مرکز تحقیقات علمی بسیج دانشجویی استان کرمان

اولین پایگاه خبری و اطلاع رسانی حوزه علم و پژوهش و فناوری در استان کرمان -- تلفکس :۲۴۴۵۰۸۰-۰۳۴۱

مرکز تحقیقات علمی بسیج دانشجویی استان کرمان

اولین پایگاه خبری و اطلاع رسانی حوزه علم و پژوهش و فناوری در استان کرمان -- تلفکس :۲۴۴۵۰۸۰-۰۳۴۱

ادامه بن بست در شورای امنیت درباره پرونده هسته‌ای ایران

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از مقر سازمان ملل در نیویورک، پنج عضو دایم شورای امنیت که روز گذشته برای مذاکره درباره واکنش به برنامه هسته‌ای ایران تشکیل جلسه داده بودند نتوانستند به پیشرفتی در این مسئله دست پیدا کنند.
اختلاف میان آمریکا، انگلیس و فرانسه در یک سو و روسیه و چین در سوی دیگر درباره اتخاذ موضعی در قبال برنامه هسته‌ای ایران که موضوع مذاکرات اعضای شورای امنیت در دو هفته گذشته بوده است، بدون هیچ تغییری همچنان ادامه دارد. با این وجود کاندولیزا رایس، وزیر امورخارجه آمریکا و برخی از دیپلمات‌های این کشور ابراز امیدواری کردند اعضای شورای امنیت به تدریج به توافق در این مسئله دست پیدا کنند. پنج عضو دارای حق وتو در شورای امنیت یعنی روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آمریکا روز گذشته نشستی را در نمایندگی آمریکا در سازمان ملل تشکیل داده بودند.
این کشورها دو روز قبل نیز در نمایندگی انگلیس در سازمان ملل تشکیل جلسه داده بودند. وانگ گوانگیا، نماینده چین در سازمان ملل با بیان آنکه "اختلافاتی در میان اعضا وجود دارد"، ابراز امیدواری کرد در آینده این کشورها بتوانند به توافقی دست یابند. وی افزود: «به عقیده من ما در حال ایجاد زمینه مشترک هستیم اما اختلافات هنوز ادامه دارد که به عقیده من این اختلافات در حوزه‌های مختلفی است. امید می‌رود در یک تا دو روز آینده تلاش کنیم این اختلافات کمتر شود.» ژان مارک دولا سابیلیر، نماینده فرانسه در سازمان ملل نیز با بیان آنکه هنوز باید مذاکرات ادامه یابد گفت: «هنوز کار زیادی باید انجام شود اما چیزی که مهم است آنکه ما باید به پیش‌نویسی مشترک برای بیانیه درباره این مسئله برسیم و ما نیز با همین هدف تلاش می‌کنیم. این مسئله چندین روز به طول خواهد انجامید و ما هنوز در حال فعالیت هستیم.»
تصمیم به تعویق نشست روز سه شنبه شورای امنیت در پی اختلاف نظر اعضا، نشان داد که آمریکا و متحدان اروپایی این کشور در نشست دوشنبه در نیویورک تا چه حد در جلب نظر روسیه و چین در همراهی با خود ناکام بوده‌اند.
یک دیپلمات نیز گفت این مسئله، ناکامی برای انگلیس، فرانسه و آمریکا است که به دنبال واکنش شدید شورای امنیت در برابر برنامه هسته‌ای ایران هستند. چین و روسیه همچنان در مخالفت خود با واکنش شدید در قبال این مسئله تاکید دارند.
به گفته دیپلمات‌ها، چین و روسیه هنوز از مخالفت خود با بیانیه‌ای شدیداللحن که از ایران بخواهد طی 14 روز فعالیت‌های غنی سازی را متوقف کرده و در پایان این مهلت آژانس گزارشی را از این مسئله به شورای امنیت ارائه دهد، دست بر نداشته‌اند. روسیه و چین با مهلت پیشنهادی مخالفت کرده و چین فرصتی بین 30 تا 45 روز را پیشنهاد کرده است. این دو کشور همچنین خواستار باقی ماندن آژانس در راس روند رسیدگی به برنامه هسته‌ای ایران شده‌اند.
به گفته یکی از دیپلمات‌های حاضر در شورا که خواست نامش فاش نشود، عدم پیشرفت قابل توجه در 10 روز آینده ممکن است کشورهای غربی را ترغیب کند تا از تلاش برای صدور بیانیه توسط ریاست شورا که نیازمند توافق تمامی 15 عضو شورا است، دست برداشته و برای تصویب قطعنامه‌ای از طریق رای‌گیری اقدام کنند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد