مرکز تحقیقات علمی بسیج دانشجویی استان کرمان

اولین پایگاه خبری و اطلاع رسانی حوزه علم و پژوهش و فناوری در استان کرمان -- تلفکس :۲۴۴۵۰۸۰-۰۳۴۱

مرکز تحقیقات علمی بسیج دانشجویی استان کرمان

اولین پایگاه خبری و اطلاع رسانی حوزه علم و پژوهش و فناوری در استان کرمان -- تلفکس :۲۴۴۵۰۸۰-۰۳۴۱

آمریکا قادر نیست به برنامه هسته‌ای ایران حمله کند

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس از پورتراجایا، اظهارات "منوچهر متکی" در شرایطی اعلام می‌شود که جنبش عدم تعهد نیز از حق جمهوری اسلامی ایران برای توسعه فن‌آوری هسته‌ای برای مصارف صلح‌آمیز دفاع کرده است. متکی در مصاحبه با آسوشیتدپرس در حاشیه اجلاس وزرای خارجه عدم تعهد (NAM) با زیر سوال بردن توانایی واشنگتن در حمله به تاسیسات هسته‌‌ای جمهوری اسلامی ایران همچنین اعلام کرد آمریکا در اتخاذ سیاست‌های مربوط به هسته‌ای دارای معیار دوگانه است. وزیر امور خارجه کشورمان اتخاذ رویکرد یکجانبه را از سوی آمریکا غیرقابل قبول خواند و تاکید کرد ایران از حمله نظامی آمریکا نمی‌هراسد.
متکی تصریح کرد: «آنها نمی‌توانند این کار را انجام دهند. آمریکا در موقعیتی نیست که بتواند بحران دیگری را به مالیات‌دهندگان کشور خود تحمیل کند.» وی افزود: «آنها در عراق و افغانستان به مشکلات فراوانی برخورده‌اند و در موقعیتی نیستند که بتوانند بحران تازه‌ای در منطقه ایجاد کنند.» این در حالی است که 114 عضو جنبش عدم تعهد که بیشتر آنها را کشورهای در حال توسعه تشکیل می‌دهند در بیانیه‌ خود از برنامه هسته‌ای ایران حمایت کرد و توسعه،‌ تحقیق، تولید و استفاد از انرژی هسته‌ای برای مصارف صلح‌‌آمیز را حق مسلم همه کشورها عنوان کرد.
منوچهر متکی همچنین درباره چارچوب پیشنهادی اروپا برای ترغیب تهران به دست برداشتن از برنامه غنی‌سازی اورانیوم تاکید کرد، برای این که ایران این چارچوب را بپذیرد جامعه بین‌‌الملل باید دو پیش‌شرط را مدنظر قرار دهد. متکی خاطر نشان کرد: «نخست آن که حق اساسی ایران برای برخورداری از فن‌آوری هسته‌ای به رسمیت بشناسد و دوم معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای "ان‌پی‌تی" را تقویت کند.» وزیر امور خارجه ایران یادآور شد: «تنها در این شرایط ما در موقعیتی هستیم که همکاری کنیم. در غیر این صورت اگر آنها حق‌ایران را برای برخورداری از فن‌آوری هسته‌ای نادیده بگیرند ما چگونه می‌توانیم پذیرای این امر باشیم.» متکی در واکنش به اظهارات وزیر امور خارجه اسرائیل درباره اعمال تحریم اقتصادی بر ایران افزود:‌ «اسرائیل چیست؟ چنین کشوری وجود ندارد و ایران اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد.»
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد