نخستین دانشآموخته زن دکتری مکانیک خاک و مهندسی پی ایران، طی تحقیقات رسالهاش در دانشگاه «منچستر» انگلستان برای نخستین بار در جهان رفتار دینامیکی سدهای خاک با هسته آسفالتی در برابر زلزله را با مدلسازی فیزیکی بررسی کرد. دکتر شیرین سالمی، دانشآموخته مکانیک خاک و مهندسی پی (مهندسی عمران) دانشگاه علم و صنعت ایران که در رساله خود برای اولین بار رفتار دینامیکی سدهای خاکی با هسته آسفالتی را مورد بررسی قرار داده در گفتوگو با (ایسنا)، هدف از اجرای این طرح را فراهم کردن زمینه ساخت سدهای خاکی با هسته آسفالتی و جایگزینی آن با سدهای خاکی متداول در کشور عنوان کرد. به گفته وی، این مساله به ویژه از آنجا اهمیت دارد که در نواحی شمال ایران اجرای سدهای خاکی با هسته رسی با مشکلات متعددی مواجه بوده و در جنوب کشور نیز مشکل کمبود مصالح رس برای ساخت این قبیل سدها وجود دارد و از سوی دیگر هزینه ساخت سدهای آسفالتی به مراتب کمتر از اجرای سدهای خاکی است. دکتر سالمی خاطرنشان کرد: سدهای خاکی با هسته آسفالتی در کشورهای اروپایی نظیر نروژ و آلمان سابقه چندین ساله داشته و عملکرد خوبی را طی چند دهه نشان دادهاند که البته این کشورها با مشکل زلزله مواجه نیستند بنابراین برای ساخت این سدها در کشور ما بررسی رفتار لرزهیی آنها در برابر زلزله ضرورت داشت که به عنوان موضوع این رساله به آن پرداخته شد. دکتر سالمی تصریح کرد: در این راستا مدلهای کوچک مقیاس از این سدها ساخته شد و در دستگاه سانتریفوژ تحت بار دینامیکی و بار ضربه آزمایش شد. وی خاطرنشان کرد: با توجه به نبود دستگاههای مورد نیاز این آزمایش در کشور، مدلسازی فیزیکی و انجام آزمایشهای مربوطه طی مدت یک سال در دانشگاه منچستر انگلستان انجام شد.