مرکز تحقیقات علمی بسیج دانشجویی استان کرمان

اولین پایگاه خبری و اطلاع رسانی حوزه علم و پژوهش و فناوری در استان کرمان -- تلفکس :۲۴۴۵۰۸۰-۰۳۴۱

مرکز تحقیقات علمی بسیج دانشجویی استان کرمان

اولین پایگاه خبری و اطلاع رسانی حوزه علم و پژوهش و فناوری در استان کرمان -- تلفکس :۲۴۴۵۰۸۰-۰۳۴۱

نیرومندترین چسب ساخته‌ی یک باکتری است

باکتری "‪ "Caulobacter crescentus‬برای چسباندن خود به سنگ‌های رودخانه‌ها از محکم‌ترین چسب روی زمین استفاده می‌کند. به‌گزارش روز سه‌شنبه بی‌بی‌سی، دانشمندان اکنون تلاش دارند تا چگونگی تولید این چسب را کشف کنند. این چسب قادر است کشش بسیار زیادی را تحمل کند، به گونه‌ای که یک فیل را در جای خود نگه می‌دارد. چسبندگی آن معادل دو تا سه برابر فشاری است که بهترین چسب‌های صنعتی تحمل می‌کنند. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که‌این باکتری تک سلولی بااستفاده از مولکول‌های قندی، خود را در رودخانه‌ها، جریان‌های آبی و لوله‌های انتقال آب محکم نگه می‌دارد.هنوز مشخص نیست که این چسب چگونه عمل می‌کند اما محققین احتمال می‌دهند که برخی پروتئین‌های خاص می‌باید به این قندها متصل شده باشد. "یووس برآن" باکتری‌شناس دانشگاه‌ایندیانا که‌سرپرست این تحقیق‌است،می‌گوید:
به دلیل اینکه این چسب می‌تواند بر روی سطوح خیس هم عمل کند، بنابراین کاربردهای مشخصی برای آن وجود دارد. یکی از این کاربردها استفاده از آن به عنوان چسب‌های جراحی زیست فروپاش است.
مواد زیست فروپاش موادی هستند که پس از مدتی توسط باکتری‌ها تجزیه و ناپدید می‌شوند. مهندسین نیز می‌توانند از این چسب فوق‌العاده استفاده کنند.اما تولید این چسب کار دشواری است.این چسب مانند یک تکه آدامس جویده شده، به هر چیز حتی وسایلی که برای تولید آن استفاده می‌شود، می‌چسبد. دانشمندان امیدوار هستند تا بزودی بتوانند این چسب را به تولید صنعتی رسانده، به بازار بفرستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد