مرکز تحقیقات علمی بسیج دانشجویی استان کرمان

اولین پایگاه خبری و اطلاع رسانی حوزه علم و پژوهش و فناوری در استان کرمان -- تلفکس :۲۴۴۵۰۸۰-۰۳۴۱

مرکز تحقیقات علمی بسیج دانشجویی استان کرمان

اولین پایگاه خبری و اطلاع رسانی حوزه علم و پژوهش و فناوری در استان کرمان -- تلفکس :۲۴۴۵۰۸۰-۰۳۴۱

متن پیش‌نویس تصویب نشده شورای امنیت درباره فعالیتهای هسته ای

شورای امنیت سازمان ملل درباره پیش‌نویس بیانیه‌ای که از ایران می‌خواهد تعلیق کامل و مداوم همه فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی اورانیوم را به اجرا درآورده و ساخت تاسیسات تحقیقاتی هسته‌ای جدید را متوقف کند، بحث کردند.به گزارش خبرگزاری آلمان (دپ‌آ) از نیویورک، در این متن از محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواسته شده طی 14 روز درباره پایبندی ایران به درخواست‌ها برای تعلیق فعالیت‌های هسته‌ایش گزارش دهد که البته این زمان محدود از سوی چندین عضو شورای امنیت رد شده است. این متن مورد حمایت کامل اعضای دائم شورای امنیت قرار ندارد و چین و روسیه خواستار ادامه مذاکرات با ایران شده‌اند. پیش‌نویس این بیانیه که قرار است توسط 15 عضو شورای امنیت مورد بحث قرار بگیرد، بدین شرح است:
- با اشاره به اینکه متاسفانه دولت ایران فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی را از سر گرفته و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به حال تعلیق درآورده است، شورای امنیت از ادامه تلاشهای فنی و بی‌طرفانه آژانس برای حل مسائل باقیمانده در ایران حمایت می‌کند. - از ایران می‌خواهد گامهایی را برای اطمینان از هدف صرفا صلح‌آمیز برنامه هسته‌ایش و پایبندی کامل به ملزومات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بردارد. - درخواست‌های خاصی را برای اعمال دوباره تعلیق مداوم و کامل همه فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی اورانیوم و بازفرآوری شامل تحقیق و توسعه مطرح می‌کند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید قادر به راستی‌آزمایی تعلیق باشد. - خواستار تجدید نظر در ساخت رآکتور تحقیقاتی آب سنگین می‌شود. - خواستار تصویب و اجرای کامل و به موقع پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای به منظور انجام بازرسی‌های سرزده در ایران توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. خواستار ازسرگیری اجرای پروتکل الحاقی می‌شود که ایران در دسامبر 2003 آن را امضا کرد و همچنین پایبندی به مقررات پروتکل‌ می‌شود. - از ایران می‌خواهد اقدامات شفاف‌سازی را انجام داده و با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فعالانه همکاری کند.
- اعلام می‌کند تعلیق کامل و دائم برای اعتمادسازی و حل مسائل باقیمانده لازم است. - بار دیگر تایید می‌کند تولید تسلیحات هسته‌ای، شیمیایی و بیولوژیک و وسائل انتقال آن تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌المللی محسوب می‌شود.
- هشدار می‌دهد سر باز زدن ایران از تعلیق برنامه‌های غنی‌سازی، نگرانی بین‌المللی را تشدید می‌کند. پایبندی ایران به الزومات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌تواند منجر به راه حلی مورد مذاکره شود و تضمین کند که برنامه هسته‌ای ایران در جهت مقاصد صرفا صلح‌آمیز است. دیپلماتها گفتند اعضای شورای امنیت برای برگزاری نشست غیررسمی روز پنج‌شنبه و نشست رسمی روز جمعه به توافق رسیده‌اند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد