نظام آموزشی ترکیبی یک پروسه و فرآیند است و تنها یک جریان نیست. این نظام از سه ویژگی عمده تعامل، جذابیت و سادگی برخوردار است و از پیامدهای آن می توان به حذف ارتباط حضوری، عدم برابری دسترسی به تکنولوژی، سواد کامپیوتر و ... اشاره کرد. به گزارش مهر، "غفاری" در اولین گردهمایی دانش پذیران دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در محل مرکز همایش های بین المللی سازمان صدا و سیما، گفت: تاکنون دانشگاه تهران، شیراز، علم و صنعت ایران و دانشکده صدا و سیما از برگزاری دوره های آموزشی از راه دور استقبال کرده اند و دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی به عنوان پنجمین دانشگاه در راه اندازی این دوره ها وارد شده است که تعداد دانش پذیران در حدود 7 هزار نفر است.وی فرهنگ شفاهی و فرهنگ مکتوب را به عنوان دو دوره تاریخ تمدن بشر یاد کرد و افزود: عصر امروز، عصر ارتباطات و انفجاراطلاعات است و به تعریفی بهتر عصر جامعه اطلاعاتی است که مبتنی بر رسانه های همگانی است.قائم مقام موسسه فرهنگی سروش اضافه کرد: در عصر جامعه اطلاعاتی از عصر ارتباطات صرف باید فراتر رفت و به کمک توسعه دانش، خلاقیت و تولید اطلاعات به افزایش حجم تولیدات علمی پرداخت. وی در توصیف جامعه اطلاعاتی خاطرنشان کرد: اینترنت به عنوان یک ضرورت برای بشری که در جامعه اطلاعاتی زندگی می کند مطرح است و توسعه و کاربرد عمیق شبکه های ارتباطی، پیام های دیجیتالی و ایجاد زمینه هایی برای مشاغل جدید از پیامدهای ظهور جامعه اطلاعاتی است."غفاری" آموزش را یکی از رسالت های رسانه های همگانی خواند و گفت: آموزش رسمی در دانشگاه ارائه می شود و آموزش تکمیلی از رسانه ها انتقال پیدا می کند. باید نقش آموزش موازی، مکمل و دائمی برای رسانه ها وجود داشته باشد.قائم مقام موسسه فرهنگی سروش خاطر نشان کرد: در جامعه اطلاعاتی هیچ کس فارغ التحصیل نیست و تحول نظام آموزشی ترکیبی در جامعه دانش محور باعث می شود که مسائلی از جمله کنکور، محدودیت فضای آموزشی، کیفیت و امکانات پایین و ناکافی آموزش، مشکلات فرهنگی دوری از خانواده ها و تمرکزگرایی دانشگاهها در فرآیند یاد گیری و یاددهی، کوچکترین تاثیر مخل کننده ای را نداشته باشد. | |
|