینک‌های زیادی وجود دارند که قادرند از ‪ ۹۹‬تا ‪ ۱۰۰‬درصد تشعشعات خورشید، جلوگیری کنند. افرادی که چشم خود را برای بیماری "آب مروارید" یا بیماریهای شبکیه چشم، عمل کرده‌اند یا افرادی که از داروهایی همچون "تتراساکلین"،"قرصهای کنترل موالید" و "داروهای آرام بخش" استفاده می‌کنند، در برابر تشعشعات ماورای بنفش خورشید، آسیب پذیرتر هستند. همچنین کودکان نسبت به بزرگ سالان، در مقابل این تشعشعات آسیب پذیرتر هستند، زیرا آنها مایلند بیشتر در فضای باز بازی کنند. به همین دلیل، والدین موظف هستند که براساس موارد زیر از چشم آنان محافظت کنند: * خرید عینک آفتابی برای محافظت چشم در مقابل تشعشع ماورای بنفش خورشید * از کلاه لبه دار استفاده شود * علاوه بر مناسبت عینک با صورت، باید مراقب بود که چشم، از زوایای کنار عینک نیز، صدمه نبیند.

بارش باران مصنوعی در چین

متخصصان هواشناسی چین موفق شدند با استفاده از مواد شیمیایی سنگین‌ترین باران سال را در پکن ببارند. این کار به رفع خشکسالی و برطرف شدن غبار از پایتخت چین کمک کرد. به گزارش پایگاه اینترنتی آسوشیتدپرس، متخصصان اداره تغییر آب و هوا پکن هفت گلوله موشک حاوی ‪ ۱۶۳‬قطعه ید نقره در اندازه‌های یک نخ سیگار را به طرف آسمان شهر پکن شلیک کردند. به گزارش خبرگزاری شین هوا چین، این واکنش موجب بارش باران شدیدی شد که سنگین‌ترین باران سال محسوب می‌شود و به رفع خشکسالی ، رطوبت خاک ، برطرف شدن غبار هوا و بهبود کیفیت هوا در پکن کمک کرد. هرچند این شیوه در بسیاری از نقاط جهان معمول نیست، اما چین دهها سال است به فکر بارش باران مصنوعی است و گاهی در منطقه کم آب شمال از آن استفاده می‌کند. در مورد کاربرد این شیوه در جامعه علمی اختلاف نظر وجود دارد. در سال ‪ ۲۰۰۳‬انجمن علوم آمریکا دانش بکار رفته در این شیوه را بسیار سست عنوان کرد.


مطالعه در نور کم سبب خستگی و آسیب چشم‌ها می‌شود

یک جراح و متخصص بیماری‌های چشم گفت : مطالعه در نور کم سبب خستگی و آسیب چشم‌ها می‌شود. دکتر " شاهرخ میلان " روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا مرکز استان تهران افزود: چرا که نور کم سبب کاهش اتوماتیک‌وار پلک زدن، خشکی چشم‌ها و در نهایت بروز قرمزی و سوزش چشم‌ها می‌شود. وی اظهارداشت: مطالعه بهتر است در طول روز، روی میز و با رعایت فاصله حدود ‪ ۴۰‬سانتی‌متر صورت گرفته و از مطالعه کردن در حالت راه رفتن، دراز کشیدن و یا در اتومبیل به دلیل بروز آسیب در چشم‌ها، خودداری شود. وی افزود: مطالعه کردن در نیمه شب نیز، سبب وارد شدن فشار به عضله و عدسی چشم‌ها و در نهایت بروز نزدیک بینی در فرد می‌شود. میلان گفت: استراحت، خواب و استفاده درست از تلویزیون و رایانه از دیگر عوامل محیطی موثر بر روی بینایی و سلامت چشم است. این متخصص افزود: تلویزیون و رایانه به منظور کاهش ضرر رسانی بر روی چشم‌ها بهتر است از نوع ال‌سی‌دی باشد چرا که انواع تلویزیون و رایانه با لامپ تصویر دارای اشعه فرابنفش بوده که سلامت چشم را تهدید می‌کند. میلان اظهارداشت: در کودکان نیز انجام بیش از یک ساعت بازی رایانه‌ای و تلویزیونی سبب تحریک چشم‌ها، ضعف بینایی و حتی بروز تیک‌های عصبی می‌شود. وی با اشاره به میزان استراحت لازم برای چشم‌ها، افزود: چشم‌ها حداقل به شش ساعت استراحت کامل نیاز دارد اما بهترین میزان استراحت برای چشم هشت ساعت است. عضو آکادمی چشم پزشکان آمریکا گفت: عینک‌های دارای خاصیت ضدفرابنفش تا ‪ ۴۰۰‬نانومتر و خاصیت آنتی‌رفلکس، مناسب‌ترین عینک برای محاظفت چشم‌ها در برابر اشعه تلویزیون، رایانه و رفع خستگی ناشی از مطالعه و بازتاب‌های محیطی هستند. میلان افزود: اشعه خورشید عامل محیطی دیگری است که در طول سال بخصوص در تابستان به‌دلیل نازک شدن لایه ازن و چندین برابرشدن میزان اشعه فرابنفش سمی آفتاب که به سطح زمین می‌رسد، سبب آسیب چشم‌ها می‌شود. وی یادآور شد: مورد تشعشع نور قرار گرفتن چشم‌ها از سطح آب و تشعشعات ناشی از برف نیز می‌تواند سبب بروز آسیب‌های جدی چشمی در فرد می‌شود که بر این اساس استفاده از عینک آفتابی استاندارد در هنگام مواجه بااشعه خورشید ضروری است.

نقاط کوانتومی با یکدیگر صحبت می‌کنند

دانشمندانی که امیدوارند از نقاط کوانتومی به عنوان واحدهای ساختمانی نسل جدید رایانه‌ها استفاده نمایند، روشی برای ایجاد ارتباط مابین آنها پیدا نموده‌اند. نشریه فناوری نانو در شماره جدید نوشت: الاحمدی، دانشجوی دکترای دانشگاه اوهایو با همکارانش یافته‌های مربوط به این تحقیق را در شماره اخیر مجله ‪ Applied Physics Letters‬به چاپ رسانده و می‌گوید: "اساسا نقاط کوانتومی با همدیگر صحبت می‌کنند." این نقاط بلورهای کروی مهندسی شده‌ای با قطر حدود ‪ ۵‬نانومتر می‌باشند. اگر بخواهیم مقایسه‌ای انجام دهیم، می‌توانیم بگوییم که قطر متوسط یک سلول زیستی حدود ‪ ۱۰۰۰‬نانومتر می‌باشد. محققان بر این باورند که نقاط کوانتومی می‌توانند در توسعه فناوری نانو بسیار سودمند باشند، چرا که این نقاط تطبیق پذیر و یک شکل می‌باشند و این امر باعث می‌شود تا تغییرات و معایب احتمالی مواد حذف شوند. محققان در تحقیق اخیر برای اولین بار از یک مدل تئوری استفاده نموده و نشان دادند که چگونه تابش انرژی نوری بر روی نقاط کوانتومی باعث می‌شود آنها بالافاصله به صورت منسجم انرژی را منتقل نمایند. آنها دریافتند که اگر نقاط کوانتومی را در یک فاصله مشخص نسبت به همدیگر (بزرگ تر از شعاع نقاط) قرار دهیم، امواج نور میان این نانوبلوره‌ا با یک الگوی ثابت حرکت می‌نمایند.در تحقیق قبلی هنگام انتقال امواج میان این ذرات، طول موج آنها تغییر نموده و یا مبادله انرژی به صورت نامنظم صورت می‌گرفت و این امر موجب ایجاد اختلال در ارتباط میان نقاط کوانتومی می‌شد.

عرضه لوح‌های فشرده در زمینه فناوری نانو

ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در راستای ترویج این فناوری و کمک به محققان و مراکز آموزشی و دانشگاههای کشور، تعدادی لوح فشرده با موضوعات گوناگون در زمینه فناوری نانو در اختیار عموم قرار داده است. نشریه فناوری نانو در شماره جدید خود نوشت: این مجموعه شامل ‪ ۸‬عدد فیلم مرتبط با فناوری نانو (دوبله شده)، ‪ ۷‬لوح فشرده فایل‌های ارائه شده در سمینارهای داخلی ، ‪ ۲‬لوح مربوط به سخنرانی‌های دانشمندان خارجی و ‪۲‬ لوح جزوات آموزشی در زمینه فناوری نانو می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه دریافت فرم تقاضا به سایت ستاد ‪ http://www.nano.ir‬مراجعه نمایید.



همایش آینده پژوهی، فناوری و چشم انداز توسعه برگزار می‌شود

همایش آینده پژوهی ، فناوری و چشم انداز توسعه دوم و سوم خرداد ‪۸۵‬ از سوی پژوهشکده فناوری‌های نو در محل دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار می شود. نشریه فناوری نانو در شماره جدید خود با اعلام این خبر ، افزود، این همایش بر آن است که ضمن معرفی روش‌های آینده پژوهی، به تحلیل و بررسی زوایای مختلف سند چشم انداز توسعه جمهوری اسلامی ایران بپردازد و در سطح سازمانی ، ملی و بین‌المللی روش‌ها و نقشه راه تحقق اهداف این سند را بررسی کند. محورهای همایش شامل روش‌ها و مباحث آینده پژوهی و آینده نگاری ملی و منطقه‌ای و جهانی کوتاه مدت و بلند مدت ، بررسی فناوری‌های نو پدید و اثر توسعه‌ای آنها، بررسی جوانب در زمینه‌های سند چشم انداز، روش‌های پیگیری و نظارت بر تحقق سند چشم انداز، سند چشم انداز و سیاست‌های ملی و تعاملات بین‌المللی خواهد بود .علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به پایگاه اطلاع رسانی همایش ‪ www.fstvd.ir‬مراجعه کنند.


مسابقه ‪ ۲۱‬هزار پوندی گوگل برای کسب بهترین برنامه نویس

بر اساس گزارش‌های اعلام شده مقامات شرکت گوگل به دنبال بهترین برنامه نویس در کشورهای اروپا هستند. به گزارش سایت ایتالیایی ‪ ،KATAWEB‬بر این اساس مقامات این شرکت برای یافتن بهترین برنامه نویس مسابقه‌ای را تدارک دیده اند. این مسابقه در سه مرحله برگزار می‌شود که در مرحله نخست ‪ ۵۰۰‬برنامه نویس برتر معرفی می‌شوند. در مرحله دوم از بین ‪ ۵۰۰‬نفر، ‪ ۲۰۰‬انتخاب می‌شوند و در نهایت ‪ ۵۰‬نفر برتر برای انتخاب نهایی راهی می‌شوند.شرکت گوگل برای برنده این مسابقه جایزه ‪ ۲۱‬هزار پوندی در نظر گرفته و این برنده می‌تواند در یکی از شعب این شرکت در کشورهای اروپا استخدام شود. بر این اساس مقامات شرکت گوگل اعلام کردند که شرکت‌کنندگان در این مسابقه می‌توانند به پایگاه اینترنتی ‪ WWW.CODE JAM COMPETITION.COM‬وارد مسابقه شوند. در این سایت سووالاتی مربوط به برنامه ریزی کامپیوتری مطرح شده که باید پاسخ دهند و با ثبت نام و نام خانوادگی و ایمیل شانس خود را امتحان کنند.

ابداع باتری‌های جدید بر پایه فناوری نانو

محققان موسسه فناوری ماساچوست مدعی هستند که در شرف نخستین تغییر اساسی در طراحی باتری‌ها هستند. به گزارش آخرین شماره فناوری نانو، تغییراتی که مانند ان از قرن نوزدهم به بعد در زمینه طراحی باتری وجود نداشته است. طبق گزارش منتشرشده ‪ JOEL E SCHINDALL‬از آزمایشگاه ‪ MIT‬آنها تواسته‌اند با استفاده از فناوری نانو نخستین تغییرات اساسی در طراحی و تولید اقتصادی تر باتری‌ها را در ‪ ۱۰۰‬سال اخیر ارایه دهند. محققان این آزمایشگاه با استفاده از نانولوله‌ها در ساختار باتری ها موفق به ساخت باتری‌هایی با قابلیت ذخیره بالای انرژی شدند که آن را ابر خازن نامیده اند. خازن‌ها انرژی را به صورت میدان الکتریکی ذخیره می‌کنند و در نتیجه نسبت به باتری‌های استاندارد که انرژی را به صورت واکنش شیمیایی ذخیره می کند کارایی بیشتری دارد. ابرخازن ها، خازن‌هایی هستند که سلول‌های ذخیره انرژی آن انرژی زیادی را به شکل سریعی آزاد می‌کنند و معمولا در وسایل نقلیه دارای پیل سوختی به عنوان تامین‌کننده سریع انرژی فوق‌العاده زیاد در ترافیک‌ها و بالا رفتن از کوه استفاده می‌شود. یافته‌های اخیر این گروه تحقیقاتی در پانزدهمین همایش بین‌المللی خازن‌های دولایه و ادوات هیبریدی ذخیره انرژی در فلوراید ارایه شده است.

نخستین روبوت خانگی چین ساخته شد

محققان چینی روبوتی بی‌نظیر در نوع خود ساختند و با توجه به خدماتی که ارایه می‌کند ، روبوت خانگی نام گرفته است. به گزارش روز دوشنبه خبرگزاری شین هوا، این روبوت می‌تواند خدمات ویژه‌ای به خانواده‌ها ارایه کند. این روبوت را می‌توان به اینترنت متصل کرد و اخبار و گزارش وضع آب و هوا را از طریق آن دریافت نمود. این روبوت که ‪ ۸۰‬سانتیمتر ارتفاع دارد، قادر به حرکت بوده، از موانع به آسانی عبور می‌کند و طبق دستورهایی که به آن داده می‌شود ، کارها را انجام می دهد. این روبوت را شرکت " شین سونگ " شهر " شن یانگ " در شمال شرق چین ساخته است و خدمات آموزشی - تفریحی نیز ارایه کرده و به تامین امنیت خانه کمک می کند.در گزارش خبرگزاری چین نسبت به این‌که این روبوت چگونه تامین امنیت خانه را تضمین می‌کند ، اشاره نشده است.


قرارداد نخستین زن گردشگر فضایی ایران با آژانس فضایی روسیه

یک مقام آژانس فدرال فضایی روسیه گفت: "انوشه انصاری" بعنوان نخستین زن گردشگر فضایی، بهار سال ‪ ۲۰۰۷‬میلادی به ایستگاه فضایی بین‌المللی سفر خواهد کرد. "آلکسی کراسنوف" روز جمعه در جمع خبرنگاران در مسکو گفت: "انصاری" که یک ایرانی تبار تبعه آمریکا است، با آژانس فدرال فضایی روسیه قرارداد امضا کرده و در حال انجام تمرینات در یکی از مراکز مجموعه صنایع فضایی انرژی روسیه است. کراسنوف گفت: انصاری ممکن است پاییز امسال بعنوان نفر ذخیره گردشگر ژاپنی بنام "دایسوکه انوموتو"، شش ماه زودتر این سفر را انجام دهد. هزینه این سفر فضایی همچون سفرهای مشابه در گذشته ‪ ۲۰‬میلیون دلار خواهد بود. یک منبع آژانس فضایی فدرال روسیه به خبرگزاری ایتارتاس گفت: خانم انصاری و گردشگر فضایی ژاپنی ، محفظه ویژه کشتی فضایی سایوز و لباس فضانوردی را مورد آزمایش قرار دادند.