مرکز تحقیقات علمی بسیج دانشجویی استان کرمان

اولین پایگاه خبری و اطلاع رسانی حوزه علم و پژوهش و فناوری در استان کرمان -- تلفکس :۲۴۴۵۰۸۰-۰۳۴۱

مرکز تحقیقات علمی بسیج دانشجویی استان کرمان

اولین پایگاه خبری و اطلاع رسانی حوزه علم و پژوهش و فناوری در استان کرمان -- تلفکس :۲۴۴۵۰۸۰-۰۳۴۱

مروری بر توسعه فناوری نانو در آمریکا

سرمایه گذاری درتحقیق و توسعه نانو درسال 2007 نسبت به سال 2001در حدود 175 درصد یعنی به 1.3 میلیارد دلار ، افزایش ‌یافته است. دولت بوش طی یک برنامه 6 ساله در مجموع مبلغ 5/6 میلیارد دلار ، جهت توسعه فناوری نانو سرمایه گذاری می کند. پیش بینی می شود که سرمایه گذاری درتحقیق و توسعه نانو درسال 2007 نسبت به سال 2001در حدود 175 درصد یعنی به 1.3 میلیارد دلار ، افزایش ‌یابد. دولت بوش طی یک برنامه 6 ساله درمجموع مبلغ 5/6 میلیارد دلار ، جهت توسعه فناوری نانو سرمایه گذاری می کند. بنا به پیش‌بینی‌های انجام شده درسال 2015 ارزش کالاها و خدماتی که در آنها از نانو استفاده شده است در حدود 1 تریلیون دلار می باشد، بطوریکه نیمی از محصولات جدید توسط ذرات نانو و با بکارگیری از علم فناوری نانو ساخته خواهد شد. همچنین فناوری نانو قابلیت ایجاد 2 میلیون فرصت شغلی را دارد. فناوری‌نانو در زمینه‌های فیزیکی، زیستی و پزشکی پیشرفت‌های بسیاری را حاصل کرده و بسیاری از محققین هم در سراسر جهان به بررسی دقیق این موضوع و ریسک‌های موجود در این زمینه پرداخته‌اند. فناوری‌نانو شامل تصویر برداری، اندازه‌گیری و تولید اجسام در اندازه‌های بین 1 تا 100 نانومتری است. یک نانومتر یک میلیاردم متر است و ضخامت یک ورق کاغذ در حدود 100.000 نانومتر است. بنا به اظهارات ادوارد سامولسکی یکی از شیمیدانان دانشگاه کارولینای شمالی "طبیعت انسان، ما را وادار به بررسی تغییرات ژنتیکی، ترکیبات هسته‌ای، هسته سلول‌ها و سایر مباحث مربوط می‌کند." این محقق به مدت یک سال به بررسی این موضوع پرداخت و اضافه کرد که در حال حاضر ابزارهایی موجود است که از اتم‌ها می‌توان ساختارهای نانویی ساخت. همچنین در پیش‌بینی ریسک‌های موجود درمسیر تجاری‌سازی این فناوری پیشرفتهایی حاصل شده است. در حال حاضر در حدود 80 کالای تولید شده نانویی وارد بازار شده که از جمله آن می‌توان محصولات ضدزنگ، لوازم آرایشی، کرم های ضد آفتاب‌ ، راکت‌های تنیس ، توپ‌های گلف، لباس‌های جراحی، فیلترهای تصفیه آب، لایه محافظ نور در عینک‌ها و اتومبیل ها وبسیاری موارد دیگر را نام برد. بیش از 600 ترکیب شیمیایی، مواد اولیه، فناوری جدید رسانش دارو و ابزارهای نرم‌افزاری مدرن در تحقیقات تکنولوژی نانو بکار برده شده است.
در سال 1959 نانوتکنولوژی توسط ریچارد فایمن برنده جایزه نوبل فیزیک و پروفسور موسسه فناوری کالیفرنیا مورد بحث قرار گرفت. او به بررسی ماشین‌های مولکولی که از ذرات اتمی ساخته شده بود، پرداخت. نزدیک به دودهه بعد، اصطلاح فناوری نانو برای اولین بار ازطریق یک مقاله علمی توسط Eric Drexler در وب سایت موسسه Foresight Nanotech مطرح گردید. در سال 1981، میکروسکوپ‌های STM (میکروسکوپ تونلی روبشی ) ساخته شد ، که به دانشمندان اجازه بررسی جزئیات ساختارهای اتمی را داد. در سال 1985 کربن خالص با شکل کروی و اسفنجی کشف شد. اولین دانشگاه فناوری نانودر سال 1988 تاسیس گردید. نانوتیوپ‌های کربنی نیز در سال 1991 کشف شد. در سال 1993 دفتر علم و فناوری کاخ سفید آمریکا گزارشی را در مورد فناوری‌نانو مولکولی و ساختارهای مولکولی ارائه کرد. وازسال1997 برنامه های دولت آمریکا برای توسعه فناوری‌ نانو بطور منظم آغاز شد. که ازآن جمله می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
شروع فعالیت ناسا جهت فعالیت در زمینه فناوری‌نانو.
برگزاری اولین کنفرانس NSF
تشکیل اولین شرکت فناوری‌نانو با نام Zyvex در تگزاس
ساخت اولین ابزار نانو دارو مربوط به بحث DNA
تشکیل موسسه ملی نانوی آمریکا و 25 دفتر نمایندگی تحقیق و توسعه نانو بدستور دولت کلینتون
پیش بینی می شود که سرمایه گذاری درتحقیق و توسعه نانو درسال 2007 نسبت به سال 2001در حدود 175 درصد یعنی 3/1 میلیارد دلار ، افزایش ‌یابد. دولت بوش طی یک برنامه 6 ساله درمجموع مبلغ 5/6 میلیارد دلار ، جهت توسعه فناوری نانو سرمایه گذاری می کند. بنا به پیش‌بینی‌های انجام شده درسال 2015 ارزش کالاها و خدماتی که در آنها از نانو استفاده شده است در حدود 1 تریلیون دلار می باشد، بطوریکه نیمی از محصولات جدید توسط ذرات نانو و با بکارگیری از علم فناوری نانو ساخته خواهد شد. همچنین فناوری نانو قابلیت ایجاد 2 میلیون فرصت شغلی را دارد.
در اکتبر سال 2005، آژانس حمایت از محیط‌زیست آمریکا (EPA) ساخت نوع جدیدی نانوتیوب کربنی را تصویب کرد .همچنین این موسسه 32 پروژه تحقیقاتی درزمینه کاربرد فناوری نانو در حفاظت از محیط زیست با سرمایه بیش از 11 میلیون دلار در دست اجرا دارد و 12 پروژه هم به اثرات مضر فناوری نانو در محیط تمرکز دارد.
جلسه اختتامیه نشست بین المللی International Organization for Standardization(ISO ) باحضور 229 کمیته فنی درزمینه فناوری نانو در ماه نوامبر در لندن برگزار شد. در طول جلسه شرکت‌کنندگان تصمیم گرفتندگروه TC/ISO229 را جهت ایجاد استانداردهای بین‌المللی نانوتکنولوژی در غالب سه گروه کاری، اصطلاحات فنی و فهرست نامگذاری‌های علمی (توسط کانادا)، علم اوزان و مقایس‌ها (توسط ژاپن) و سلامت و امنیت محیط‌زیست (توسط آمریکا) تشکیل دهند. جهت کسب اطلاعات بیشتر پیرامون این موضوع به سیاست اینترنتی www.nano.gov مراجعه کنید.
ترجمه :مجید رمضانی - فارس

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد