مرکز تحقیقات علمی بسیج دانشجویی استان کرمان

اولین پایگاه خبری و اطلاع رسانی حوزه علم و پژوهش و فناوری در استان کرمان -- تلفکس :۲۴۴۵۰۸۰-۰۳۴۱

مرکز تحقیقات علمی بسیج دانشجویی استان کرمان

اولین پایگاه خبری و اطلاع رسانی حوزه علم و پژوهش و فناوری در استان کرمان -- تلفکس :۲۴۴۵۰۸۰-۰۳۴۱

تاثیر دعا و نماز و تکنیک تن آرامی در کاهش اضطراب افراد

تحقیقات روان شناسان ایرانی نشان می‌دهد خواندن نماز و دعا به همراه شیوه تن آرامی موثرترین روش برای کاهش اضطراب است. دکتر "حمید نجات" دکترای روانشناسی عمومی و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی و همکارانش در یک تحقیق تاثیر خواندن نماز و دعا را در کاهش اضطراب با تکنیک تن آرامی مقایسه کردند. روان شناسان و روان درمانگران بر این باورند در ایمان به خدا نیروی خارق‌العاده‌ای وجود دارد که نوعی قدرت معنوی به انسان دیندار می‌بخشد و در تحمل سختی‌های زندگی او را کمک می‌کند و از نگرانی، اضطراب و در نتیجه پیامدهای زیانباری چون افسردگی و خودکشی باز می‌دارد. این تحقیق از نوع آزمایشی بوده ، بدین منظور ‪ ۴۵‬نفر از افرادی که (طی ‪ ۹‬ماه) به کلینیک روان درمانی برای درمان اضطراب مراجعه کرده‌اند، به عنوان آزمودنی انتخاب شدند و بطور تصادفی در یکی از سه گروه ‪ - ۱‬خواندن نماز و دعا ‪ - ۲‬تکنیک تن آرامی ‪ - ۳‬ترکیب خواندن نماز و دعا و تکنیک تن آرامی قرار گرفتند.

در هر گروه ‪ ۱۵‬نفر قرار داشتند و هر آزمودنی ‪ ۱۰‬جلسه در درمان شرکت می‌کرد. پرسشنامه استفاده شده برای جمع‌آوری داده‌های مورد نیاز، پرسشنامه اضطراب "زونک" بود. از هر آزمودنی در ابتدای درمان، پیش آزمون به عمل آمد و سپس بعد از اتمام جلسات، پس آزمون نیز به عمل آمد. از آمار توصیفی و استنباطی برای تحلیل داده‌ها استفاده شد. یافته‌ها نشان می‌دهد:
‪ - ۱‬بین حضور در جلسات و کاهش اضطراب رابطه وجود دارد. ‪ - ۲‬موثرترین روش برای کاهش اضطراب روش ترکیبی خواندن نماز و دعا و استفاده از تکنیک تن آرامی است. چراکه میانگین نمرات اضطراب افراد شرکت کننده در این گروه بطور معناداری کمتر از دو گروه دیگر است. یافته‌های تحقیق حاضر با نتایج تحقیقات محققان داخل و خارج از کشور هم خوان است. این محققان می‌گویند به تازگی گرایش جدیدی در میان روان شناسان و روان درمانگران پدید آمده است تا به تاثیر عوامل فرهنگی و اجتماعی در شخصیت و نیازهای انسان بیشتر توجه شود. این گرایش طرفدار توجه بیشتر به دین برای سلامت روان و درمان بیماری‌های روانی است. این تحقیق در نخستین همایش بین‌المللی گفت و گوی علم و دین: مفهوم حیات، انسان و سلامت در تهران ارائه شد. این همایش از ‪ ۱۱‬تا ‪ ۱۳‬اردیبهشت در محل سالن اجلاس سران در تهران برگزار شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد