دانشیار گروه کتابداری و رییس کتابخانه مرکز اسناد دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به این که بیشتر ارزیابیهای انتشارات علمی ایرانیان بر اندک تولیدات علمی ایرانیان که به زبان انگلیسی در نمایههای استنادی خارجی نمایه شدهاند، تکیه داشته است، ایجاد گزارشهای استنادی نشریات علمی- پژوهشی در داخل کشور را گامی ضروری در جهت ارزیابی کل انتشارات علمی ایرانیان و تحکیم هر چه بیشتر استقلال علمی کشور عنوان کرد. به گزارش (ایسنا)، دکتر عصاره، دانشیار گروه کتابداری و رییس کتابخانه مرکز اسناد دانشگاه شهید چمران اهواز این مطلب را در حاشیه بازدید از پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی و به بهانه راهاندازی سرویس JCR پایگاه عنوان کرد و درباره جایگاه تولید علم ایران در سطح بینالمللی اظهار داشت: تحقیقات نشان میدهد که تولید علم در ایران به ویژه در سالهای اخیر از رشد بسیار خوبی برخوردار بوده است، به طوری که از تعداد انگشت شمار مقالههای ایرانی در پایگاههای ISI در سال 1972 به حدود پنج هزار عنوان مقاله در سال 2005 افزایش یافته است؛ حتی نرخ این رشد به طور نسبی از رشد تولید علم در کل جهان بالاتر بوده و شگفتی جهانیان را برانگیخته است که علت این پیشرفت را میتوان در اقدامات و تسهیلاتی که در سالهای اخیر در جهت توسعه پژوهش در ایران تدارک دیده شده است، جست و جو کرد. دکتر عصاره، توسعه پژوهش در سطح کشور، برگشت بورسیهها به کشور پس از فراغت از تحصیل، توسعه رشتههای تحصیلات تکمیلی به ویژه دورههای دکتری، افزایش اعزام پژوهشگران به سفرهای کوتاه مدت جهت تحقیق و ارائه مقاله در کنفرانسهای بینالمللی و نیز راهیابی 14 عنوان نشریه ایرانی به زبان انگلیسی در پایگاههای ISI که ورود تعداد زیادی از مقالات ایرانیان را به پایگاههای ISI در پی داشته و زمینه مورد استناد واقع شدن مقالات ایرانیان را فراهم کردهاند را از جمله این عوامل عنوان کرد. وی در عین حال به وجود مشکلاتی همچون تعامل کمتر پژوهشگران ایرانی در قیاس با پژوهشگران خارجی اشاره کرد و درباره دلایل این امر گفت: از جمله دلایل زیاد عدم همکاری بین نویسندگان ایرانی در خلق آثار علمی این است که به لحاظ فرهنگی، کمتر به انجام کارهای گروهی عادت داریم و در انجام هرگونه کارگروهی با مشکلاتی مواجه میشویم به همین جهت معمولا ترجیح میدهیم انفرادی به پژوهش بپردازیم، در حالی که در کشورهای دیگر افراد جامعه آموزش شیوههای انجام کار گروهی را عملاً از دوران پیش از دبستان تجربه میکنند.وی افزود: از طرف دیگر، سرقت ایدهها در جامعه ما نسبت به جوامع دیگر شایعتر است، برای مثال بارها مشاهده شده است که فرد پروپوزالی را ارائه کرده و ردمیشود، اما با کمال تعجب آن پروپوزال پس از مدت زمان کوتاهی با اعتبار حتی بیشتر توسط فرد دیگری ارائه و بیدرنگ مورد تصویب کمیسیون مربوطه واقع میشود.